19 juli 2015

Bada, äta, sova - repeat!

Som jag längtat hit. Till mitt paradis. Till långa varma lata dagar i skuggan på terrassen. Solen skiner varje dag, trots värmebölja i Spanien är temperaturen hos oss perfekt. 28-30 grader och ljummen vind. Havet ungefär samma. Jag har bikini/baddräkt på mig hela dagen. Kort kjol och t-shirt eller tunika. En helt annan version av mig själv. Jag som i Sverige lever i tjocka stickade tröjor, fryser nästan alltid.

De tar några dagar innan jag kliver ur min varma svarta Sverigeklädsel. Känner mig bekväm med att gå runt halvnaken. Barnet slänger av sig kläderna direkt och vägrar mer än kalsonger/badbyxor. Följer glatt med sin pappa till stranden, poolen, affären etc medan jag läser en bok per dag i skuggan på terrassen. Jag sover djupt, unnar mig både sovmorgon och siesta. Efter nån vecka börjar jag gå ner i varv...

Jag lagar vegetarisk mat till hela familjen (generationssommarboende). Fruktfrukost, salladslunchen och varm vegomiddag. Första sommaren jag lagar vego varje dag, varje måltid. Mina föräldrar var skeptiska, mättar verkligen vego? Vi kan inte leva på frukt o grönt? Men efter 1 månad är de nu övertygade och jag har testat nya recept och funnit nya favoriträtter t.ex. Lasagne med linser, kikärtscurry, vegoburgare (falafel). När I lagar paella eller fisk äter jag eller om det finns för få glutenfria vegetariska alternativ på menyn. Det passar mig att inte ha några strikta regler och känna skuld om jag äter fisk, kyckling etc men jag väljer helst vego då jag för första gången på många år inte har svullen mage.

Jag tänkte skriva att vi lever spanska tider men det är inte riktigt sant. Frukost 10, lunch 14 och middag 20-21. Barnet somnar ca 22 och vaknar 08. De spanska små kompisarna somnar vid 24 och vaknar 10. Poolen är öppen 11-15 och 17-21. En svensk familj tittar frågande mig som försöker förklara det spanska livet. Poolen och stranden är som mest full mellan 19-21, då solen inte är så stark och temperaturen svalare.

Vi undviker solen mitt på dagen. Jag försöker att inte känna svensk dåligt samvete när barnet tittar på tv under siestan. Barnet bär UV tröja som resten av de svenska barnen och jag smörjer med så mycket solkräm att jag fortfarande är blek. Halvspanjoren har ett annat pigment och blir brun ändå.

Språken som dominerar på området är spanska och svenska men även portugisiska, franska, ryska. Barnet lyssnar och undrar. Han språkutveckling går fantastisk även om han vägrar pratar med svenska barn när han är med sin pappa och vill inte leka med spanska barn när han är med mig. Han vill liksom inte blanda eller växla språk om det inte är bara mellan oss i familjen. Så häftigt att se att mitt barn börjat växa upp till det där bikulturella tvåspråkiga barnet jag drömde om...

Bloggvänner Parislisa ska flytta till Barcelona och hennes flytt har väckt en himla massa tankar och funderar om ett liv i Spanien. Jag har tänkt mycket på mina 4 år och vägt fördelar och nackdelar med ett liv i Göteborg. Just nu har jag inte råd iallafall inte med den livskvalitén jag har i Sverige då förskola, VAB etc är så subventionerat. Även att jag har mina föräldrar underlättar vardagen och om man ska vara krass vill jag gärna vara nära dem nu när de blir äldre och börja behöva mig. Vi får se, två år till det stora beslutet måste fattas. Skolgång i Sverige med en pappa på långdistans eller...

Jag läser om Third cultura kids, multicultural kids, worldschooling. Googla! Bo och leva utomlands, resa med barn.

en gång utlandssvenska, alltid utlandssvenska? Jag kommer nog bo i Spanien i framtiden. Drömmer fortfarande om en lgh och pension i bcn. Jag läste en artikel i en damtidning om livet efter 50. Insåg att då är mitt barn vuxen och jag kan ta ett spännande galet beslut om jag vill.
Jag drömmer om att resa. Barcelona i höst, Paris nästa vår, London året därpå och drömresan till min 40 årsdag om 5 år, Asien - Tokyo, Singapore, Bali....

Jag tänkte ju att jag skulle ha ett sociala medier uppehåll. Men jag har så himla mycket tid för första gången på 4,5 år att jag kände mig tom och ensam. Vet inte om jag skulle klara av varann vecka livet. Känner mig tacksam för alla er bloggvänner, ni berikar mitt liv med era liv. Att man kan ha så mycket gemensamt och känna sån samhörighet med någon man aldrig träffat IRL. Tack för att ni finns där och stöttar! (Ni som följer mig på instagram har ju märkt detta, att varje kväll titta igenom bilderna på mobilen gör mig så glad och tacksam)

Nu börjar en ny dag i paradiset med sol, bad, mat, vilan och jag fyller mobilen med sommarminnen att ta fram i höst...

13 kommentarer:

Åsa sa...

Vad härligt det låter! Nu blev jag också inspirerad att laga mer vegetariskt! Jag har varit så otroligt oinspirerad vad gäller matlagning länge nu! Var hittar du dina recept och vad heter du på instagram? Jag är asawinald på instagram om du vill titta in.

Åsa sa...

PS. Jag tycker väldigt mycket om dina inlägg, så fortsätt skriva!!

Bella sa...

Jag heter Bella Jonson på insta (privat konto) och mest bilder på mitt barn😃 men du får gärna följa!

Tack! Kul att du tycker om mina inlägg! Det glädjer mig. Jag har nog svårt att inte få skriva av mig så jag fortsätter med mina bloggkrönikor...

Bella sa...

Jo, jag samlar massor av receptinspiration på min Pinterest DesignBella, har en hel mapp "plant based / clean eating"

Emelie sa...

Det låter väldigt härligt! Jag förstår att du börjar fundera på Spanien igen. Hade jag haft en koppling till något medelhavsland hade jag inte kunnat släppa det. Svårt att leva någonstans mittemellan hela tiden kan jag tänka.

Angående det vegetariska och konversationen vi påbörjade på instagram. Jag hör bland annat folk ursäkta att de inte äter vegetariskt med att de är gluten- eller mjölkallergiker. Hur tycker du att det är att äta gluten- och köttfritt. Tips på var en hittar bra recept?

Kram Emelie

Bella sa...

Ja, just nu fungerar det ju för att jag kan vara här, ca 3 månader per år. Dani träffar sin pappa under längre perioder men när jag får ett nytt jobb eller hans pappa kommer ju det bli svårare. I och för sig blir han äldre och kan åka ensam men skolplikten finns ju fortfarande där. Sen skuldkänslorna att jag tar ett beslut så han växer upp med en pappa på långdistans när vi skulle kunna leva i Spanien. Tyvärr är min mamma dålig och jag vill verkligen spendera så mycket tid med mina föräldrar som möjligt, de blir ju inte yngre. Jag har pratat mycket med Lisa och det får tankarna att snurra. Tyvärr är det ju inte så höga löner och jag måste ju kunna försörja mig själv och betala skola etc som är dyrt! Vi får se, kanske det händer nått som förändrar allt. Vem vet!

Ja, det är INTE lätt att vara glutenintolerant vegetarian iallafall om man ska äta ute, speciellt inte i Spanien. Jag har hittat väldigt mycket på Pinterest speciellt amerikanska bloggar. Sen har jag köpt en hög kokböcker. Jag har en ide att finna sisådär 10 nya favoriträtter, vardagsmat istället för de gamla. Dani äter fortfarande helst vanlig mat även om det är mycket pasta, ris, potatis, o frukt/ grönt men inga grytor, soppor etc. Jag älskar grytor & soppor!

Jag kanske får skriva ett inlägg om det och länka till recept, bloggar, inspiration!

karinistan sa...

Det låter som att du har det riktigt bra, skönt att tanka energi inför hösten. Måste vara svårt att ha de här stora besluten hängande över sig. Det är ju lätt att tänka att livet i Spanien är skönt och enkelt när man är där på semester men det lär ju vara en helt annan sak en onsdag i November.

Har precis upptäckt din minimalismetikett - jag är lite inne på samma linje så nu ska jag sätta mig och läsa igenom dina gamla inlägg. Njut av värmen, maten och friheten under tiden!

Bella sa...

Ja, behöver verkligen tanka energi och fylla på med tålamod dä det troligen blir en intensiv höst med jobb och plugg och vara ensam i 5-6 veckorsperioder.

Jag tror jag redan bestämt mig för ett liv i Sverige. Men det betyder inte att beslutet är ångestfyllt eller att kan ända mig om förutsättningarna ändras. Delvis vill jag jobba på ett svenskt företag, svensk chef, sen måste det vara bra betalt så jag kan försörja oss och sen har jag ju min syster men behöver nån mer i vardagen för att be om hjälp när det krisar. Jag kommer ju bara flytta om det betyder att Dani träffar sin pappa varje vecka, vilket gör att även pappan måste flytta, hitta nytt jobb etc.

http://www.becomingminimalist.com/simple-living-blogs/
De här läste jag häromdagen och några bloggar var helt nya för mig och jag blev så inspirerad på nytt, att rensa, förenkla och Minimalistiskt tänk... Kommentera gärna när du läst, intressant att få respons på ens egna funderingar!

karinistan sa...

Jag har läst Becoming minimalist ett tag själv så jag kastade mig över de nya bloggarna. Jag tror bara att det var en eller två som jag läst tidigare. Jag gillade verkligen "Simple, not plain", har lagt till den i min lista. Ska nog ta och läsa lite mer om budget också, hittills har vi inte haft någon budget, vi gör inte av med så mycket pengar (förutom på resor) så det har inte varit någon högprioriterad del. Men det börjar nog vara dags, vi kommer att ha massor med utgifter när vi ska flytta till USA och jag kommer dessutom inte att få jobba första månaderna så då gäller det att hålla i pengarna.

Bella sa...

Som du säkert läste har jag inspirerats av köpstoppsbloggens inlägg om olika budgetar. Jag tyckte jag levde ekonomiskt tidigare men hade absolut inte den koll jag har nu. Jag sparar mycket pengar för att vara ensamstående då trygghet är viktigt för mig men även att kunna resa. Tycker hon skriver så bra om % budget. Verkligen värda att läsa hennes inlägg och börja räkna...

Ja, kan tänka mig att flytten är dyr! Verkligen värt att reducera för att minska fraktkostnad.
Läser du även IntoMind?

Jag tyckte om Jacob Jolibois kurs blogginlägg - läsvärda!

Expatlisa sa...

Åh Bella, förstår hur du känner det! Men njut till max nu så länge du kan leva som du gör med längre perioder i Spanien.

Veggo är ett projekt för mig i höst. Just nu jobbar jag och är själv med tjejerna och är mest glad om jag ens hinner handla alls.. Så inte särskilt motiverad eller inspirerad. Men det kommer!

karinistan sa...

Vi planerar att ta med oss så lite som möjligt. Vi kommer t ex inte att ta med oss några möbler (förutom stringhyllan min mamma köpte för sin första lön!) - de börjar ha sett sina bästa år ändå efter ca 9 år och två vilda barn och det är inte värt fraktkostnaden. Ska försöka rensa Craig's list på bra begagnade möbler istället (och investera i en ny madrass!).

Vi har inga jätteinkomster men jag tror att vi lätt skulle kunna lägga undan en hel del varje månad utan att lida. Och det blir bra träning inför flytten när vi inte kommer att ha dubbla löner under första tiden (och håll tummarna för att jag hittar ett jobb när jag väl fått arbetstillståndet).

Har inte läst IntoMind, ska ta mig en titt till helgen.

Bella sa...

ExpatLisa: Ja, jag försöker verkligen njuta och känna mig tacksam för att jag kan leva som jag gör. Så länge det varar! Tyvärr väcker det en del avundsjuka och jag får höra att jag är så bortskämd... Men men, jag tänker inte leva sämre, för att det irriterar någon annan. Just nu har jag tur att kunna jobba hos min far och spendera mycket tid med mina föräldrar. Det är ju inte bara semester att ta hand om en fyraåring och laga all mat, diska tvätta. Är ensam 3-4 dagar per vecka och I bor här 3-4 dagar.

Karinistan: ja, frakta möbler måste ju vara jättedyrt! Ja, jag flyttade hem i omgångar från Spanien, skickade med en del saker när mina föräldrar bilade men resten har jag tagit i resväskan, då känner jag att jag ändå tog hem FÖR mycket. Jag hade ju ingenting kvar i Sverige. Inte ens mina barnleksaker.

Håller tummarna för dig med att du hittar ett jobb! Ja, är nog bra övning att börja spara. Jag är glad att jag aldrig vant mig vid dubbla inkomster och skapat en livsstil som behöver det. Det blev inte så stor chock att leva som ensamstående.