26 okt. 2015

Hållbarhet, värderingar och sociala medier...

Trendenser-Frida väckte en rad funderingar genom sin föreläsning om hållbar inredning och göra fler miljösmarta val som jag var på i Varberg igår. Att reflektera över våra grundläggande behov vs skapade behov, vad vi konsumerar och varför? Att kritiskt granska produkterna vi köper och göra fler hållbara val. Att låga priser oftast inkluderar högre miljöpåverkan, sämre arbetsvillkor för de som producerar och kvalitén påverkar produktens livslängd.

Jag lyssnade på Johanna N i Veckans Affärers hållbarhetspodd. Hon pratar om hur hon varumärkespositionerat sig genom att våga stå för sina åsikter och låta sina egna värderingar bli en del av det egna företaget. Hon försöker sprida kunskap och information om slow fashion, arbetsvillkor i modebranschen och att konsumera med långsiktigt. Samtidigt som kreativiteten inte får bli lidande och hon vill skapa design med eftertanke.

Berghs VD Camilla Wallander berättade om skolans strategiska hållbarhetskommunikation. Att prata om normer, etik, värderingar och lära vidare. Sprida kunskap via föreläsare och open source. Att skolan försöker arbeta med verkliga aktuella case och att resonera, involvera, engagera och försöka vara öppen och transparent. Kommunikation kan göra skillnad.

Jag tycks mig känna av att en förändring är pågång. Att även kommersiella budskap vill engagera människor, för då skapar man ringar på vattnet. Spridning i sociala medier. Jag funderar över de unga "influencers" som har massor med följare och hur valen de gör blir viktigare, för en hel generation. Hur jag själv knappt tänker på en del marknadsföring för jag är rätt målgrupp, den är riktad till mig och jag gärna delar deras värderingar för att skapa mig en profil. Livsstilsval för att skapa sig status.

I mitt fall handlar de valen mindre och mindre om konsumtion och mer om livstil, som att äta mer vegetariskt, köpa mer ekologiskt etc. Att inspirera andra genom hur jag lever, inte saker jag äger/köper. Att alla små steg räknas. Att skriva om teman som engagerar mig. Att utvecklas och förändras. Jag tycker det är så tråkigt att fokus flyttats från inspiration och kreativitet till en kändiskultur, där flest följare vinner. Större ansvar på individen att inte styras av likes. Att våga stå upp för sina värderingar och lita på den inre rösten. Att inte bara visa upp den lyckliga perfekta ytan.

Veckans tips:
1 Veckans affärers Hållbarhetspodden.
Avsnittet med Johanna N berättar om smyckesproduktion, sina tankar kring etik och hur produktionkedjan helt stöps om när världen omfamnar delningsekonomin
Avsnittet med Berghs VD Camilla Wallander som pratar om att reklam och kommunikation är en otroligt viktig del för att nå ut med hållbarhetsbudskap och att hållbarhetsaspekterna helt klart påverkat branschen.

2. BOK: Tjäna pengar och rädda världen, den hållbara ekonomins entreprenörer, av Erika Augustinsson och Maja Brisvall och Köp dig fri, om design, överlevnad och konsumtion av Ingrid Sommar och Susanne Helgeson
När jag drev eget modemärke/butik inspirerades jag av socialt entreprenörskap. Under etiketten modebranschen finns alla mina gamla inlägg samlade.

PS: Jag har funderat en del över för vem jag skriver den här bloggen. Vad den har för värde för läsaren? Några av er har följt mig sedan jag drev eget modemärke och butik, andra sen jag blev mamma till en halvspanjor och skrev mycket om mina tankar kring tvåspråkighet och bikulturallitet. En del nya följare kom till när livets stormade och jag började förenkla livet, prioritera om och läsa mer böcker, lyssna på TED föreläsningar och återfinna fokus. Kan ni inte berätta om varför ni läser? Vad ni skulle vilja läsa mer om?

6 kommentarer:

Annika sa...

Hej,
jag är mamma till en tjej som liksom din son är född i februari 2011 samt bor i GBG, tror att det var så jag började följa dig. Jag äter främst vegetariskt sedan flera år och jobbar på att konsumera mindre- välja mer hållbara lösningar även om det i vår familjs handlar mer om att köpa ekologisk mat och vägra IKEA (eftersom vi bara byter ut de möblerna. Det finns givetvis ett större tänk än så men jag går inte in i detalj här o nu). Köpa mer kvalite än kvantitet för att spara saker snarare än att byta ut. Jag följer din blogg både för att du skriver om livet med din son och för att jag befinner mig i ett liknande tänk angående konsumption.

Emma sa...

Hej Bella! Följer dig för att det är spännande att läsa vad du känner och tänker vad det än handlar om. I allt har det hela tiden funnits en röd tråd, såväl i ditt företagande, ditt föräldraskap, hur du handskas med kris och dina framtidsplaner. De teman du nämner ovan har ju hela tiden varit teman du brytt dig om.

Linda sa...

Hej!
Jag hittade till din blogg för ett tag sen via en kommentar hos Minimalisterna. Tycker att du skriver mycket bra om hållbarhet, föräldraskap m.m. Älskar dina "veckans tips"!
Jag är själv mamma till två pojkar (födda -12 och -14), med en utländsk pappa och därmed tvåspråkiga. Jag är också vegetarian och försöker förenkla vardagen på så många sätt som möjligt. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, men har bara kommenterat ett par gånger förut.
Keep up the good job!
kram
Linda

JohannaN sa...

Hej, vad himla roligt att du både har lyssnat på podden och tipsar om den! Blir alldeles glad i hjärtat! Och ja, jag hoppas och tror att många bra saker är i rullning nu - sen kanske det beror på att en aktivt hänger och omger sig med en hållbarhetsbubbla?! =) Men de spelar ingen roll - viktigast är att vi peppar tillsammans - utan det kommer ingen förändring. Så fortsätt blogg och skriv om allt som känns relevant och viktigt för just dig! kram!

Jessica sa...

Hej! Jag kom in på din blogg för första gången alldeles nyligen. Jag gillar att läsa igenkänning. Jag är själv ensamstående till 2, som har en far som inte är så närvarande. Jag äter inte kött. Är intresserad av frivillig enkelhet. Jag har gått tillbaka lite i din blogg och tycker det är intressant när du öppet visar din tudelenhet. Då det är ett drag jag skäms lite för hos mig själv, så är det en befrielse att se den hos andra. Tack för att jag fått ta del av dina tankar! //Jessica

Bella sa...

Tack för er respons! Den betyder så mycket för mig, jag läser varenda ord - tack!

Intressant att få reda på hel enkelt!

Jag vill fortsätta skriva men överanalyserar mina ord och livet, efter några veckor ensam...
För lång tid! 2,5 vecka tills vi åker till Barcelona, kanske kommer pappan dit och kanske får jag några timmar för mig. Sen några veckor till ensam... Lååång höst helt enkelt!