4 nov. 2015

Vardag, rensning och veckans tips!

Vardagen snurrar på, jag har inte mycket tid över mellan jobb, kurs och det ensamma mammalivet. Lämna, jobba, hämta, handla, laga mat, diska, plocka undan, sova. Jag har knappt läst några böcker alls förutom kurslitteratur. Saknar det! Jag är så trött på kvällarna, kan bero på mörkret. Försöker att inte skrolla sociala medier efter kl. 20 utan sätta på en film, serie eller TED föreläsning.

Det är bara 2 veckor kvar av denna lååånga 7-veckors ensamma mammaperiod. 2 veckor tills vi åker en långweekend till Barcelona. Min favoritstad! 4 år av mitt liv bodde jag på Calle Verdi i Gracia. Jag funderar en del på det här att resa med barn. Hur tar man sig runt i en storstad med en snart 5-åring (utan vagn)? Jag tänkte försöka åka buss/metro för att ta oss direkt till en ny plats så energin inte försvinner under vägen dit. Men samtidigt, det jag ser mest framemot är att få promenera, helst hela vägen från Gracia, längs hela Paseo de Gracia eller Rambla de Catalunya (parallgatan) sen ner genom Borne/ Barrio Gotic / Raval ända till hamnen/stranden. Målbilden när det är som jobbigast och tålamodet tagit slut. Läste bästa resa med barn-tipset: Stressa inte! Räkna med att allt tar dubbelt så lång tid när barnen är med. Minst

Förutom att promenera genom hela Barcelona hoppas jag på ett besök i Parque Güell (Skulle gärna även ta en panoramabild från Tibidabo), om vädret är tråkigt: Aquarium de Barcelona och CosmoCaixa. En tur till Sitges (träff med min syster) och en bloggträff med ExpatLisa som precis flyttat dit. Som jag längtar!

Precis som förra november (en månad med rensning) kom lusten att rensa tillbaka. Jag har än en gång gått igenom barnets bebiskläder/barnsaker och skänkt bort ännu mer. Tänkte försöka ta tag i att sälja vagnen, bilbarnstol etc. Det har funnits på min "att göra lista" i över ett år. Jag gick även igenom en låda med gamla foton häromkvällen - massor med Spanienminnen. Oj, så många suddiga dåliga bilder jag sparat och fraktat till och från Spanien, helt i onödan. Lyssnade även igenom mina gamla CD-skivor med spansk musik, dansade ensam i köket - Musik gör mig glad! Pärmar och papper (bokföring) finns fortfarande kvar från jag drev eget företag, som behöver tittas igenom och slängas.

Jag har varken tid eller energi att skriva någon genomtänkt bloggkrönika denna veckan men däremot många tankar och tips. Varsågoda!

Veckans tips:
1. Let´s be game changers - Ingen har väl missat den unga instagramkändisen som berättar att hon slutar med sociala medier (500 000 följare!?!), hon vill sluta leva för att skapa innehåll i en kommersiell fantasivärld. Hemsidan hon skapat blev jag positivt överraskad av. Hon tipsar om intressanta TED föreläsningar, etiskt mode, veganmat och beskriver själv jakten på likes, följare och hur hon nu vill ändra spelets regler. Jag hoppas fler, speciellt unga tjejer, vågar ta det steget.

2. Jag älskar ju TED Talks - Om du inte upptäckt TED börja lyssna på nån av de här 20 mest populära 20-minuters föreläsningarna men UR Play (Länk till Hans Roslings föreläsning om statistik) växer fram som stark tvåa, speciellt föreläsningar. Kunskap inspirerar mig!

PS: Ni har väl lyssnat på Brene Brown? "The Power of Vulnerability" och "Listening to shame"?

2. JohannaN tipsade om Stilmedveten & Sveriges Konsumenters utbildningsmaterial om hållbart mode. Se även utbildningsradions tv-serier Kvalitet och Sy Sy Sy.



8 tips för en mer hållbar modekonsumtion: Köp kvalitet, Tänk stil istället för trend, Kräv bra material etc

4. The Minimalists month of minimalism 31 tips om att leva enklare och mer meningsfullt.

5. Naturligt glutenfritt - Åt lunch på stan förra veckan och reagerade som jag brukar mot gluten: Magont/ magsjuka. Det värsta med att vara ensam är när jag själv är sjuk. Jag mutade lillen med choklad och russin för att få vara ifred. När jag efter några timmar började må bättre, googlade jag och fann Skafferiglutenfri blogg. Äntligen svar på varför jag mår bättre när jag är superstrikt med vad jag äter, har nolltolerans för gluten i köket och försöker äta naturligt glutenfri ren mat. Jag strävar nu efter 0 ppm gluten i min kost (glutenfria produkter kan ha max 20 ppm).

6. Jag är nu månadsgivare till UNHCR, Läkare utan gränser, Röda Korset, SOS barnbyar och så är jag Världsförälder hos Unicef. Brukar välja barncancerfonden eller Göteborgs stadsmission när jag ger bort presenter/ julklappar. Funderar på om jag i år ska testa en uppdragskalender (istället för adventskalender med presenter). Behöver inte vara så komplicerade saker utan enkla som: lyssna på julmusik, julpyssel, baka julgodis, göra någon glad, le mot en okänd eller skänka pengar till en tiggare. I år firar vi jul i Spanien så jag skippar julstressen, svensk julmat etc. Allt förutom Jul på Liseberg - tycker det är så mysigt och vackert med alla tända ljus.

3 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Smart idé med uppdragskalender. Jag tror vi inte kör det helt ut men definitivt en del av dagarna!

Bella sa...

Ja, så bra idé! Förra året körde jag en mental variant med goda gärningar och tacksamhet men i år ska jag försöka få med Dani. Vet inte heller om jag kommer fixa en kalender, skriva ned exakta uppdrag etc. Troligen inte.

JohannaN sa...

<3 Tack för att en får vara med på din fina lista! <3