8 sep. 2015

Kreativitet, lycka och höstkänslor...

Efter 3-4 veckor ensam börjar jag märka hur jag sakta bryts ned. Vardagen ensam sliter på mig. Lite sämre tålamod, mindre lust att hitta på saker, färre kreativa tankar och idéer och jag börjar längta bort... Jag behöver egentid helt enkelt. Eller det är ju inte så enkelt...

Jag vill verkligen inte spendera så mycket tid med att längta bort. Jag måste försöka hitta ett sätt att finna tid för mig i vardagen. I fredags lämnade jag in kursens första uppgift och gav mig själv "ledigt". Sänkte kraven under fredagskvällen och hela lördagen. Vi gick ut en stund och hoppade i vattenpölar men annars satt jag mest i soffan och tittade på när barnet lekte ensam. Timmarna gick långsamt. Vi läste böcker, tvättade, lagade mat och bara var tillsammans. Jag försökte att inte ha dåligt samvete när barnet tittat lite väl länge på ipaden. Så länge han är glad o nöjd liksom. Jag behöver det. För att orka...

Jag bävar inför hösten. Inför VAB, att kämpa med vinterkläder, springa hem ösregn. Frysa, varje dag i flera månader. Jag skrev en lång lista till mig själv (tills när vi är tillbaka) med mysiga saker vi kan göra i oktober, november... Ta långa promenader bland alla vackra löv, mysa i soffan under en filt, pyssla, dricka varmt te (varm choklad!), tända ljus, baka äppelpaj, laga varma soppor och grytor, duscha länge och varmt (bada badkar om man har ett), bära tjocka stickade tröjor, stanna hemma en hel dag, titta på film, läsa böcker i sängen... Fler mysiga hösttips?

Jag lyssnade på Roko Belic som pratade om vad han lärt sig medan han gjorde sin dokumentär om lycka. Han pratar om medkänsla, kärlek, möta andra människor, att känna att man lever ett meningsfullt liv. Jag fastnade för när han pratade om meditation. Att finna härliga inre lyckokänslor och sprida dem. Läste även slow your home inlägg om 21 sätt att börja förenkla livet, där en av dem är meditation, använda de fem sinnena och vara närvarande. Om än 5 minuter per dag.

Hon har flera andra intressanta punkter som att acceptera din startpunkt, vart du är nu. Det du inte kan påverka. Dina styrkor och svagheter. Att förändring tar tid. Att du alltid kan göra mer. Att skapa sig ett nytt mindset. Att bestämma sig för att man vill börja förenkla livet. Att veta varför. Vad du vill få ut av förändringen?

Jag behöver börja uppskatta vardagen igen. Inte se den som en sträcka jag kämpar mig igenom för att nå mållinjen. När vi åker till Spanien och jag får pusta ut. Jag äntligen får några timmars egentid. För att sen börja om igen. Jag hade nog inte orkat vara ensam om jag inte hade haft en tydlig planering. Vetat exakt hur många dagar, veckor. Bara 10 dagar tills vi åker... Men jag kan inte, vill inte leva med att hela tiden längta efter egentid. Semester. Längta bort!

Att försöka vara kreativ på jobbet, skapa kreativa uppgifter till onlinekursen och vara en kreativ påhittig glad mamma = Prestationsångest! Jag vet sen tidigare att sömn och återhämtning är enormt viktigt för mig. Att gå och lägga mig tidigt och få tillräckligt med sömn är A och O för att mitt liv ska fungera. Jag behöver även tid för reflektion, tid att låta tankarna snurra. Antingen när jag promenerar till och från jobbet eller en lugn stund när jag vaknar alldeles för tidigt. Mina bästa idéer brukar komma vid 5-tiden på morgonen...

Jag försöker acceptera känslan av otillräcklighet. Känner stressen, pressen och vill bara fly... Men jag måste bara sänka kraven, sänka min egna alldeles för höga prestationsnivå. Prioritera! Det viktiga är vägen, att utvecklas och lära mig nya saker. Få nya erfarenheter. Den kreativa processen får mig att känna ångest innan jag finner en ny idé. Det är där jag är nu, fylld av "varför gör jag det här mot mig själv?". Men jag söker ju den där underbara känslan av flow...

Under tiden får jag försöka uppskatta de enkla små sakerna i vardagen. Som att lyssna på när mitt barn leker, busar och skrattar! Att finna lugnet, lyckan i att bara vara. Närvarande.


Veckans tips:
1. TED talk "What I learned while making a Movie about happiness" Roko Belic (Ska försöka se dokumentären The Happy Movie i helgen)
2. 21 Quick actions you can do today to simplify your life Fastnade direkt vid punkterna: 2- Tacksamhet 15- Check your mindset! 18- Rensa i garderoben 19- Meditera (Five senses: touch, taste, sound, smell, sigth) 20- Acceptera din startpunkt...
3. BOKTIPS: "Kreativtet - teori och praktik ur psykologiska perspektiv" Liber. Läste en intervju med en av kreativitetsforskarna som varit med och skrivit boken, Farida Rasulzada. Tycker det är så spännande med kreativitet. Skulle gärna läsa hennes avhandling (finns på farida.se)

2 kommentarer:

karinistan sa...

Det är ett tufft jobb att vara ensamförälder, jag känner att jag knäar efter en vecka när maken har varit borta. Finns det något sätt för dig att få lite ensamtid - typ en gång varannan vecka hämtar du barnet+en kompis från dagis och nästa vecka gör kompisens föräldrar det? Nu har jag ju iofs aldrig haft barn i Sverige men det känns som att det är lite mindre "utnyttjande" av varandra än vad det är här, här är det liksom inget konstigt att någon ringer och frågar om vi skulle kunna plocka upp deras barn från fritids eftersom de är lite sena eller att de frågar om de ska ta ens barn eftersom barnen vill fortsätta leka ihop.

Älskar dina tips - ska kolla in TED talket. Har du läst Gretchen Rubin's The pursuit of Happiness? Nu var det iofs ett tag sedan jag läste den men jag vill minnas att det var en hel del goda råd i den. Ska nog ta och läsa om den.

Bella sa...

Jag borde be om mer hjälp! Vet bara inte av vem... Jag hoppas mitt barn snart är så stort att han kommer gå hem själv och leka med kompisar. Vi bor på en innegård där flera av förskolebarnen bor så snart kommer de nog leka mer ensamma. Några gånger har han varit själv på gården (jag hemma med öppen balkongdörr). Han leker även ganska mycket och bra själv nu så det känns enklare.

Vet egentligen inte vad jag behöver... Sen är ju problemet, som nu att även om vi är i Spanien så jobbar I (barnets pappa), och jag kommer högst få några timmar, nån dag för mig. Tyvärr!

Ja, tycker väldigt mycket om boken Projekt lycka som den heter på svenska. Speciellt det här med att koncentrera sig på en sak, vana, förändring per månad.
Har samlat boktips och Ted Talks:
Boktips:
http://backstageimodebranschen.blogspot.se/2014/09/lastips-boktips-och-inspiration.html
Ted talks:
http://backstageimodebranschen.blogspot.se/2014/09/lyssna.html