2 dec. 2015

Miljömedvetenhet, konsumtion och fakta...

Jag har inte förrän på senare år blivit mer miljömedveten, min resa mot en förenklad minimalistisk livsstil handlar egentligen inte om miljön utan om att inte drabbas av utmattningssyndrom, att slippa känna ångest och stress. Att få mitt ensamma mammaliv att fungera. Att orka med vardagen. Jag erkänner att jag brinner mer för människor än miljön men inser självklart att allt hänger ihop.

Jag flyger ju ganska mycket, flera gånger per år till Spanien så där ligger mitt största dåliga samvete på dubbelt sätt. Mitt barn måste ju få träffa sin pappa och jag behöver verkligen tid för mig och tid att få tillbaka energi och tålamod. Vad som räddar mig från att bryta ihop är att jag prioriterar sömn och att mitt barn nu sover bra, så jag sover ca 9h /natt. Jag är nere på basbehov: sömn, mat (behöver äta mer - barnet hade vinterkräksjukan i helgen), trygghet, rutiner etc. Vad ger er mest dåligt samvete i miljöfrågan?

Har börjat låna 7-dagarsböcker som helgnöje. Älskar biblioteket, så mycket kunskap och glädje gratis! När jag gick förbi i fredags fastnade jag direkt för Katarina Bjärvalls bok "Yes! därför köper vi det vi inte behöver". Hon analyserar hela konsumtionssamhället väldigt intressant men det är på slutet hon fångar mig när hon intervjuar en svensk medelklassfamilj som älskar att resa. Som har två höga inkomster, två barn, nyrenoverad villa, två bilar, åker på julsemester till Thailand och några weekendresor per år, även skidsemester. De lever det svenska idealstatuslivet?!? Dit alla försöker nå??? Det är så stolta över sin livsstil men ser inte alls varken miljökonsekvenser eller att någon annan får betala priset för deras beteende och konsumtion.

Katarina skriver mycket om neuromarketing, om att fokusera på kundens ibland omedvetna känslor. Hon funderar över barndomens sociala spel, att många inte växer ifrån rädslan att inte passa in. Att det är inte helt enkelt att förhålla sig till överflöd. Hjärnan är skapad med ett belöningssystem och de allra flesta av våra beslut fattas av snabba intuitiva system. Hon skriver även om hur Google, Facebook, Apple etc tjänar pengar på oss användare och vi borde vara mer kritiska till att dela information om oss själva. Då de sedan användar den för att locka oss till konsumtion.

Jag har funderat en del under hösten hur jag pratar med mitt barn om t.ex. tiggaren som sitter utanför Ica/Coop utan fördomar. Att bo mitt i centrala Göteborg gör att klyftorna syns tydligare, barnet får ingen skyddad bullerbygatanuppväxt. Att vi ibland skänker pengar, ibland inte. Mitt barn undrar varför. Ja, att försöka förklara den orättvisa världen för ens eget barn skapar många tankar. Hur tänker ni? Eller hur jag snart får börja förklara varför vi inte har råd med, jag vet inte vad eller vad jag prioriterar bort.

Jag lyssnade på en väldigt intressant föreläsning med Hans Rosling på Kunskapskanalen när jag var vabbade min vinterkräkssjuke son (Näe, inte vad jag behövde efter 9 veckor ensam - är helt slutkörd!) Han förklarar fakta så himla bra och tydligt. Han pratade om hur vi inte längre kan dela upp världen i U och I-länder, att det är en föråldrad världsbild. Kina och Indien är ikapp. Jag skrattade högt åt hans investeringstips om "strandtomt i Somalia", kanske har han helt rätt. Väldigt lärorik föreläsning!

Tack för alla fina kommentarer på förra inlägget - så kul med respons, har svarat på alla (svarade dock i mobilen så svaren har hamnat lite fel). En del kommentarer väckte nya funderingar: "Konsumtionshets upplever inte jag. Dock tycker jag det finns mycket hets i Sverige om att man ska vara så medveten- läs eko, andrahands, genus, socker, skärmtid, omvärlden mm" och Annika skrev: "Jag känner inte av någon konsumtionshets här. Det känns som om det är mera i Sverige... Här i (södra) Spanien har nog folk, generellt, för dåligt med pengar för att köpa onödiga saker?" Hur tänker ni andra läsare?! Spanien ger mig perspektiv, både efter krisen, då många av mina vänner förlorade sina jobb, inte kunnat betala av sina bostadslån, lever hela familjen på 1 inkomst men även hur dyrt det är med t.ex. förskola / skola. Kommentera gärna! Det är så kul med respons...

Veckans tips:
1. Katarina Bjärvalls bok Yes! därför köper vi det vi inte behöver - "Så varför köper vi sådant vi inte behöver eller ens vill ha, varför fortsätter vi med den livsstil som gör oss tommare, mer stressade och dessutom förstör det enda jordklot vi har att leva på? Detta är en av vår tids största gåtor." (jag lånade boken på stadsbiblioteket men Adlibris skriver intressant.) Jag har tidigare läst hennes bok - Vill ha mer: om barn, tid och konsumtion.

2. Det här förändrar allt, kapitalismen kontra klimatet - Naomi Klein har jag precis lagt till på min lånebeställningslista.

3. Charterresorna kommer att döda oss
"För hur ska man annars se på den frenesi med vilken bättre bemedlade barnfamiljer vallfärdar till sydostasiatiska charterbyar om loven? Det allmänna frosseriet i kött, bilar och billiga plastprylar? Köksrenoveringarna, weekendresorna, färsk tropisk frukt året om?" Dubbelmoralen vi lever med. Tipstack Hanna

4. Ur play Hans Rosling om en ny faktabaserad världsbild

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jättekul att du tar upp miljöfrågor! Blir alltid lika glad när du får med det. Jag håller själv på o läsa till miljövetare och blir alltid glad när det kmr fram motvikter till mkt av det vi dagligen matas av i form av att köpa. :-)
Kram

Bella sa...

Vad studerar man för olika ämnen som miljövetare? Dina bästa enkla vardagstips?
Kul att du gillar... Vågar nästan inte skriva om miljöfrågor då det ibland känns som lite minerad mark precis som vegetariskt mat - en är liksom aldrig tillräckligt, gör tillräckligt...

Lisa sa...

Usch, miljosamvetet. Typ allt?

Angaende boken, jag kanner mig lite traffad dar. Antar att det ar annat som kommer fram an att de reser mycket i och med att du skriver att de inte alls ser miljokonsekvenser? For bara for att man har hoga inkomster och reser mycket sa betyder ju inte det att man inte ar medveten pa andra satt?

Haller helt med om konsumtionshets - inte alls samma har! Valdigt skont. Har lite "problem" med svarfarmiljen dock som garna koper "skitgrejor" till tjejerna. Plast, made i China.. Bara for att ge saker liksom. Gillar inte alls!

Carin Osvaldsson sa...

Mitt största dåliga miljösamvete är att jag kör bil till och från jobbet ca 12 mil totalt om dagen och att det är väldig mycket förpackningar i Spanien. Hemma sopsorterar vi allt men inte på jobbet. När det gäller konsumtionshets i Spanien kan jag hålla med Annika att det nog inte existerar i samma grad som i Sverige. Dels på grund av den väldigt långa ekonomiska krisen och att väldigt många har det väldigt tight ekonomiskt. Men också så finns ett mer långsiktigt tänkt när det gäller t ex bostäder. Man flyttar inte så ofta, många köper kanske en bostad under sin livstid. Denna möbleras och inreds för att hålla ett helt liv. Nåväl, nu överdriver jag lite kanske. Men hela konceptet med att man flyttar många gånger i livet, börjar med en liten etta, byter upp sig, flyttar till hus, etc, och dessutom helst ska renovera minst vart femte år, det finns inte här. Idéen med att köpa möbler som inte är menade att hålla mer än ett tag, kom först med IKEA och i Málaga var det inte så många år sedan. 2009? Minns inte exakt, jag är ju svensk och har alltid förespråkat det svenska i detta sammanhang. Jag är ju uppväxt med det och tycker det spanska är väldigt stelbent och tråkig. Men det är bättre för miljön. Sedan är det ju andra saker här som inte är lika bra för miljön. Husen är dåligt isolerade och de som använder uppvärmning och nedkylning, eldar ju ganska mycket för kråkorna om man säger så. Samtidig så är det få spanjorer (ingen jag känner) som förväntar sig att man ska kunna springa runt i strumpfötterna och en t-shirt inomhus i januari. Det där med att ha 23 grad varmt inomhus är en lyx man skulle kunna ifrågasätta i Sverige. Fast Sverige har väl mer miljövänliga energikällor... Solenergi borde rimligtvis vara stort i Spanien men har först börjat komma de senaste åren och det fint inga riktiga incitament att få folk att investera i solceller. Jag upplever att svenskarna är mer medvetna och tänker mer på miljön än spanjorerna gör. Svenskar cyklar och åker allmänna kommunikationsmedel i mycket högre grad, kanske dels för att det är smidigare men också lite för att många ser det som mindre fint i Spanien att åka buss eller tunnelbana. Men spanjorerna har ett mer traditionellt, lite mer gammaldags sätt att se på en hel del i livet som gör att de konsumerar mindre. Dock hänger det mycket ihop med ekonomiska möjligheter. Så jag vet inte. Den dag vi får se en högkonjunktur här är jag inte säker på att jag kommer säga samma sak.

Carin Osvaldsson sa...

Och dessutom är det mycket mer närproducerat i Spanien. Om man har tillgång till gott spanskt rödvin (ost, oliver, etc) varför importera från Sydafrika, Chile, Australien. När man som svensk är van vid ett stort urval och ett internationellt utbud tycker man det är lite tråkigt ibland (men jag har lärt mig uppskatta det spanska) men det är ju helt klart bättre att inte köra runt produkter över hela världen bara för att vi ska ha lite nya smaksensationer eller lite mer att välja mellan av samma sak.

Bella sa...

Lisa: jag kände mig också träffad av intervjun för det är för många tror jag målet om drömlivet?!? Att resa! Men att även då renovera en villa, köpa det senaste elektronikprylarna etc. Det blir liksom dubbelt upp av allt! Svårt att mäta miljömedvetenhet?! De kan ju vara medvetna men tycker att deras livsstil är värd mer än miljön?

Ja, läs Carins kommentar nedan hon beskriver det spanska tänket bra men som svensk känns det ju lite tråkigt...
Ja, de där Todo 100 eller Todo 1 euro butiker har så himla mycket skräp. Sen saknar jag lite större ekoutbud allmänt i Spanien, det är lite svårt att få många att tycka det är värt de extra pengarna (om man nu inte är medveten storstadsbo). Men i centrala Barcelona fanns väldigt många fler butiker än för några år sen så trenden har nått dit med.

I boken skrev hon även om planerat åldrande, att producenter bestämmer att saker ska gå sönder så vi måste köpa nytt, gärna precis efter garantin gått ut. Även om hur trender gör att man känner sig efter om man inte har den allra senaste t.ex iPhonen.

Jag vill absolut inte ge någon nån skam eller skuld då jag tror det är hel fel väg men att säga att man bryr sig om miljön är så himla lätt för just nu ger det status att tänka hållbart men frågan är om många gör det när de t.ex renoverar hemma? Köper de kvalitet? svanenmärkt eller vad det nu är? Giftfri färg etc? Eller hamnar det efter att självförverkliga sitt drömboende?

Bella sa...

Så intressant du beskriver! Jag tänker som du! Ja, galet egentligen hur varmt och skönt vi har inomhus i Sverige! Jag hatar att frysa! Men alltså tänk energin som går åt att värma upp alla stora villor...

Ja, nästan alla jag känner köper inredningssaker en gång i livet men samtidigt så får man väl se det som att Spanien ligger en generation efter. Alltså mina farföräldrar levde också så - frågan är om de unga spanjorerna kommer börja renovera och byta prylar hemma mer än sina föräldrar? Om det nu blir en högkonjuktur. Sen lägger ju många enorma summor på bröllop, dop, comunion. Vi fick ofta höra att vi skulle tjäna pengar på att gifta oss... Då alla gäster skänker pengar?!?

Ja, helt klart mer närproducerad mat! Älskar all färsk frukt och grönsaker! Men att vara vegetarian är fortfarande svårt..,

Hur känner du att utbudet på ekologisk är? Jag känner att de flesta jag pratar om säger att det bara är lögn och påhitt för att ta mer betalt (alltså spanska släktingarna)

Lisa sa...

I mitt eget fall har ekogrejor ofta efter pga tidsbrist. Vi har behövt köpa nåt och åkt till den vanliga affären som säljer saker till hus/trädgård etc och valt bland det som funnits. Hade jag haft mer tid tidigare hade jag kunnat läst på mer, hittat andra alternativ, åkt längre för att handla etc. Och det har irriterat mig.
Här i Barcelona tycker jag att det finns bra ekoutbud, om jag jämför med förorten utanför Madrid. Veritas finns lite överallt, carrefour har en hyfsad ekoavdelning och tom min lokala Caprabo säljer ekomjölk. Sen köper jag även mycket frukt och grönt från bonden här utanför. Inte ekocertifierad men så närproducerat det kan bli om du inte gör det själv.
Tycker även att spanjorer är bättre på att ta vara på rester! Så hatten av till dem!

Bella sa...

Lisa -Ja, den äldre generationen tar vara på allt och vill inte slänga något. Jag tror min ex svärmor tyckte jag slängde mycket av tex kött, kyckling när jag köpte bara ville äta filen. Jag tycker köttdiskarna är så äckliga men det har även gjort mig till vegetarian - om jag nu inte vill använda alla delar så är det ju synd att slakta ett helt djur. Jag har så svårt för köttslamsor i spanska grytor. Det finns många böngrytor som får koka länge med köttben etc. som är jättegoda.

Som jag svarade till Carin så tror jag Spanien ligger en generation efter på ett bra sätt i förhållande till Sverige som har haft högkonjuktur under en längre period. Frågan är hur det utvecklar sig i Spanien... Inditex är ju enormt stora på billigt mode och även engelska kedjorna säljer enormt mycket billiga kläder. Även alla marknader med billiga kinakopior.

Så fantastiskt att kunna köpa närodlad frukt o grönt! Så mycket mer allt smakar...

Ja, jag köper ibland också bara det första bästa jag ser men försöker tänka till lite extra om jag varje gång kan ta ett lite bättre alternativ.

Linda sa...

Så intressant med miljöfrågan. Jag känner ofta en gnagande oro om att inte göra tillräckligt.. och funderar ofta på vems bekostnad jag gör mina val. Vem är det som får lida för att jag kör bil till jobbet osv. Samtidigt så känns det ju väldigt omoraliskt av mig eftersom jag och min familj har valt att bo på landet med dålig lokaltrafik och därför är ganska beroende av att köra bil. Det bästa hade förmodligen varit om vi hade bott närmare stan och kunnat cykla eller åka lokaltrafik, men så vill vi inte bo och därför är vi miljöbovar på vissa plan.
Det är en komplex fråga, men så viktig att ta upp. Jag tror precis som dig att man inte kommer någon vart med att skuldbelägga någon, utan att det är mycket bättre att upplysa om hur det faktiskt ser ut. Alla kan alltid göra något för miljön och de flesta kan säkert göra mer än vad de redan gör.
Tack för boktipset, den ska jag läsa!

Casa Annika sa...

Jag tror att svenskar är mycket mer miljömedvetna än spanjorer. Jag vet inre många här som pratar om miljöproblem, klimathot eller att det är viktigt att sopsortera. Däremot tror jag att spanjorer lever mycket mer miljövänligt än vad svesnkar gör. Hos många svenskar är det nog mer prat och tanke än handling. Få sänker väl sin inomhustemperatur tar bort prydnadsbelysning och släcker lampor, spar på vattnet och lägger en plastdunk i toalettstolen för att det ska slösas mindre vatten när man spolar. Och denna köphets! Du milde vad det handlas och byggs nya köpcentrum! Och slängs! Men som sagt, det är mest ekonomin som styr i Spanien. Folk har inte råd att ha tänt mer än den nödvändiga belysningen, eller att ha alla rum i bostaden varma (om ens något, har en kompis som valde att ha ett rum varmt varje dag hela vintern när hon nyss fött barn, och det kostade lika mycket som hennes föräldrar betalar för att värma ett helt hus i Sverige). Och vattnet är spanjorer mycket försiktiga med, i alla fall här i södern, med anledning av torkan varje sommar.
En nackdel med Spanien är att det är mycket svårt att hitta några ekologiska produkter.
Nu när jag tänker efter kommer jag på, lite förvånat, att jag inte längre har dåligt miljösamvete. Vi köper inte saker, åker inte så mycket bil, bor energisnålt (ekonomin...), flyger sällan... Men jag kan ärligt säga att om vi hade mer pengar skulle vi flyga mer. Och om vi hade en massa pengar :-) skulle vi åka tåg till alla resmål, jag älskar tåg!

Bella sa...

Linda - miljöfrågan är ju komplex och i Sverige har vi ju en hög lägstanivå. Alltså det normala känns som villa, två bilar, så man åker bil till förskola, skola, jobb, handla etc. Varje dag. Jag tänker att fler börjar tänka över hur det lever, allt handlar ju om prioriteringar. Det är ju lätt att tro att man lever mer miljövänligt på landet för att det är friskare luft, mer natur etc.
Jag åker bil ca 1 gång per månad. Kollektivtrafik några gånger per vecka men mest går jag överallt.
Jag har tidigare kännt skuld o skam och tror att jag aldrig gjorde tillräckligt. Men nu börjar jag ha lite bättre miljösamvete. Jag jobbar på arkitektkontor där vi ritar, bygger hyresrätter. Så varje dag försöker jag tänka på att göra hållbara val och kämpa för bra beslut!

Bella sa...

Casa Annika: jag håller med dig om din analys angående Spanien och Sverige.

Jag erkänner att jag också drömmer om att resa mer... Men man kan ju resa och vara borta längre.

A sa...

När det gäller konsumtionshets/ vilja tror jag att det beror mycket på de ekonomiska förutsättningarna. I mina föräldrars ort på landsbygden i Sverige har många ont om pengar. Då köps det nödvändigaste typ mat etc. Att ha råd med tågbiljetten till närmsta större tätort finns inte på kartan och det är där som det finns kläd/el/heminredningsbutiker. I Stockholm där vi bor har ju många det gott ställt o konsumerar mycket.

När det gäller Spanien baseras mina åsikter på våra vänner o svärfamiljen i Barcelona så en snäv krets:)

Många tjänar ju lite eller tillhör familjer där mannen försörjer fru, barn och barnbarn. Vissa är arbetslösa. Där konsumeras ju också det mest nödvändiga förutom tex plastleksaker som även mitt barn får. Lägenheterna värms väldigt sällan upp.

Vissa tjänar dock bättre o där upplever jag en stor konsumtionsvilja. Viktigt med "rätt" förskolor och skolor så barnen träffar " rätt" personer och skolorna är dyra. Märkeskläder och många utlandsresor. Viktigt att vara med i rätt sportklubb som kostar 700 euro per månad. Och ja runt 20 grader i lägenheterna på vintern och de går i strumplästen och är spanjorer:)

Jag tror det är lätt att glömma bort att många i Sverige är fattiga då det ju inte är lika uppenbart som i andra länder, att det döljs och att vi i media överröses med konsumtionsråd. Många har svårt att få ihop till mat, mediciner, kläder etc och lever enkelt. Även om det finns många butiker så är det ju en hel del som inte kan köpa något i butikerna.

Tack för råden ang den katalanska julen. Vi firar i Barcelona o det blir inga svenska inslag. Det är nog bara att bita ihop som vid andra besök när kommentarerna kommer o räkna ned till resan hem. Vårt dåliga miljösamvete är att vi slänger mat och flyger ofta till Spanien.

Bella sa...

Intressant att läsa dina tankar! Vad för sport utövar de för 700euro i månaden...? Jag kände faktiskt att jag skulle känna mg fattigare i Barcelona än i Sverige när jag var där. Vänner betalar mycket pengar för fina dyra skolor som jag aldrig skulle ha råd med som ensamstående. Jag är medveten om att många har lite pengar även i Sverige men jag tror ändå det är skillnad mot Spanien där jag känner många som lever en hel familj på 1200-1500 euro och mindre...
Jag får ju ut mer i lön som ensamstående i Sverige. Jag tror även om vi räknar bort de som verkligen inte har pengar så finns det många som spenderar sina pengar på helt fel saker. Det är det jag tänker på när jag pratar om köphets. Allt många känner att de måste ha för att nå en viss status. Många spenderar för mycket pengar på restaurang, utefika, krogen, kläder, resor etc.
Jag lever ju med min spanska lön perspektiv. Jag tjänar minst pengar bland alla mina vänner, även mina singelvänner utan barn men jag tror jag sparar mest av alla. Trygghet är viktigt för mig.
Sen tycker jag även att om man har två ok inkomster i Sverige så får man ut ganska mycket pengar, då kan det ju vara så att man har köpt ett för dyrt hus, dyr bil, dyra utgifter. Inte att man är fattig. Jag känner mig inte fattig med min sjuksköterskelön / designerlön.
Jag vill inte säga att det inte finns fattiga, som lever på bidrag, låg pension etc för det finns det ju självklart utan jag pratar om de som jobbar. Jag har vänner i Spanien som tjänar minimilön ca 600euro i månaden... Det har många av mina svenska vänner svårt att förstå, eller att jag var mileurista i Spanien. Levde gott på 10.000kr/mån.

Du får berätta hur det gick efter jul, tycker det är så intressant med kulturkrockar. Jag minns att jag saknade svensk julkänslan enormt mycket när jag firade jul med katalanska delen av exet släkt för många år sedan. Men nu har jag i sett att jul är ingen viktig högtider mig så det kan kvitta var och hur vi firar så länge jag slipper laga massa julmat jag sen inte vill äta. Jag lagar heller inga pepparkakor, bullar, etc. För mig är ljusen viktigast. Jag har nu både ljusslinga på balkonger, på gardiner och adventljustake ;) men jag har de bara tänt nån timma på morgonen och kvällen.