22 feb. 2015

Mental träning och motivation...

Lyssnade på en enormt inspirerande föreläsning om mental träning, motivation och kreativiteten. Om att visualisera målbilden för att ta sig förbi rädsla, ångest och fortsätta målmedvetet efter sin egna karta. Att bestämma sitt mindset. Om att hjärnan är lat, kör på vana, autopilot. Att istället använda högra hjärnhalvan för kreativ inlärning.

Kreativitet, flow och grafisk formgivning är vårens röda tråd. Jag står liksom på startlinjen och peppar mig själv inför en vår då jag bestämt att jag vill läsa en kurs i grafisk design förutom att jobba och vara ensam med mitt barn i långa perioder. De första 5 veckorna börjar om två dagar.

Jag är i Stockholm just nu, på ett hotellrum. Lyxen! Att få äta hotellfrukost i lugn och ro, ta en promenad på stan, gå ut och äta middag, träffa vänner och bara vara jag.

Jag har under några år haft tankar på att gå en kurs på Berghs, men kännt att det inte gått ihop med mitt ensamma mammaliv. Jag har liksom inte haft tid, ork eller vetat exakt vad jag vill. Men nu känns det som alla bitarna plötsligt föll på plats och min lille (som blir 4 år imorgon!) är tillräckligt stor.

Jag längtar liksom efter att lära mig mer, utvecklas och fylla min portfolio med grafisk formgivning.

Gårdagen fick mig minnas mina modedesignstudent på IED i Madrid. Kreativiteten, att lita på min magkänsla, finna mitt formspråk samtidigt som jag nu har erfarenheten av att ha regler, ramar, göra research och kommunicera budskap till rätt målgrupp.

Det känns som om jag efter flera år lite vilse har hittat en ny väg framåt. Som engagerar mig, som får mig längta efter mer, som ger mig nyfikenhet. Som jag valt medvetet.

Den där härliga pirriga känsla av att något är pågång när jag tagit ett steg utanför min comfort zone.

PS:
En av sakerna jag ska försöka ta med mig är tanken med felsökning (är det typsnittet? Storleken?, färgen?, budskapet etc) - att det inte finns några rätt eller fel utan bara bättre eller sämre design. Som alltid kan bli bättre. Allt kan förbättras, utvecklas och jag kan alltid lära mig mer.

Veckans tips:
Lovar leta upp kvinnan med den intressanta föreläsning (pinsamt dålig på namn) - Jana Söderberg (youtuba henne!)
Läser just nu boken FLOW av Mihaly Csikszentmihaly "flow är den där känslan vi har när allting fungerar som det ska, när allting stämmer, när vi står inför utmaningar som vi vet vi klarar av." Så intressant!

1 kommentar:

Tuvilda sa...

Jag har lyssnat och tittat på den här med Jana Söderberg idag: https://www.youtube.com/watch?v=ukDrATofoWE

Väldigt bra! Tack för tipset!