5 dec. 2015

Kreativitet, ångest och ett renare liv...

Det är bara en vecka kvar av den här intensiva, utmanande hösten. Om en vecka åker jag ensam till Stockholm för att presentera slutuppgiften för höstens kurs i redaktionell design på Berghs. Om några timmar kommer barnets pappa hit och jag får äntligen några timmar för mig själv. Tyvärr inte mycket tid att lata mig än...

Fick frågan varför jag valde att studera och det kan man ju undra... Som om jag inte har tillräckligt med långa ensamma mammaperioder och jobb men jag såg det som en chans som inte kommer tillbaka. Om nått år behöver jag söka nytt jobb och jag vill inte tillbaka till modebranschen. Jag har länge velat studera på Berghs, studera grafisk design och redaktionell design. Jag fick erbjudandet och kunde inte tacka nej till att få lära mig mer, utvecklas och göra något bara för mig. Som designer. För min kreativitet och få känna flow...

Den kreativa processen innehåller även stress och ångest. Men jag älskar känslan av flow, att gå upp i mina egna idéer och hitta på kreativa saker. Det är en del av vem jag är. Under året har jag även läst väldigt mycket böcker, mest faktaböcker. Jag lever ett väldigt lugnt liv, i perioder är det mycket på jobbet på arkitektkontoret men jag tar aldrig jobbet personligt längre, vilket är stor skillnad mot att designa kläder som analyseras utifrån försäljning. När det är mindre att göra på jobbet har jag tid att studera på arbetstid. Mycket av det jag lär mig kan jag direkt använda i nästa presentationsrapport. Till våren är tanken att jag ska göra klart boken om företagets historia 1966-2016.

Mitt barn somnar lugnt varje kväll runt 20 och sover hela natten. Han leker även mycket själv, just nu sitter han bredvid mig på golvet och leker med duplo medan jag skriver det här. Jag kan läsa bok medan han leker varje kväll efter middagen. Han börjar bli stor helt klart...

Jag lånade boken "Ett renare liv" och den summerar ganska bra min egna resa från att jag började bryta ovanor under 2014. Ut med socker, E-nummer, processerad mat, kött och in med sömn, träning, växtbaserad mat och fler ekologiska produkter. Mer medvetna köp, försöker välja miljömärkta produkter. Jag bytte ut tvättmedel, schampo, diskmedel, rengöringsprodukter men än fattas byta ut deodorant, parfym och smink. När jag fick barn började jag köpa parfymfritt. Jag läste boken den onda badankan och det viktigaste jag tog med mig var att noggrannare städa bort dammråttorna då mycket av de farliga kemikalier etc samlas där. Rensade även ut mycket billiga plastprodukter. Trendenser fick mig uppmärksamma sovrummet som är fullt med textilier och där vi tillbringar väldigt mycket tid. Ångrar att jag inte var mer medveten när jag köpte ny säng, kuddar, täcken, gardiner etc när jag flyttade hit.

Största förändringen är att jag nu alltid köper ekologisk mjölk, fil, bananer, Grönt te (om ni dricker kaffe/vin byt Till eko) men även att jag nu äter växtbaserat och alltid har hemma: bönor, linser, nötter, frön, brocoli, spenat, vitlök, kakao, kanel, kryddor (basilika, oregano, timjan, rosmarin, persilja etc) och mörk choklad. Avokado, frysta bär och mycket frukt och grönsaker. Kokosmjölk (barnet älskar curry). Näe, selleri klarar jag inte av hur nyttigt det än må vara...

Jag äter helst grytor och soppor, pasta och risotto. Inför 2016 tänkte jag minska på mjölk (som mitt barn dricker) och fil/yogurt. Under hösten har jag köpt mandelmjölk och gjort varm choklad med kakao men den är ju ganska dyr och väldigt söt (finns osötad?). Som glutenintolerant kan jag ju inte dricka havremjölk (håller nu mig strikt NGF naturligt glutenfri och undviker vetestärkelse, fruktdextos, e-nummer etc).

2016 är än så länge ganska oplanerat. Jag avslutar 2015 och börjar nästa året i Spanien, vi kommer fira Reyes i Cartagena precis som föra året. Jag önskar mig lugn bara vara tid i julklapp, en jul utan stress. Vi åker ju redan innan jul så i år skippar jag alltihopa. Kommer troligen fira med spanska släkten och jag tänkte försöka att ta det med lugn och ro. Nej, jag tycker varken om julklappsstressen, svensk julmat eller att de höga förväntningarna på en perfekt julafton. Jag försöker, för mitt barns skull så vi har klätt en minigran, har adventsljusstake och gjort en enkel uppdragskalender med enkla saker som läsa böcker, titta på foton, leka kurragömma och just idag: åka och möta pappa på flygplatsen. De har inte träffats på nästan 10 veckor.

Veckans tips:
1. Ett renare liv, ren mat, naturlig skönhet och grönt hem av Tina Holt och Birgitte Magnussen.

4 kommentarer:

Linda sa...

Bra jobbat! Lycka till med slutuppgiften!
Det är väldigt intressant att läsa om hur du tar kontrollen över ditt eget liv, det måste kännas bra i själ och hjärta att du gör aktiva val som passar dig och din son.
Jag har inte själv gjort egen mandelmjölk men har hört flera som säger att det ska vara väldigt enkelt. Den mandelmjölk vi köper är från Alpro och är osötad, men tyvärr inte ekologisk. På jullovet har jag bestämt mig för att prova på att göra egen nötdryck.
En fin vecka önskar jag dig!
/Linda

Bella sa...

Tack! Kommer nog stupa när jag fixat den här sista intensiva veckan för i år. Men jag har ju en lugn jul att ta igen mig under då jag förhoppningsvis kommer ha mycket egentid då vi kommer bo tillsammans med barnet pappa. De är iväg och träffar släktingar, vänner, går till parken etc.

Ja, det känns väldigt bra att känna att jag fixar mitt liv, att jag vet att jag prioriterar rätt och att jag inte känner att livet snurrar för fort längre. Eller att jag lägger energi på fel saker. Jag prioritera att lära mig mer och utvecklas.

Ja, mjölken kanske är osötad och jag tyckte den var söt ändå? Oj, göra egen mjölk! Då får berätta hur man gör det när du testat!
Hoppas du också får en fin vecka!

Expatlisa sa...

Lycka till i helgen och hoppas du får det bra!

Tuvilda sa...

Tack för dina fina reflektioner Bella! Klokt skrivet, som vanligt!

Jag har dragits med i julklappshetsen totalt men nu är det bra, nu räcker det. Försöker tänka som du skrev en gång att varje vara man köper är en röst man lägger på den värld man vill leva i. Eller hur var det du skrev?

Det låter underbart med Spanien i jul, jag hade gärna åkt dit men min sambo (och jag) har jobb så det blir inget av det... Ha det så skönt i solen! :)