19 apr. 2015

Vardag, hållbarhet och konsumtion...

Sen en vecka är vi tillbaka i vardagen, på dagarna skriver jag säljande texter om hållbarhet, compact living, odlingslotter, sociala mötesplatser, levande stadsdelar. Jag söker trendiga ord i arkitektbranschen. Läser om kreativa byggprojekt där välbetalda hipsters ska vilja bo, med närhet till kaféer, saluhall, galleri, uteställen, där cykeln är färdmedlen och det finns foodtrucks på gården bredvid närproducerade grönsaker. Attraktiva bostadsområden! Det låter helt fantastiskt men jag kan inte låta bli att tänka på segregation...

Under lunchen bläddrar jag i ett modemagasin, fastnar vid priserna på accessoarer, 20 000, 40 000... De billigaste kostar 1600kr *insert skräckemoji*. Känner att jag inte är målgruppen. Irriterar mig på att jag inte kan inspireras längre, blir bara irriterad. Jag som älskade läsa magasin. Saknar känslan! I flera av de spanska tidningar finns inte priset utsatt. Spanien i kris vs lyxkonsumtion i Sverige.

När jag går hem genom Göteborg funderar jag på hur jag inte längre lockas in i butiker, passerar varje dag men shoppar nästan aldrig. Hur jag omvärderat hela min konsumtion. Tröttnat på den globala likriktningen, på snurrande snabba trender och har samma outfit varje dag, svarta jeans, svart t-shirt, svart ulltröja.

Några timmar senare har mitt barn somnat och jag tittar på UR Play. Börjar med att lyssna på minimalistgurun, om den befriande processen att rensa, om mindre prylar och ökad livskvalitet, om livspusseltjänster, att förenkla vardagen, förenkla livet. Jag lyssnar på tecken i tiden, om loppis som folkrörelses, klimatsmarta val, medveten konsumtion, om att slippa välja, samhällsansvar och hållbar utveckling. Minimalistisk livsstil!

En engagerad föreläsare inspirerar mig. Hon talar om transparens i modebranschen, om kreativitet, om hantverk, värde, kvalitet och att förändra våra konsumtionsvanor. Att omvärdera, att kunder driver förändring, tar ansvar, sprider budskap. Konsumentmakt! Spårbarhet, öppenhet, transparens - att visa hela produktionskedjan för kunden, från ide till färdig produkt. Alla människor som varit med i processen finns med på bild.

Jag påminns om mitt "ett år med en månad utan"-utmaningar. Hur många mindre delar kan göra stor förändring, på ett år. Min egna minimalistiska resa blir mer spirituell än fysisk. Jag funderar över vad jag kan erbjuda, hur jag vill fördela min tid och energi. Vad jag kan göra för att stödja, hjälpa - jag vill driva något, engagera mig i ett projekt. Vad vet jag inte, än.

Veckans tips:
1. Kunskapskanalen - UR Play Caminos hållbarhetsdag, framtiden är enkel: minimalistgurun Joshua Becker och flera andra intressanta om förenkling + Design of prosperity 2014: Mer global transparens med Kavita Parmar, de klimatsmarta konsumenterna etc.
2. Trendensers söndagssummering om Milanomässan länkade mig till Trendstefans intressanta kritiska tankar kring design 2015 och konsumtion. Jag funderar mycket själv kring design, formgivning, att vilja skapa, hållbarhet kontra konsumtion, sociala medier och tjäna pengar.

Inga kommentarer: