13 feb. 2016

Flow, status och beteendevetenskap...

"Flow är en serie ögonblick där uppgiften är sin egen belöning... Flow är en form av lycka att uppleva" jag läser Introvert, den tysta revolutionen av Linus Jonkman och jag känner igen mig i att pengar och status har liten effekt på mig om jag inte känner en inre motivation, min egna drivkraft. "Sängen är min idekälla", att försöka väcka glädjen i kreativitet och kunskap. Jag lär känna mig själv, mitt barn, lite bättre genom boken.

Jag har slukat flera böcker i veckan, att läsa gör att jag går in i min egna värld, får mig att känna mig upplyft. Jag gogglar på böcker i beteendevetenskap, etnologi, sociologi, planning, omvärldsanalys, samhällstrender... Jag läser om Svensson, jante, att passa in och inte sticka ut. Om den höga nivån hos svensk medelklass med villa, 2 bilar, 2 barn, husdjur, stuga, utomlandssemester etc. Om att följa strömmen. Överflödssamhället där många renoverar fungerande kök o badrum enbart för stilens skull. Trendängsligheten. Att 40% inte har mer än två månadslöner på sparkontot. Jag har nu nått ett av mina mål med en årslön.

Jag läser om hur andras konsumtion triggar, att jämföra sig med vänner, grannar, kollegor. Hur många vill konsumera lika mycket som alla andra. Att man blandar ihop värde och pris. Enligt Nisse är lyckoformeln 8h sömn + 8h meningsfullt arbete + 8h fritid där man umgås, känner gemenskap och har social samvaro. Jag har läst/hört på flera olika ställen om hur viktigt det är att sova, promenera, äta rena färgglada råvaror och ha sunda relationer. Familj o vänner. Lätt att säga men svårt i verkligheten, vardagen.

Barnets pappa är här och det är så skönt att slippa lämna o hämta på förskolan varje dag. Jag har varit på bio (tipsar om The Danish Girl och The suffragettes), tagit långa promenader till och från jobbet och strosat på stan, gått och handlat mat ensam i lugn o ro och om nån timma ska jag och en vän åka på en dagsutflykt till Varberg. Gå till kallbadhuset, basta o vinterbada...? Vi får se om jag vågar.

Jag har köpt sommarbiljetter till Spanien (vi skippar augusti i år, det är för varmt o mycket folk o Sverige brukar vara så fint). Jag har dagdrömt om vart jag vill åka på dagsutflykt när våren kommer, vart jag vill resa de kommande åren. Vilka ställen jag vill visa mitt barn. Saker jag vill att vi upplever. Häromdagen tittade vi på familjer på äventyr tillsammans (i programmet följer man 4 familjer som reser/bor i olika delar av världen), snart femåringen var vaken mellan 20-21 och frågade intresserat varför var tredje minut, om olika djur i afrika, om varför man pratar spanska i sydamerika, om isbjörnar, fiske i nordpolen (svalbard?) och jag fick smakprov av framtidens föräldrarelation. Svindlande. Jag har inte funnit min nya mammaversion än. Det känns spännande och nytt att läsa och lära om hur saker funkar. Att besvara svårare frågor.

Veckans tips!

1. Johanna N länkade till Digital Nomad ethical tourism: ärliga tankar om "digital nomad"- hipsterlivstilen som väckte väldigt många tankar, speciellt om att resa, jobba och spendera pengar i billigare länder… etik & moral!? Jag har aldrig varit i Thailand men jag känner mig lite kluven inför ALLA svenskar som åker dit på semester för att kunna leva lyxliv på sin semester… jag undrar om jag skulle kunna njuta?

2. Lästa böcker:
- Tiden läker inga sår, Tilde de Paula Eby (sträckläste den!)
- Statussyndromet, Michael Marmot.
- Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? Nisse Simonsson
- vem är Svensson? Colette van Luik
Lyckofrekvenser ökar inte efter att människan nått en viss nivå/standard (i Sverige har den inte ökat sen 70-talet) men hjärnans belöningssystem gör att vi söker snabba lustkänslor av allt från droger, produkter till "likes". Att försöka programera om sig själv, sina vanor för att inte söka lyckan i konsumtion utan i samvaro. Lyssnade ni på TED talk "What makes a good Life?" att det som gör oss lyckliga är gemenskap, samvaro, kärlek, relationer etc. Känns kanske självklart men lätt att tappa fokus när reklamen skriker pengar, status och kändiskap skänker lycka.

3. Fann en ny blogg (via minimalisterna) med många intressanta inlägg om beteendevetenskap och boktips t.ex. How to be creative, 6 secrets backed by research
Som ledde mig till boken "Wired to Create", googlade lite och läste The surprising benefit of going through hard times

4. Livet & LA flipboard där de sparar/samlar intressanta artiklar och delar. Jag är väldigt nyfiken på vad som inspirerar andra, vad andra läser, vart de finner idéer etc. Jag delade väldigt många artiklar på FB tidigare... Spännande hur många man kanske påverkar eller irriterar (?) med sina like/delningar utan att veta om det.

5. Hundra små steg Sådana här långa listor med massor med tips om hur leva mer hållbart, en miljösmartare vardag inspirerar mig just nu. Under februari är mitt fokus MAT: slänga mindre mat, planera inköp bättre (tur att jag orkar bära hem så lite), äta mer varierat och näringsrikt, äta vegetarisk/vegan 80% (+ 20% fisk/skaldjur). Lånade boken "Matsvinnet" trots att jag är krösmagad. Galet mycket mat som slängs! BokTips: 100 sätt att rädda maten, Annica Triberg (rensar kyl/frys ofta eftersom jag åker bort längre perioder men borde tänka oftare på matens mödosamma ursprung)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle kunna resa till Thailand. Men jag har aldrig varit där. Under en semester kan jag lika gärna hyra lägenhet som bo pâ hotell. Lyx för mig handlar mer om att maten pâ hotellet är god än hotellets design. Jag har bott pâ fyrstjärniga hotell ibland. Kanske för strandens eller poolens skull eller för att det varit barnvänligt. Även billiga hotell och vandrarhem. Jag vet inte om det spelar sâ stor roll för semesterupplevelsen för min del. Ett bed and breakfast kan vara minst lika fantastiskt som ett bättre hotell tycker jag. Och mycket handlar verkligen om hur mycket pengar man har râd att lägga pâ sin semester. Som student reste jag ju mycket billigare än jag gör idag. Nu handlar det mer om att resa bekvämt som barnfamilj. Därför undviker vi lânga resor. Undviker jetlag. Semestrar mer hemma!!! Men vi tar inte tâget heller utan vi har köpt egen bil. Det tycker vi är skönaste sättet att resa med barn och barnvagn och springcykel med mera. Nu blir det oftare picknick än restaurang. Oftare självhushâll och hyra lägenhet än att bo pâ hotell. Sâ antagligen flyger jag mindre men samtidigt är vi fler som flyger. Och just att flyga är ju ur konsumtionssynpunkt det viktiga? Om jag bor pâ hotell nära hemmet eller i Thailand är ju oviktigt om man tänker miljö. Men sâ âker vi mer bil nu som barnfamilj än jag gjorde tidigare. Det kanske inte jämnar ut sig? Och koldioxidutsläppen som familj mâste ju vara större. Vi bor i större lägenhet och äter mera mat. Jag shoppar mycket mindre till mig men jättemycket till barnen? Känns som de behöver skor eller kläder nästan jämt? Sâ jag kan nog inte skuldbelägga andra för att de reser till Thailand? Vi skulle kanske gärna ha en sommarstuga. Men det har vi inte râd med faktiskt. Thailand lockar inte för oss med smâbarn men i framtiden när barnen är stora vill vi säkert resa. Ska man tänka miljö borde vi ju inte flyga alls... Tänk vad dyrt det var att flyga förr. Inga barnfamiljer hade râd att flyga lângt bort när jag växte upp?

Bella sa...

Jag tänkte nog delvis på att Thailand är en diktatur eller på de som jobbar på hotellens arbetsvillkor eller att All inclusive avskärmar turister från den lokala kulturen och möten med människorna som bor i landet. För att inte tala om sexturism?

Men mest klassproblematiken när turister äter mat för en lokalinvånares månadslön? Läste du länken om etik när man reser, hur vi turister triggar upp priserna etc.

Nej, flyga borde vi egentligen inte göra alls om vi enbart tänker på miljön men det är ju lite svårt i en global värld. Jag försöker tänka mervärdet det ger att lära sig mer om andra länder, kulturer, språk etc. eller i mitt fall att mitt barn får träffa sin pappa.

Bella sa...

Läs det här:
http://www.svd.se/reseforetag-maste-ta-ansvar-for-arbetsvillkoren

Anonym sa...

Ja för oss gâr en stor del av semesterkassan till att under skolloven (gäller verkligen att vara ute i gooood tid för sâ mycket dyrare att flyga under loven sâklart vilket vi faktiskt naivt nog inte riktigt tänkt pâ innan man vi hade skolbarn, man vet ju om det, men det är sâ stor skillnad) köpa flygbiljetter för att flyga "hem" till Sverige ;o)
Ibland känns det lite trâkigt att vi "semestrar" hemma i Frankrike eller hemma i Sverige men barnet längtar efter sin svenska familj och vi vill att han ska "kulturbada" och det blir liksom dubbelt fler resor för barnets skull snarare än vâr egen skull kanske eftersom det känns viktigare att han fâr upptäcka sverige än att jag behöver göra det.
Jasâ du menade etisk turism. Det där är superintressant! Vi har försökt resa etiskt, lite, om vi lyckats vet jag inte. Vi har valt att resa till Spanien, Grekland, Portugal, Irland och Lettland de senaste fem âren. För att det är nära geografiskt och för att länderna drabbades av den ekonomiska krisen.
I Grekland bodde vi pâ ett all inclusive hotell eftersom det var praktiskt pâ en väldigt liten ö att äta middag pâ hotellet. Lunch däremot ât vi i de lokala restaurangerna sâ dâ fick vi ta bussen. Övriga resor hyrde vi lägenhet privat och lagade egen mat samt ât ute ibland. Men det här med etisk turism som vi pratat om hemma är att det är väldigt svârt som konsument att avgöra hur man bäst pâverkar. Turismen kan ju pâverka ett lands ekonomi till det positiva??? och kanske pâverka politiskt till och med??? Ska man resa till en fattig diktatur eller ska man undvika att resa till en fattig diktatur??? Eller välja ett redan ganska rikt land med mänskliga rättigheter (välfungerande vârd kan kännas tryggt med smâbarn).
Jag lyckades missförstâ dig helt :o) Tänkte att du menade just resande ur miljö och överkonsumtionssammanhang. Ocksâ intressant! Hoppas pâ flygplan som drivs med solenergi ??? Nu ska jag läsa artikeln. Tack sâ mycket.

Bella sa...

http://thisisyouth.org/2015/12/21/digital-nomads-ethical-tourism/

Ja, det är verkligen svårt med turism och etik, miljöfrågor etc.

Jag sparar för och spenderar väldigt mycket pengar på att resa och försöker ligga några månader före för att få bättre priser, nu har jag redan köpt påsk/sommar/september-resor till Spanien. Efter påsk kommer jag nog köpa julbiljetter. Men det kommer ju bli skillnad när barnet börjar skolan och jag inte längre kan köpa biljett lite innan/efter, välja billigast dag etc.

Ja, det är också ett intressant ämne. Att självförvekliga sig själv genom att resa, uppleva etc. Jag har rest mycket i min barndom, mest bilande genom hela Europa (Mina föräldrar köpte hus i Spanien när jag var 6-7år och varje sommar bilade vi olika vägar ner/hem), men även några längre resor till USA och Sydamerika. När jag bodde i Spanien reste jag enbart hem till Sverige, nån enstaka gång per år. Nu reser vi 3-5ggr per år till Spanien men även gör små kortare dagsutflykter med bil eller weekendresor med tåg till t.ex. Sthlm/Malmö/Köpenhamn. Sen äger jag ingen bil utan åker kollektivt eller promenerar i vardagen. Lånar bil nån enstaka gång i månaden.

Sen jag fick barn så hyr jag hellre lgh så vi kan handla mat, äta mat hemma etc. men då stödjer vi ju inte restauranger etc. Jag har inga svar, vet inte vad som är rätt eller fel utan delar med mig av mina tankar och funderingar. Jag tyckte det var jobbigt när jag var i Buenos Aires sist när fattiga smutsiga barn tigger MAT på gatorna. Då kan jag inte njuta utan vill förändra, hjälpa, göra nått... men det är ju positivt att inse hur bra man har det. bortskämd?

Anonym sa...

Ja fast tvärtemot artikeln sâ har globalisering??? gjort de flesta människor mindre fattiga. Världen ÄR mindre fattig idag än förr!!! Och skillnaderna mellan de fattigaste länderna och de rikaste länderna krymper. Om man ser till en historisk utveckling. Tror jag kanske att Hans Rosling sagt ?

Bella sa...

Älskar Hans Rosling! Det har jag också hört/läst men det betyder ju inte att vi borde tänka över hur vi reser, på vad vi spenderar våra pengar eller försöka hjälpa de som jobbar på turisthotell etc till bättre arbetsvillkor, levnadslön etc.

Ann-Christin sa...

Har heller aldrig varit i Thailand... Intressant artikel om etiskt resande via Johanna N!