2 jan. 2016

Introvert, ensamhet och bara vara...

Jag fokuserade för mycket på vågorna så jag glömde av att simma. Jag vet inte vart jag läste de här orden men de summerar ganska bra 2015. Året då jag tog på mig lite för mycket och höll nästan på att dränka mig själv. Det var en av anledningar till varför jag funderade på att sluta skriva här. Men så insåg jag häromnatten när jag inte kunde sova att det skulle bli väldigt ensamt utan er, i mitt liv. Att få kommunicera med någon, mig själv hjälper mig att hålla rätt riktning. Snälla, fortsätt kommentera, det betyder så oerhört mycket för mig.

Den introverta delen av mig vill sluta skriva, sluta dela med mig av mitt liv i sociala medier. Men, om jag är ärlig så har jag ingen att dela vardagen med. Det blir för ensamt, tomt och deppigt. Jag fick höra att jag vill ju bara sitta i en stol och läsa böcker och sova... Ja, jag skäms inte alls över det! Det är precis vad jag behöver och det gör mig så lugn och glad. Jag har börjat på semesterns 7 bok. Varann dag ledig, varann med barnet. Nästan alla nätter ensam med barnet i sommarhuset, vilket gör att jag, mörkrädd som jag är, sovit dåligt.

Jag funderar över skillnaderna mellan introvert och extrovert i olika kulturer. Hur både jag och mitt barn har svårt för när andra kommer för nära. Näe, här är det ingen som frågar om de får pussas eller kommentera ditt utseende, kropp. Så trött på att höra att jag är så smal, som det vore positivt när det visar tecken på att slarvat med att äta tillräckligt, varit för stressad etc. I Sverige anses jag nog som social och öppen, även om jag har ett stor behov av att vara själv. Jag har svårt för att vi inte kan planera någonting, här hör de av sig samma dag och undrar om vi (eller pappan o barnet vill komma samma kväll, runt 20-21). Jag har sagt nej två gånger, julafton och nyårsafton. Till Reyes tänkte jag försöka förbereda oss på att det blir sent. När man vaknat runt 05 är jag o barnet rätt kvällströtta. På sommaren brukar barnet ställa om bra till spanska tider.

Det positiva är att på natten, tidig morgon i mitt fall, kommer många intressanta idéer. Häromnatten hade jag kluddat ner: samla info, research, analysera, läsa, listor, planera, organisera, dokumentera, skriva, söka mönster, berätta och lösa ekvationen. Jag vet inte riktigt vad det betyder men jag har även skrivit lösa ekvationen nytt jobb, lgh med barnrum och skola.

Nytt jobb finns hela tiden med i bakhuvudet men så länge jag kan jobba med min far, på arkitektkontoret kan jag nte ha det bättre. Förhoppningsvis kan jag vara ledig 3 månader även i år. Lyxen att jobba för min pappa. Jobba 80%. Jag tänker att 2016 ska få bli ett sista lugn år. Jag känner tyvärr att det kan bli jobbigt, traumatiskt. Jag börjar mentalt förbereda mig på att mina föräldrar är gamla, behöver hjälp. Att det som inte får hända kan hända. Om bara några veckor begraver vi min mormor, förhoppningsvis med fest o dans som hon hade velat.

Jag har börjat planera lite mer för våren. Biljetter hit ill påsk är redan köpta men sommarbiljetter. Jag funderar på om jag ska åka till Legoland i april/maj, ta färjan från Gbg. Näe, Paris blir det inte av flera olika anledningar. En egentidsweekend i februari när I kommer för 5-årskalas. Det blir troligen 4+4 veckor ensam innan påsk, vilket känns lätt i jämförelse.

Nyårslöftet: ett grönare miljösmartare 2016
12 utmaningar, en per månad.

Jag tänkte börja med att köpa nytt ekosmink, ekologisk kosmetika. Jag letar efter en mascara, kajalpenna, läpppenna och ny parfym. Några tips på märken eller nätbutiker?

Menskopp! En vän har tjötat i flera år men jag trivdes inte när jag testade. Men nu ska jag försöka igen, hitta en mjukare. Kanske hade fel storlek. Tips?

Jag har ju redan tidigare bytt schampo (urtekram), köpte även deras deodorant. Jag köper miljömärkt tvättmedel, diskmedel, tvål, rengöring etc. Jag köper billiga vanliga miljömärkta, inte några lyxiga förpackningar.

16 kommentarer:

Casa Annika sa...

I går ringde lillans kusin och undrade om vi ville följa med ut och äta. Det ville vi, men klockan var fem i två på eftermiddagen och vi hade andra planer, var på väg till en annan lunch. Ibland önskar jag att det var lite mer framförhållning.
Nyårsaftonen var vi hemma hos Jesús föräldrar till ettiden på natten. Sedan var tanken att vi skulle åka vidare till nästa fest, till lillans farbror, där resten av familjen var. Men jag tyckte att det var för sent, hon är inte ens ett och ett halvt år, jag tyckte att hon behövde sova. Jag märkte att hon var trött. Det kan hända att de andra yngre släktingarna somnar när de är trötta, men inte min unge, hon behöver hjälp med att sova, det är en kamp varje gång. De andra var kvar hos farbrorn till klockan sju på morgonen. Fast barnen somnade visst ett par timmar tidigare.

Jag har precis skickat ett mejl till dig.

Bella sa...

Jag tycker om att veta, iallafall dagen innan, helst några dagar...

Största anledningen till nej på nyårsafton var att de andra små sysslingarna inte skulle komma till den här släktingen. Barnet skulle sitta uttråkad och säkert somna långt innan tolvslaget. På Reyes har jag sagt till att försöka planera nått med sysslingarna i samma ålder, men vi får se...

Ja, spanska tider funkar för mitt barn bara om det är kul och då får det vara hålligång. Men tror senast han har varit uppe är till 23-tiden. Förstår inte riktigt vitsen med att hålla honom vaken, om det inte nu är omöjligt att sova för alla smällare/fyrverkerier.

Men jag är inte mycket för fest.

Åsa sa...

Jag är också sådan som behöver mycket lugn och ro och tid för mig själv. Man får se till att få det, säga nej till saker och anses asocial kanske, så man mår bra och inte kommer ur balans. Det är nog extra viktigt att ta hand om sig själv om man är ensamtående med barn, när ingen annan gör det, men extra svårt också, eftersom det är svårare att få tid för sig själv. Kanske blir det ett lugnare år nu när du inte pluggar. Din arbetssituation låter ju bra, jag tror fler skulle må bra av att inte jobba 100%. Jag skulle också vilja vara grönare, jag blir tokig på alla förpackningar, all plast. Vi går ju till återvinningen med det, men ändå. Det är så sjukt mycket, och blir det verkligen något annat än sopor av det? Saknar grumme tvättsåpa som jag använde i Sverige, jag tror i alla fall att det var miljövänligt. Här har jag inte hittat något bra alternativ. Menskopp tror jag att jag skippar. Jag kommer ändå att komma i klimakteriet snart! Kanske i år, hemska tanke! Gott Nytt År och Fortsätt skriva!

Tuvilda sa...

Hej Bella! Här sitter jag och funderar över jämställdheten i relationen. Jag har gett ett förslag till min sambo och jag hoppas att han funderar på det... Jag ska testa iaf. Det är ansvaret över vad vi ska äta till middag varje dag som jag vill dela upp på något bra sätt och inte bara som nu slump/tradition...

Jag använder också Urtekram schampoo och duschtvål, och änglamark parfymfri balsam. Inget smink, så jag har inget tips där... Visste inte att Urtekram har deo, måste kolla upp! Vilket tvättmedel använder du? Jag köper coops billigaste men vet inte om det är miljömärkt...

Jag skulle vilja köpa mer ekologiskt nu under detta år. Jag har sparat mycket pengar under föregående år då jag jobbat heltid men inte konsumerat så mkt, så då borde det gå att övertala mitt ekonomiska jag om att köpa mer ekologiska livsmedel till exempel.

Vila ut i Spanien! Det låter det som att du behöver! Jag längtar dit, men vet inte när det blir dags igen.

Kram och gott nytt år!

karinistan sa...

Jag ser så fram emot att få börja på nytt i och med vår flytt. Jag brukar skämta om att barnen ska få en leksak var och inget mer, när de återigen har spridit ut leksaker över hela hemmet och klagar på att de är uttråkade. Sanningen är dock att jag kommer att försöka vara restriktiv till alla inköp. Jag säljer så mycket av våra saker som jag kan och förvånas över hur få som köper begagnat, bara om man har fantastiska priser verkar det vara av intresse. Jag går iväg med kasse efter kasse till klädinsamlingen och inser att jag nog inte alls har gjort så mycket utrensning av saker jag inte använder som jag trodde. Funderar över hur många kilo böcker som är försvarbart att ta med sig på planet...

Jag ska verkligen försöka att göra mer medvetna val det här året. Minska vardagskonsumtionen och leva lite grönare. Ser fram emot att inspireras av dig! Gott nytt år!

Bella sa...

Åsa: känner precis så, om jag inte får vara ensam med mina tankar hannar jag ur balans och blir frustrerad. Det är bättre sen jag tar mig tid varje dag. Försöker att inte scrolla sociala medier efter kl 20 utan läsa bok eller bara vara, sängyoga funkar bra för mig.

Jag är lite irriterad på att inte ha någon som tänker på mig. Saknar det! Någon som lyfter bort lite av allt...

Med små steg kommer man långt. Jag försöker även alltid ha med mig en tygkasse, tacka nej till plastpåsar. Köpa saker utan så mycket förpackning. Det blir ett stort jobbat traska iväg och om än bara 100mt till återvinningen på vintern med ett barn som inte vill så jag försöker producera så lite skräp som möjligt för att slippa. Går bara 1 ggr/vecka precis som jag bara tvättar 1ggr/vecka (har ej tvättmaskin hemma)

Vi får se hur det går med menskopp...

Bella sa...

Tuvilda: Ja, middagsansvaret + handla och planera vad som ska ätas är stort. Jag tycker det funkat bra med veckomeny, men jag brukar bara planera för hälften av dagarna, äta rester de andra och på lördag/söndag brukar vi äta hos mina föräldrar. Jag tycker t.ex om sopptorsdag eller att vi alltid äter samma på tisdag. Men man kan ju göra en tvåveckorsmeny. Jag har skrivit upp typ de 20 vanligaste rätterna på kylskåpet inkl. Varma mackor, frukost till kvällsmat, pannkakor etc. Det tycker jag underlättar. Men mitt barn vägrar fortfarande många av mina vegetariska favoriter typ soppor o grytor. Vill helst ha köttbullar, kyckling med ris/pasta. Han äter mycket frukt och även typ gurka/majs men vill inte ha grönsaker i soppan etc. Ja, det är en av årets utmaningar.

Bella sa...

Jag har slutat med balsam och sköljmedel. Jag har köpt neutral tvättmedel eftersom de är parfymfritt men nu senast tro jag jag testade grumme. Änglamark köper jag till Dani.
Just nu tycker jag set viktigaste är att finna ett bättre val, inte vilket det är. Men jag har även slutat med sån där sprayflaska för att städa och köper en grön som man blandar med vatten. När jag kommer hem kan jag skriva vilka jag köper, minns inte det. Men jag brukar jämföra mellan de olika miljömärkta som finns i vanliga butiken och välja den parfymfria som har bra pris. Här kommer det svåra parfymfri parfym?

Bella sa...

Karinistan! Så spännande, nu är det verkligen sista veckorna... Ska ni skicka några flyttkartonger eller bara väskor på planet? Får barnet varsin väska då? Jag hade ju tur att flytten var innan barnet kom för bara hans kläder o leksaker fyller minst 5? Väskor... Jag flyttade hem med två stora väskor, mina föräldrar körde hem porslin/finprylar i bil. Sen har jag tagit hem en halv resväska varje gång vi varit här i 5 år, mest några böcker per gång.

Skönt att få börja Om på nytt, är ju inte ofta, om man nu inte flyttar långt som man rensar så rejält...
Lycka till!

Anonym sa...

Hej!
Kan rekommendera menskoppen.se! Köpte till mina vuxna döttrar där och fick fin service. Man får svara på några frågor typ riklig lr lite mens och om man fött barn. Det blev rätt storlek och inga vanliga tamponger används mer!
Marie

Bella sa...

Tack för tips Marie! Ska kolla deras hemsida när jag kommer hem...

Colombialiv sa...

När jag plockar ut min spiral tänkte jag köra på menskopp.se har hört bra om dem.

Sedan skulle jag också vilja tipsa om menskopp-koppen, när du ändå är i menskopptankar, så kan någon annan få chansen att få en menskopp också:
http://menskoppkoppen.se/

Linda sa...

Helt rätt att göra det som du och sonen mår bra av! Härligt att hinna läsa lite böcker, du får återkomma med boktips :)
Jag har köpt lite smink från Maria Åkerberg, tycker att de har prisvärda produkter - både smink och hudvård. Jag har även köpt en Mascara från Dr. Hauschka som jag gillar mycket. Deo tycker jag är jättesvårt att hitta!! Jag gillar inte Urtekrams deo, men köper många av deras andra produkter. Jag brukar passa på att beställa på Apotea när jag ska köpa vitaminer och sådant, de har en hel del ekoprodukter i sitt urval.
Menskopp har jag inte provat, men har hört fler som tipsat om det. Kanske får bli mitt nästa hållbara inköp!

Bella sa...

Tack för tips om menskopp o smink! Ska kolla upp det!

Tuvilda sa...

Vill bara uppdatera om hur det gått med middagsansvaret: Förra veckan lagade jag all mat förutom en middag som min sambo gjorde och en matlåda/middag som han gjorde. Det kändes bra.

Nu har vi bestämt fem rätter inför nästa vecka och vi har handlat det vi behövde på ett sjukt effektivt sätt: jag skrev en lista enl. hur maten är placerad i affären: grönsaker, mjölkprodukter osv.

Dessa rätter har vi valt - kanske kan inspirera nån...

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/stekta-nudlar-med-biff-och-broccoli/

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/t/tagliatelle-med-ostsaas/

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/b/broccolisoppa-med-quesadilla/

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/t/torskfile-fraan-medelhavet/

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/u/ugnslax-med-thaismaker/

Sexhundra spänn gick inköpet på.. Då köpte vi pyttelite utöver det vi behövde till rätterna (vi hade iofs några grejer hemma)

Bella sa...

Åh, tack för recepttips! Ska kolla när vi kommer hem... Smart ide om vart det finns i affären! Att handla med barn blir ju lite rörigt och han vägrar gå tillbaka i affären så...