10 juni 2015

Smygreklam, sälj och sociala medier...

Jag googlar en produkt till en grafisk uppgift och några minuter senare dyker samma produkt upp i en reklamannons på FB. Samma vecka ser jag en och samma produkt på en rad olika bloggar men ingen tydlig text att det är ett sponsrat inlägg. Jag läser i Dagens Industri att några svenskar med stora instagramkonton får omkring 15.000 kr (!) för att visa upp produkter i sitt flöde (smygreklam).

Flera av bloggarna jag följer flyttar och hon/de ber mig fylla i en läsarundersökning. Jag klickar men efter bara nån fråga känner jag mig obekväm. Varför ska jag svara på hur mycket pengar jag tjänar, min inkomst? Hur mycket jag spenderar per månad på olika saker? Hur ofta jag besöker klädbutiker, handlar på nätet, går på restaurang eller tränar?

Jag inser att det är en marknadsundersökning för att se om jag är rätt målgrupp för vissa företag, för att skapa annonser till bloggen men det känns så fel, för mig. (Som att de säljer ut mig?!!!)

Jag minns den obehagliga känslan efter att ha sett dokumentären "Terms and conditions may apply" för några veckor sedan. Hur allt du googlar, skriver, laddar upp, skapar online sparas. Hur saker när de tas ur context kan bli så fel, kanske t.o.m låta brottsligt. Se den!

När saker är gratis betalar vi med information om oss själva och våra vanor (Artikel av Jeanette Öhman/ Peppe). Jag läser kommentarerna på Peppes blogg Livet & LA inlägg "betala för bloggar" även kommentarerna på Trendenser-Fridas inlägg "same, same but different" om varför vi läser hennes blogg. Så många tankar och funderingar. Så många olika åsikter.

Själv känner jag mig så himla trött på allt sälj. Jag följer ju medvetet inte människor eller företag på instagram som visar upp produkter, vare sig det är från deras hem eller kläder de köpt. Jag har slutat följa en rad bloggar för jag tycker det har blivit för mycket annonser, för många sponsrade inlägg, fokus på försäljning eller smygreklam.

Jag lånade Fredrik Eklunds bok "Sälj" häromveckan (verkligen läsvärd!) men jag kan inte låta bli att tänka på hur trött jag är på att ALLT ska säljas, att man ska sälja sig själv, sitt personliga varumärke. Var sitt bästa jag, dygnet runt.

Läste även "Köp dig fri" - om etik, transparens och debatt. Om att vi återigen måste börja efterfråga och värdera kvalitet. Att vara beredd att betala det fulla priset för etiskt juste konsumtion. Göra fler medvetna val!

Jag lyssnade på Bloggbusinesss podd med UnderbaraClara, där hon berättar om kommentarerna efter flytten till Amelia, speciellt kritiken angående reklamen som inte längre var utvald av henne. Hur även annonserna var en del av hennes varumärke men att det tog för mycket tid och energi.

Dubbla känslor. Samtidigt som jag under våren studerat en distanskurs på reklamskola (!) och vill gärna jobba med grafisk kommunikation så ryggar jag tillbaka när det blir för mycket "sälj": prat om priser, vart har du köpt den eller statusprodukter. Men det är väl det som är skillnaden på bra och dålig reklam? Om det passar mig, målgruppen - känns det mer ok? Eller? Hur tänker du?

Veckans tips:
1 Boktips: Köp dig fri, om design, överlevnad och konsumtion av Ingrid Sommar och Susanne Helgeson
2 Terms and conditions may apply - dokumentär på Netlix som undersöker kostnaden av "gratis" på nätet
3 Boktips: Sälj, Fredrik Eklund (många bra kloka råd om livet)
4 The true cost - En film om hur våra konsumtionsvanor i väst och modeindustrin påverkar miljön och människor. Den ställer frågan vem som egentligen betalar för våra billiga kläder och vårt snabba mode. Jag har inte sett filmen, bara trailern (Se den!) men det är på min "must see"-lista.
Läs intervjuerna på filmens hemsida, den här med Tim Kasser om värderingar, pengar, status etc var intressant “The more that people care about materialistic goals, the lower their personal well-being.”

4 kommentarer:

Lisa sa...

Jag stör mig också på att man inte kan googla nånting utan att man sen ska behöva se reklam för samma produkt i flera veckor... Vissa tycker ju att det är bättre att få reklam för sånt man är intresserad av, själv vet jag inte riktigt.

Tjejerna som har bytt bloggportal hade kanske kunna vara lite tydligare med undersökningens syfte. Förstår att de lägger ner otroligt mycket tid på bloggarna och jag tex har nästan helt slutat köpa tidningar (ja alltså inte nyhetstidningar utan livstil, träningsmagsin etc) tack vare bloggarna. Och har de en chans att tjäna lite pengar på deras fina bloggar så gör det mig glad.

Bella sa...

Ja, delvis varit tydligare med undersökningens syfte, även gått ut med att de gått ihop flera bloggare och att det inte var ett företag men även tyckte jag att frågorna var väldigt extrema, men det kanske är för att jag inte känner mig ok med att svara på hur lite eller mycket pengar jag spenderar på ytliga saker. Jag är nog inte bloggarnas målgrupp! Men förstår att de lägger ner mycket tid och unnar dem verkligen att kunna tjäna lite pengar.

Det är en balansgång.

Lisa sa...

Jag gjorde aldrig undersökningen. Räckte att läsa alla kommentarer hos Sara :) Tror att det är Upp och Hoppa som fixat portalen, kanske därför det var mycket frågor om proteindrinkar? :) Jag shoppar nog också för lite för att vara deras målgrupp.

Pernilla / Ekoenkelt sa...

Hoppas verkligen att True Cost visas i Sverige snarast! Är riktigt pepp på att få se den.