2 feb. 2015

Modebranschen och kopieringsindustrin...

Läste precis de här raderna (som jag lånar, hoppas det är ok) inne hos Trendenser - LÄS:
"Sist men inte minst har arga röster höjts gentemot fenomenet med designkopior och de inredningsbloggare som oväntat samarbetar med Voga (no link), ett företag som öppet erkänner att de producerar designkopior - till 85% av originalpriset. En verksamhet som inte bara är oetisk utan också olaglig i Sverige och som nyligen förbjöds även i Storbrittannien. Ni som överväger att köpa kopior bör vara medvetna om att de inte har något som helst andrahandsvärde i Sverige. Du begår en kriminell handling förenlig med villkorlig dom och dagsböter om du säljer dem vidare på ex. Blocket." Frida Ramstedt / Trendenser

Raderna väckte en gammal (yngre) version av mig, bloggaren som skrev om modebranschen och kopieringsindustrin och jag var tvungen att gå tillbaka i mitt arkiv och minnas mina egna ord. Så här nedan får ni ett smakprov ur bloggens arkiv. Jag brinner för konsumtionsjournalistik - kritiskt granskande av modebranschen, inredningsbranschen, designbranschen...

Jag hade t.o.m drömmar om att skriva en bok med (blogg)namnet "Backstage i Modebranchen"; om kopieringsindustrin, de enorma summorna Inditex betalar i skadestånd, om sömmerskorna som inte ens får en levnadslön, hur designers reser runt i världen och shoppar i dyra designbutiker och skickar direkt till Kina för kopiering. Hur unga modeintresserade tjejer, som drömmer om den glamourösa modebranschen, får dåligt betalt, osäkra kontrakt och stressas för att snabbt skapa demokratiskt slit-och släng mode - som uppmuntras att "inspireras" men sen får bära skulden. (Men jag vågade inte, med tankar på min framtida karriär som modedesigner...)

"Är det bara jag som har tröttnat? Som vill göra uppehåll i konsumtionen, som skulle vilja hoppa av trendkarusellen, som tröttnat på köphysterin och att alla helt plötslig är modeexperter..."

"Många modebloggare kör med "spara och slösa" och öppet visar upp kända lyxmärken och kedjornas kopior. Kopior som är så lika att om det inte vore för kvalitéen och materialet skulle man tro att det är samma produkt...och som säkert säljer som smör men fortfarande är en olaglig kopia som klädföretaget om de blir stämda få betala mycket pengar för...

Själv blir jag så arg att jag funderar på att starta en copy-blogg, där jag hänger ut kedjorna som verkar gjort kopiering till sin affärsidé, trots att det faktiskt är olagligt! Även om alla klädkedjor helt plötsligt verkar tro att det inte är så farligt. Alla gör det, ingen erkänner... Undra om det skulle få motsatt effekt?

"Men nu har det alltså gått ännu ett steg längre, så långt att kopiorna finns till försäljning innan ens originalen kommit i butik. Allt för att göra hungriga internetshoppare nöjda, allt för att modebloggarna redan visar vårens nyheter, allt för att modetidningar redan har glömt denna hösten, hösten 2009 trender och pratar vårmode mitt i höstrusket, mitt i vintern...?

Nyheter varje vecka, slit-o-släng, snabba trender, lågpris och massproduktion...det är inte den modevärld som jag drömde om som liten, det var inte en "kopieringsmaskin" jag ville bli..."


"Sömmerskorna, skräddarna tjänar mindre än 14 kronor om dagen, minimilönen i Bangladesh är ca 155kr medan levnadslönen är ca 448kr. "Inom textilsektorn beräknas det att lönekostnaderna i produktionen utgör mellan 0,5 – 3 % av de totala omkostnaderna"
Det betyder att om ett plagg du köper kostar 199kr får de som syr högst 6 kronor...ibland så lite som 2 kronor..."

"Skänk 5 kronor/plagg för levnadslön till sömmerskorna - Skulle inte alla vara beredda på att betala 5 kronor mer för sitt billiga massproducerade plagg??? (och kunna gå ifrån modekedjan med lite bättre samvete?)"

"Betalar du nästan ingenting för skjortan, har sömmerskan fått nästan ingenting betalt" Klädernas verkliga pris! Konsekvenser av det globala samhället, modekopieringsbranschen snabba trender och slit-o-släng masskonsumtion..."

"Priset borde inkludera goda arbetsförhållanden, att de mänskliga rättigheter uppfylls, levnadslön för alla i produktionskedjan, rättvisa arbets- och levnadsvillkor men tyvärr så gör det många gånger inte detta... Ingen borde behöva riskera livet (t.ex. via kemiska bekämpningsmedel) för att DU ska kunna handla billiga trendiga kläder!"

"Ja, vad förväntar vi oss när saker kostar 129:-/149:-/199:- och i detta belopp är det inräknat: Påslag (för butik, hyra, lön etc i Sverige), moms, frakt, råmaterial, tyg, knappar/tråd/dragkedja, produktion, löner till sömmerskorna etc. Kräv levnadslön!"

"Nästa steg är att göra upp en budget (affärsplan), lära dig grunderna i företagsekonomi för att börja räkna på hur många plagg du måste skapa, producera och sälja för att kunna leva på din dröm, få ut en lön o tjäna pengar (som är grunden i att ha ett eget företag) Nu pratar vi inte om att sälja 10, 30, 50 st - Vi pratar hundratals, tusen?/säsong för att DU, en enda person, ska kunna leva på ditt egna klädmärke! Räkna 1 miljon i omsättning per anställd"

"Shopvestment = investera i ett fåtal, lite dyrare plagg med lång livslängd"

"Ibland undrar jag varför jag gav mig in modebranschen;
när jag tröttnar på köphetsen...
när jag funderar över slit-o-släng-kulturen...
när jag inte orkar kämpa mot de stora billiga massproducenterna...
när jag inte vill vara med i den snabba trend-karusellen...
Men så minns jag, den där underbara känslan, när det kliar i fingrarna och jag vill skapa kreativa saker, det är ju för skaparglädjen jag är här, i denna ytliga, nyckfulla modekopieringsbransch..."




VECKANS TIPS: Mina egna tankar och fundering för några år sedan kring modebranschen och läs även mina samlade råd till dig som vill starta eget klädmärke

Uppdrag granskning hade för några år sedan ett program "Klädjättens marionetter" om att jobba på Zara, som väckte enormt många undantryckta känslor hos mig och fick mig minnas min tid på Inditex. Ur programmet: "En Zara´tjej ska vara en nickedocka. Du ska aldrig ifrågasätta, aldrig komma med krav. Du ska ställa upp, aldrig gå till facket. Du ska bara vara en Ja sägare."

8 kommentarer:

Carina sa...

Såg precis ett program om detta, på la Sexta. Finns inte längre fritt tillgängligt på deras hemsida, men tydligen på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=rlLI-8HpXYk
Helt sjukt att se hur folk köper jeans för 5€ och inte tänker på hur de tillverkats. Och hur de kan lägga etiketten "Made in Spain" på vad som helst, fastän det inte är gjort i Spanien....

Carina

Bella sa...

Tack för länken! Wow vilket bra reportage! Ja, helt galet! Jag mår fysiskt illa när jag ser det. Att vara en del av kedjan och pressas/stressar att designa kläder på löpande band - noll kreativitet bara kopiering!

Tack!

Tuvilda sa...

Är det så farligt med kopiering? Vilka förlorar? De stora märkena? Hur kan deras produkter kosta så mkt mer? Är det bättre material? Jag trodde man mest betalade för skälva märket och att det gör folk för att visa att de har råd och vara inne... Det verkar ju som att alla kopierar, även de "riktiga" klädmärkena. Eller? Har jag fattat fel?

Jag tycker i så fall att det är mkt värre att de som syr har värdelösa arbetsvillkor, får i sig kemikalier osv. Eller att naturen får i sig kemikalier... Usch!

Jag har länge tänkt köpa nåt från DEM collective i Göteborg. Men det har inte blivit av än. http://www.demcollective.com/

Har du, Bella, köpt något plagg från dem nån gång? Vad tycker du?

Bella sa...

Ja, absolut! Alla kopierar och det kanske inte är så himla "farligt" men det är väldigt tråkigt som ung designer/formgivare att de stora märkena snor dina ideer och du får ingenting. Det går knappt att leva som designer idag för man/de får ingenting betalt.

Även så är det ju jättetråkigt att jobba som designer om man bara får kopiera och inte designa själv. Det är största anledningen till att jag lämnar modebranschen.

Ja, du... det är ingen lätt fråga men en del av märkena köper ju fortfarande italienska kvalitetstyger och syr i Europa. Då är prisnivån en annan och vill vi fortsätta ha svensk design, svensk (europeisk) produktion, svenska företag så kostar det...

Jag håller med att rättvist, etisk, socialt eko mode + levnadslön är viktigare än just kopiering kanske men det hänger ju lite ihop.

Ja, väldigt många anser att det är ett "rätt", billigt mode, därför även kallat demokratiskt mode men vem betalar priset? Sömmerskan?

Sen får man ju inte glömma bort att kopiering står för mycket svarta pengar, människohandel etc.

Kolla in länken som Carina tipsar om här ovan: https://www.youtube.com/watch?v=rlLI-8HpXYk
Ett spanskt reportage om "la ropa barata" och dess pris. Väldigt intressant och chockerande!


Bella sa...

Tillägger att svenska företag har mycket mer koll, i allmänhet! De jobbar mycket med CSR-frågor, startar/driver egna fabriker, ger sina sömmerskor levnadslön etc.

Jag beskrev i nått inlägg om modebranschens pyramid. Vem som sitter längst upp (haute couture-märken, designerföretagen) och hur det sen går neråt. Tyvärr är det ju så att det finns företag som kopierar kedjorna, eller kedjorna kopierar varandra. Längst ned finns typ Ullared.

Copyright är ett stort komplext ämne, som jag skrev mycket om för några år sedan (när jag drev eget och försökte driva eget klädmärke) men känner att jag nu (glatt) lämnat bakom mig.

Tuvilda sa...

Tack! Nu förstår jag lite mer om detta! Jag håller med dig, det måste vara tråkigt att 1. folk snor ens idéer och 2. man inte får hitta på själv utan bara kopiera... Jag fattar... Så det är egentligen bara de pyttesmå producenterna som är helt fria.. Hemslöjd, Bravo i Umeå http://instagram.com/butikbravoumea soliga kläder: http://butiksolig.blogspot.se/

God natt!

Anonym sa...

Ville ännu dela med mig av detta:
http://tvdags.se/artikel/hard-hm-kritik-nar-norska-modebloggare-skickas-till-kambodjas-kladfabriker


Carina

Bella sa...

Tack för länken Carina!!!