17 jan. 2016

Prioritera och skapa minnen...

"What ever decision, challenge or crossroad you face in your Life, simple ask yourself: What is essential? Eliminate everything else." Sista raderna på en av böckerna jag lånade om att fokusera på det viktigaste och prioritera det. Om rutiner, vanor, sömn, hälsa, relationer, passion, leka och tid att tänka. Ett meningsfullt liv.

Barndomsminnen. Jag minns att jag skapade en tidning som barn, startade skola för grannbarnen, ritade hus, designade kläder. Funderar på mitt barns minnen, att han börjar bli så stor att han kommer minnas. Skapa minnen. Jag minns för några år sedan när skapa liv var överst på min önskelista. Ett barn. Efter cancer, död, sorg. Rensa ut svärföräldrarnas hem förändrade mig. Gav mig perspektiv på livet.

Några fototillfälle dyker upp men jag kan inte fota. Min mobils batteri krånglar. Inser efter min irritation att jag är beroende, vill spara minnen så jag inte glömmer. Men hur många foton är tillräckligt, för många? Varför är jag så rädd för att fotona försvinner, egentligen? Minnena finns ju kvar. Det där med att vara närvarande, uppleva. Har ni en kamera? Som ni använder... Sen några år fotar jag bara med mobilen, den har jag ju alltid med mig.

Jag tittar på flera olika reseprogram, där de reser med barn. Där de flyttar utomlands, bor utomlands. Det finns så mycket som lockar. Ibland glömmer jag bort att jag bott utomlands i 8 år. Att jag inte drömmer om det. Att pendla mellan mina två favoritländer är mer än tillräckligt. Att mitt barn växer upp mellan två länder, traditionen, kulturer, språk. Efter 3 veckor pratar mitt barn spanska med sig själv igen när han leker. Han härmar tecknade figurer och sjunger låtar från spansk tv. Han lär sig visst ganska mycket av att titta för mycket på tv...

Som han längtat hem. Efter sina förskolekompisar och mommo och moffa. Glädjen hos mitt barn smittar av sig. Det känns skönt att vara hemma. Bland mina saker, i min lägenhet. Vardagen. Rutiner. Våra små traditioner som fredagschoklad, målarfrukost, att jag inte leker vissa tider utan läser bok medan han leker själv. Vi läser böcker tillsammans. Barnet ber om musik (tycker inte om tystnaden?) så jag sätter på radion. Lugna favoriter. Musikminnen, mitt tonårsjag lyssnar på kärlekssånger.

Under våren tänkte jag försöka göra mindre men bättre. Koncentrera mig på några få saker. Jag mår bättre när det är mindre multitasking, mindre stress, när jag har tid att bara vara. Oplanerad tid. Att tänka, läsa, fundera och skriva. Förenkla, förtydliga. Det lilla livet.

Läste i Damernas Värld om generation präktig: som inte röker, inte dricker, tycker om att vara hemma, får barn tidigt, drömmer om familj och hem. Trygghet.

Vad behöver jag för att må bra? Sömn, promenera, läsa, yoga. Saknar någon i mitt liv som får mig känna mig trygg, som lyssnar, tröstar, hjälper mig. Ser mina behov. Jag har slarvat med mat under hösten, tappat några kg. Behöver tänka lite mer på mig själv, ta hand om mig och vara snäll mot mig själv.

Veckans tips!

1. Andra säsongen av Familjer på Äventyr!, älskar läsa om och titta på familjer som flyttar utomlands eller reser med sina barn. Jag funderar mycket på hur det är att växa upp mellan två länder. Jag vill så att mitt barn ska känna sig hemma även i Spanien. Just nu fattas spanska kompisar, det är ett måste om vi ska vara där längre perioder för att barnet ska trivas och tycka det är kul. Han saknar sina förskolekompisar och längtar hem för mycket annars...

I Spanien såg jag några avsnitt av Mi familia en la mochila. Första säsongen åker de runt i Sydamerika och besöker t.ex. Machu Picchu och Titicacasjön - vi gjorde en likn. resa när jag var 13 (Bolivia, Peru, Argentina, Uruguay) och energin på Machu Picchu glömmer jag aldrig.) Andra säsongen är de i Kina, Korea och Japan och jag lutar nu, efter att ha sett den, åt att det nog blir Centralamerika för mig o Dani... så vi pratar språket!

2. Lyssnade på en massa TED talks under mina sista dagar i sommarhuset.
- My year of Reading a book from every country in the World. Här hittar ni boklistan
- The Power of introverts, Susan Cain
- What makes a good Life? Lessons from a happiness study
- What Really matters at the end of Life, BJ Miller
PS. Här finner ni mina 12 st favorit TED talks

3. What yours is mine, Tom Slee bok skulle jag gärna läsa men vet inte vart jag kan få tag på den? Intressant om delningsekonomin i SvD, om att ny teknologi gör oss alla till microentreprenörer men försvinner då arbetsskydd och konsumtenträttigheter?

4. Essentialism, the discplined Pursuit of Less - Greg McKeown.

3 kommentarer:

Tuvilda sa...

Hej! Ang. att få tag i böcker. Be stadsbibblan eller UB att fjärrlåna in boken. Jag tror inte ens att man måste vara student för att vara låntagare på UB. Kolla upp det!

Vad är DV? Jag tillhör nog den där präktiga generationen i så fall... hehe..

Bra skriver som vanligt!

Förresten: Hittade massa foton från min gymnasietid. Slängde säkert tre fjärdedelar. Vad ska jag med halvfula foton på folk som jag knappt var kompis med och som jag har absolut ingen kontakt med nu till?

Å andra sidan älskar jag att fota naturen. Vet inte om det är så meningsfullt att HA fotona sedan men jag gillar att TA dem! Det får mig att vara närvarande i nuet och i naturen.

Jag har numera en mobil med kamera men mobilen kan bara lagra två foton i taget pga nästan inget minne. Funderar på att köpa en sk smart telefon trots att jag varit anti i alla år... Det vore gött att kunna skicka snabba meddelanden till folk i Spanien (whatsapp) och kanske ha instagram. Verkar lite roligt ändå. Vad tror du? Måste man bli beroende? Är rädd för det... Men blir jag det så får jag la byta tillbaka till den mobil jag har nu.

Bella sa...

Två bilder??? Jag har tagit typ 20st idag, lagt upp 2 på instagram... Jag tycker om instagram. Både att dela och följa andra. Det är ju lite som en miniblogg. Jag är inte så beroende av telefonen, var anti flera år tills jag fick en och älskar kameran. Det viktigaste är väl att bestämma lite regler, som ingen tlf i sovrummet eller alltid lägga undan den på em/kvällen. Jag har läst 2 böcker i helgen, sett 1 film så så länge jag inte slösurfar bort tiden...

Ja, oj då många foton jag hade på ointressanta saker. Nu tar jag mycket bilder men framkallar bara de allra bästa. Sparar inte ens resten. Men tar nästan bara bilder på barnet. Det är de som gör mig gladast. Men han är inte alltid glad i att vara med på bild, leka modell... Så jag är lite anti vem jag blir ibland, mutar för att få ett leende... Jag försöker att inte leta fototillfällen utan tar upp kameran när jag ser ett. Jag vet inte, jag tycker om att få och känner mig också närvarande men barnet börjat bli större och är mer emot.

DV- Damernas värld. De hade underbara Clara som profil för generationen. Jag fick ju inte barn tidigt eller tycker om second hand, eller bor på landet men ja, igenkännande ändå. Generationen tråkig! De skrev även att våra barn kanske kommer göra revolt?

Ja, får kolla upp det! Göteborgs stadsbibliotek är ganska stort, kan ju fråga. Den verkar inte att finnas att köpa heller på typ adlibris.

Tuvilda sa...

Kommer inte alla barn från alla generationer göra revolt på något sätt?

Kolla upp fjärrlån:
http://www.ub.gu.se/bibliotek/Gk/fjarrlan/

Jag skriver nästan aldrig ut foton numera men borde kanske göra ett litet årsalbum för varje år... sånt pysslade mamma alltid med under mellandagarna när vi var små och kamerorna analoga.. :)