28 feb. 2015

Den kreativa processen...

Denna vecka har jag pendlat mellan korta stunder av flow, stunder av ångest och frågat mig själv hur jag egentligen tänkte. Med att kombinera jobb, leva som ensamstående mamma och studera en intensiv onlinekurs. Den kreativa processen får mitt humör att åka bergodalbana. Men så inser jag någonstans påvägen att det är just en process jag är med om. Jag tänker, funderar, gör research, skissar, får en ide och känner flow. Sen tvekar jag, känner osäkerhet, vet inte hur jag ska fortsätta. Sover halvdant en natt. Vaknar med ett nästa steg. En ny ide.

En sak leder mig till en annan och jag finner flera TED talks om kreativitet, skapandeprocessen, "imagination"/"imaginacion" (ett av mina favoritord som jag inte kan översätta) - de pratar om att inte döma sina egna idéer, att ifrågasätta, problemlösning, bryta vanor, flexibilitet, brainstorming. Några pratar om framtidstrender, innovation, crowdfunding, att dela kunskap, öppna källor, att låta alla vara med för att lösa globala problem.

Jag läser att kreativa yrken, livsstilsjobb är framtiden. Skriver ner Richard Florida på mitt att läsa lista. En urbanforskare som skriver om den nya kreativa samhällsklasser. Som vill leva en lugnare livsstil med en intressant sysselsättning.

Jag funderar över mitt barns uppväxt, skolgång, hans framtid. Vad jag vill ge honom. Vad som är viktigt för mig. Kreativitet hamnar överst. Missförstå mig inte, jag menar att lära sig tänka själv, ifrågasätta, våga vara modig, öppen för andra sätt, kulturer, vanor. Inte vara en följare. Att lyssna och lita på sin inre röst.

Senaste jag lyssnar på är Elisabeth Gilbert (författaren till Eat, Pray, Love) - hon pratar om kreativa personers dilemma, om ångest, känslor och mod. Att separera sig själv från sin kreativitet för att inte ta allt så personligt. Jag känner igen mig. Minns hur jag stod i min egna butik med alla mina kreativa idéer, mina skapade "barn", som jag följt från ide till färdigt produkt. Alla känslor när kunderna bara såg en vara. Som de i vissa fall inte tyckte om och kritiken smetade sig fast och klistrade på dömande ord på mina nya idéer.

Jag funderar över när alla försöker överrösta alla, ju mer alla skriker ju högre blir bruset och till slut slutar vi lyssna, se, höra, känna. Då blir budskapet viktigare, det måste kännas. Ärligt, djupt, berätta en verklig historia.

Jag mår som bäst när jag känner mig kreativ. När idéerna flödar och jag får skapa något med det formspråk som finns inom mig. Det jag skapar blir sällan så bra som det ser ut i min fantasi men känslan av flow lever jag på länge.

Imorgon lämnar jag in den första grafiska uppgiften. Samma dag får jag en ny som ska trigga igång tankarna, den kreativa processen...

Veckans tips:
TED talks, älskar TED föreläsningar, om ni inte har upptäck dessa inspirerande röster så avundas jag er. Denna veckan har jag lyssnat på: Ken Robinson, Carl Bass, Richard Florida, Giovanni Corazza mfl. Alla finns länkade till på min pinterest.
Läser just nu: Effektiv visuell kommunikation, Bo Bergström.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Har nu beställt hem några böcker av Richard Florida. Ska bli inspirerande att läsa!

Elisabeth (i London)

Emma sa...

Florida är inne på samma område som min I forskar i. Inom de akademiska kretsarna ses han lite som en sell-out men I menar att det är den vanliga avundsjukan - att bara för att man vänder sig till dem utanför det akademiska ghettot, skriver bästsäljare eller vad det nu kan vara så betyder det ju inte att ens akademiska meriter blir sämre. Han är dock, hur man än vänder och vrider på det, en oundviklig läsning för de få som ägnar sig åt detta på heltid. Som I.

Kul att du kommit igång med kursen. Jag tycker det låter som ett bra val trots de motstridiga känslorna. Det är ju så det ska vara.

Bella sa...

Elisabeth: Jag hoppas böckerna är bra för jag har inte läst dem själv än:) - Själv får jag nog vänta några månader med att låna böcker och koncentrera mig på kursen och kurslitteraturen.

Emma: Oj, så spännande! Det finns ett forskarjag i mig, en etnolog eller nått som tycker det är så intressant... Vill veta mer om vad det är han forskar om du, din I. Ja, jag vet med min syster att de akademiska kretsarna, forskare är speciella - hon chockar ju en del som ung, söt, blond kvinna och föreläsar nu tillsammans med en massa gamla gubbar.

Jag känner mig själv inte tillräckligt intelligent för att vara uppe på den nivån utan tycker det blir mer lättfattat när det blir lite mer kommersiellt och lättförståeligt. Jag är inne i en period nu när jag nästan bara läsa faktaböcker som forskare skrivit.

Ja, jag hoppas att jag lär mig och utvecklas. Jag får nöja mig med den tid jag har och det jag hinner göra vid sidan av jobb, barn... Men man blir ju stressad när det är en öppen onlinekurs och tyvärr jämför jag mig med de andra, en del som studerar på heltid (och inte är ensamstående med barn på heltid eller jobbar. )