14 okt. 2015

Hjälpa, skänka och påverka andra...

Jag har haft tankar på att sluta blogga. Känner att tiden inte finns att skriva genomtänkta krönikor om viktiga ämnen. Jag skulle vilja skriva om teman som väcker tankar och Skapar ringar på vattnet. Om hur våra livsstilsval kan påverka positivt. Om hur vad vi visar upp kan hjälpa andra.

Jag läser om hur en ny generation mäter värdet av våra liv i våra livsstilsval. Hur det blir viktigare för varumärken att kommunicera en livsstil som kunden vill tillhöra. Valen vi gör kring allt från maten vi äter, till vart vi åker på semester blir via sociala medier det nya sättet att passa in.

Konsumtion i sociala medier triggar mig, att visa sina upp sina inköp som en bedrift. Eller restaurangmaten som statusmarkör. För att inte tala om att alla instagrambilder på allt från renovering till stilleben av inredningsprylar som mest ser ut som reklam. Enligt mig.

Jag läser om att inte prata offentligt om kost, träning, diet och socker eftersom det är ett stort samhällsproblem. Skapar mer ångest. Själv har jag lite dubbla känslor, delvis så följer jag inte några träningsbloggar, och känner absolut pressen på att träna som finns. Jag har aldrig följt någon diet men har ju ett lite komplicerat förhållande till mat. Delvis pga glutenintolerans (alltså jag måste alltid tacka nej till fikabröd etc vilket jag vet provocerar, men jag har en sjukdom).

Jag är noggrann med att mitt barn inte hör prat om dieter, vikt, känna sig tjock etc och att mat äter man för att man är hungrig tills man är mätt. Inga konstigheter.

Andra sidan är jag ju ganska nybliven vegetarian och följer och samlar gärna på vegetariska recept. Jag håller med om att det blir lite väl mycket frukt och sallad, hälsosamma gröna färgglada rättere. Sen har jag svårt för när maten blandas upp med träningsbilder, då avföljer jag. Jag söker nu vegetariska restauranger i Barcelona. Minns att jag på min gamla blogg skrev glutenfria restaurangguider till New York, London, Rom, Madrid etc. Synd att jag inte sparade dem innan jag tog bort hela bloggen.

Saknar fortfarande fler värmande mättande vardagsmiddagsrecept. Jag älskar ju italiensk mat, skulle kunna leva på pasta, risotto o pizza.

Mig triggar andra teman som alkoholkonsumtion eller rökning. Speciellt i offentliga sammanhang där det visas upp som någonting coolt. Att vara berusad, t.o.m bakfull är något man stolt berättar?!? I sociala medier blir det extra tydlig, att många behöver liksom bara fota vinglaset, ölen för att visa upp att kvällen är "lyckad"...

I mitt sociala medie-flöde har fina medmänskliga empatiska inlägg ökat markant. Jag bestämmer mig att bli månadsgivare till ännu en hjälporganisation för att stilla mitt dåliga samvete. Jag funderar över hur stor del av sin inkomst andra skänker bort? Jag bestämmer mig för att skänka bort "barnbidraget".

7 veckor ska jag vara ensam denna gången. Jag lovade mig själv förra november, efter att jag funderat på att adoptera bort mitt barn och brutit ihop totalt, att jag inte skulle vara ensam så länge igen. Men. Vi fick inte ihop det. Så 5 veckor är kvar av denna period, 5 veckor tills jag o lillen åker till Barcelona.

Det är tyvärr lite för lätt, speciellt när jag själv är lite extra trött, ensam, känslig, att tänka och fundera för mycket. Överanalyserar allt!

Jag försöker fokusera på det viktigaste: mitt barn, mitt jobb, min kurs, mig själv. Att skriva här utan att det blir för mycket vardagsgnäll. Jag har börjat flera inlägg senaste veckorna som liksom stannat upp efter några rader. Jag vill skriva engagerande men hittar inte orden. Jag vill hjälpa andra men har tillräckligt med att bara få vardagen att fungera utan att jag hamnar under ytan. Så nu vet ni. Jag tystnar ett tag tills jag finner min röst igen.... Kram!

Veckans tips:
1. Om ni inte läser Hej Hej Vardags blogg. LÄS! Läs inlägget om att vara en svamp som suger åter sig allt. Läs det här med: Stress, press och revolution! Speciellt sista delen om det positiva med sociala medier. Att vi kan hjälpa, påverka och stötta!
2. Såg en till bra matdokumentär på Netflix - Cowspiracy! Väldigt amerikanskt, lite väl vinklad men intressant. Jag tänkte försöka få in fler veganrecept bland mina vardagsrecept.
3. The slow home podcast - många intressanta intervjuer om minimalism och förenkla livet!

3 kommentarer:

Casa Annika sa...

Hoppas att du komemr tillbaka och skriver i bloggen snart.
Kanske kan du få hjälp av familjen under den långa ensamperioden?

Tuvilda sa...

Hej! Du behöver inte skriva för oss. Skriv det du känner för! Jag tycker att det är intressant att läsa ändå... :)

Jag har ju helt valt bort de sociala medierna Facebook och instagram där många verkar "umgås". Det känns skönt. Jag läser ju en del bloggar men det har blivit mindre nu sen jag har fått mer tid med min sambo (vi är hemma mer samtidigt nu än förut) plus att jag jobbar heltid med att läsa text på dator och då är jag inte lika peppad på att sitta vid datorn och läsa när jag kommer hem.

Jag tycker att det låter helt galet att fota sin alkohol och lägga ut. Snacka om att sprida alkokulturen ännu mer. Tillför den något bra till samhället egentligen? Jag gillar inte heller alkohol...

Kram!

Bella sa...

Ja, det gäller väl bara att sänka min egna krav på nivån för att blogga. Skriva rakt ut genom tangenterna. Jag har ett nytt inlägg på gång så jag slutar inte... Älskar ju att skriva av mig här!

Casa Annika: Jag ska bli bättre på att be om hjälp. Min pappa ska få vara lite mer barnvakt om än några timmar så jag kan göra någonting själv. Min mamma orkar tyvärr inte längre passa honom ensam...

Tuvilda: Jag är så imponerad att du inte känner nån FOMO (fear of missing out) när du inte har instagram/fb etc men samtidigt så slipper du ju ångesten. Jag har ett privat instagram och postar mest bilder på mitt barn och följer inga som ger mig ångest. Men jag tjuvkikar in på andras konton, ofta när jag inte alls borde och suger in alla andras perfekta lyckliga liv...

Ja, helt galet hur alkokulturen sprids på sociala medier. Vin/öl i solnedgång, på en solig terrass ser jag alldeles för ofta, även rakt ner i glaset på en bar... Jag förstår inte heller men. Näe, den tillför verkligen inget bra. Det är väl t.o.m förbjudet med alkoholreklam på vissa tv-kanaler va? Eller i alla fall dricka den?

Kram!