12 mars 2015

Framtidstrender och kommunikation...

Via Berghs "Open Class"-föreläsningar upptäcker jag planning. Ett yrke jag inte ens visste fanns. En ny värld öppnar sig än en gång och efter sisådär 5 inspirerande talare börjar jag känna flow och tankarna snurra igen...

Jag har länge varit intresserad av konsumentbeteenden. Socialpsykologi - Etnologi. Vad andra människor tänker, behöver, gör, vill, drömmer om och funderat över varför vi agerar som vi gör. Jag är nyfiken och älskar research - Jag gogglar allt! (Har t.o.m börjat "pinteresta" kreativa persons namn i hopp om att finna mer inspiration).

På några få år har världen förändrats enormt genom sociala medier och de pratas framtidstrender och globala digitala samhällsströmningar. Jag är en av dem som inte längre drivs av högre lön/ mer pengar - jag vill ha tid, erfarenhet, mer kunskap, uppfylla drömmar eller driva projekt på min fritid. Kanske starta ett nätverk som kan generera pengar till välgörenhet?

Jag vill inte jobba i en hierarkisk organisation. En av de största anledningarna till att jag bor/vill bo i Sverige är just arbetsklimatet. Att kunna arbeta i en plattare struktur där man jobbar i team, mer kollektivt kreativt. Jag tror absolut att fler i framtiden kommer vilja jobba med sitt kontor i datorn/molnet, mer virtuellt/online. Att inte jobba 8-17 på ett kontor, pendla och känna vardagsstress för att hinna med allt, samtidigt.

Jag lyssnar på flera som berättar om trender inom marknadskommunikation och fastnar för hur vi påverkar andra att göra som vi vill. Hur varumärken får oss att dela, varför delar vi vissa saker? Om lära sig mänskliga beteenden, som att vissa söker social status, vill tillhöra en viss grupp, visa att de har koll/ är trendiga/ smarta och andra delar enbart roliga saker. Den största trenden just nu, som jag skrev om häromveckan, "content marketing", att skapa mervärde, att t.ex. inhouse producera material som skänker/ger kunden något tillbaka. Jag tänker direkt på all gratis information, t.ex. mataffärernas tidningar / hemsidor med recept etc. Som jag läser, uppskattar och delar.

Öppenhet, transparens, lyhördhet - en personlig tydlig röst. Samtal. Att göra skillnad, att bidra, att göra nytta, att involvera sig i viktiga frågor. Känna att man delar värderingar. Att hjälpa till att spara tid - Livspusseltjänster i dagens stressiga vardag. Jag läser en del om den nya kollaborativa ekonomin, att dela istället för att äga. En del av minimalismrörelsen - att förenkla livet, att bo compact living i stan, att rensa hemma och sälja på loppis/blocket, att söka upplevelser istället för produkter. En enklare framtid.

Vad driver konsumentbeteenden? Hur agerar människor? Varför? Så spännande frågor. Flera föreläsare pratar om big data, den enorma information som under få år producerats av alla oss. Jag irriterar mig enormt på när reklam för något jag googlat sedan dyker upp på t.ex. facebook. Att allt lämnar spår, syns. Att någon antecknar, sparar och analyserar mig, det jag gör. Samtidigt som jag gärna skulle vilja läsa forskningen, omvärldsanalysen. De globala framtidstrenderna. Lära mig mer om planning och marknadsstrategi. Mediekommunikation.

Hur får man människor att engagera sig? Hur får man andra att dela?

Veckans tips:
1. Minns ni årets nyårslöfte "Vad har Bella lärt sig denna månaden?" - att bestämma sig för att öka den medvetna informationen, att välja att titta på TED talks istället för serier eller läsa faktaböcker istället för romaner. Så utvecklande!
2. Open Source / Open Class: Att dela kunskap - Vilken genial idé! Berghs Open
3. Köpstoppsbloggens inlägg om Caminos hållbarhetsdag: en enklare framtid
4. På min pinterest @designbella samlar jag intressanta föreläsningar i sociala medier

Inga kommentarer: