4 mars 2016

Förebild, socialt resande och ägodela...

Under veckan har jag funderat mycket på viljan att vara en bra förebild, en hälsosam, miljömedveten, pedagogisk, feministisk, empatisk (vad mer?) god förebild för mitt barn. Jag har sååå höga krav på mig själv och jag funderade på om det är där skon klämmer när det gäller barnets pappa och att han inte bryr sig alls om att barnet härmar, lär sig, gör som han gör. Jag försöker lära barnet om allting, i vardagslivet. Har tålamod och förklarar, berättar, svarar på alla frågor, gör research på allt från framtida skolval till kläder, leksaker och roliga utflykter. Läser böcker varje dag, vi spelar spel, övar på alfabetet/siffror, målar o pysslar, vi hemmatränar + sängyogar, jag leker (just nu lego/ tågbana/ kurragömma) med barnet, fryser ensam på lekplatser under vintern... Förra veckan ville barnet baka och jag kände spontant -Näe, så kladdigt/stökigt men vill gärna följa barnets intresse så vi bakade glutenfria muffins o scones (som han inte tyckte alls var goda).

Tack för alla kommentarer på förra inlägget. Att välja mina strider men även att försöka plocka russinen ur kakan är slutsatsen. Fokusera på det positiva med två länder, kulturer, språk etc. Jag känner mig ju hemma i Spanien, tycker om spansk musik, det sociala livet, att umgås över generationerna, att vara mycket utomhus, strandliv, spansk mat som all färsk frukt/grönsaker. Tyvärr känner jag mig ibland lite för mycket som en svensk turist eller att jag bara vill ha de positiva soliga glada semesterlivet (Nån som känner igen sig?). Läste en intressant bok i veckan (Hela världen på min soffa) om socialt resande, skillnaden mellan att känna sig turist och resenär. Att vilja lära sig mer om landet, kulturen, bo hemma hos människor, äta lokal mat, lära sig språket etc. Sociala färdigheter, fördomar och stereotyper om olika nationaliteter. Så intressant med etnologi o antropologi, speciellt med fokus på trendanalys. Framtidens världsmedborgare.

Jag läser Naturskyddsföreningens bok Ägodela, väldigt intressant om hur människors konsumtion och levnadsvanor håller på att förändras. Jag märker stor skillnad på vad som inspirerar mig och fångar mitt intresse. Även hur mina tankar de senaste åren har förändrat mitt sätt att leva, hur jag planerar framtiden och speciellt vem jag vill vara för mitt barn. Eftersom barn gör inte som du säger, de gör som du gör.

Veckans tips:

1. Boken Ägodela - Köp mindre, få tillgång till mer: "Människors konsumtionsmönster håller på att ritas om. Att äga prylar ger inte längre självklart status, utan ses i allt större utsträckning som slöseri med jordens resurser. Istället är trenden att hyra, låna, byta, skänka bort, köpa begagnat och att skapa gemensamma lösningar. Det är ett nytt fenomen som kallas för kollaborativ konsumtion eller delandets ekonomi. Vi kallar det att ägodela." Naturskyddsföreningens bok

2. "Baksidan av att leva i en konsumtionskultur som vår, där vi bedömer oss själva och andra utifrån vilka ägodelar och upplevelse som konsumeras, är mycket mörk. I en konsumtionskultur lär vi oss att uttrycka vilka vi är och vad vi känner genom att köpa produkter och upplevelser." Skriver Cecilia Soler, docent i marknadsföring i Expressen

3. "Om att vi fortfarande lever i en kultur där män har vissa förutbestämda (aktiva) roller och kvinnor (passiva) andra. Alla dessa tillsynes gulliga traditioner bygger nämligen tillsammans upp en helhet som skapar kulturen vi lever vi och därmed hur vi ser på människor. Inget fel på traditioner, bara vi först synar dem." och "...innan man gör det kan man fundera på varför man vill det, handlar det om tradition, att alla andra gör, för att man gör så i Hollywoodfilmer eller för att man själv hittat på det?" Läs mer inne hos Livet & LA och hennes Amerikablogg

4. Miss Marie hade flera intressanta artiklar i sitt söndagssvep t.ex. You Should Never Tell Your Kids “He’s Mean Because He Likes You” eller utlandssvenskar är lyckligare. Boken Svenska Utlandsröster finns att läsa som pdf.

5. Läs om hur du kan Minska matsvinnet inne hos Think Organic t.ex. Bättre planering vid matinköp, Titta-lukta-smaka-metoden, Ta tillvara på matrester, Värdesätt maten.

6. Bortugal om levnadskostnader i Portugal, jag kommenterade jättelångt om mina tankar om levnadskostnader i Spanien, hur jag tror många svenskar inte förstår hur låga spanska löner faktiskt är, att många spanjorer har väldigt snåla levnadsvanor om man jämför med svenskarnas konsumtion men även att jag sparar 20% av min lön varje månad för att kunna resa, göra utflykter etc.


Nyårslöftet - ett mer hållbart 2016:
Under mars kommer jag delvis ha köpstopp, snåla lite extra (3v) för att inte spendera sparade pengar på semestern utan av månadens lön men även göra en ny utrensning/omflyttning hemma. Jag flyttade ut en garderob/hylla ur sovrummet häromveckan (finns en fast garderob i hallen precis utanför där jag har mina o barnets kläder) och bestämde mig att ändra om i klädkammaren/förrådet jag har i lägenheten så garderoben går in där så allt blir lite bättre organiserat. Var sak har sin plats. Ska även äntligen ta tag i att sälja/ge bort de större barnsakerna som vagn, bebisskydd etc. Borde ha gjort det för flera år sedan när jag säkert hade fått mer betalt. Nån som är intresserad av en svart Mountain Buggy Swift + babyskydd Akta Graco så hör av dig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi pratar just nu om att lära barnet lite mer vett och etikett. Lite lustigt. Jag sa till min sambo att äsch det känns gammaldags. Det struntar vi i. Det känns sâ onödigt. Min mamma brukade säga att jag inte skulle ha armbâgarna pâ bordet, och inte hänga pâ bordet, och sitta ordentligt pâ stolen... Sâ löjligt! Det tycker inte jag är sâ viktigt, det kommer han lära sig automatiskt, sa jag till min sambo.
Och tre dagar senare sâ hade vi pratat mer om det, och det är ju nâgot som fortfarande är ganska viktigt här i Frankrike, även för en fyraâring, och vi ska faktiskt försöka jobba lite mer med det hemma nu tror jag.
Lite mer praktiska exempel sâ har vi pratat om att barnet ska komma till bordet när det är "varsâgoda". Att man inte säger "äckligt". Att man inte hela tiden avbryter utan väntar pâ sin tur. Att man inte blâser vattenbubblor i glaset eller sitter och sjunger. Att man säger "je voudrais ... s'il vous plait" och "merci". Däremot känns "kan jag be att fâ" ganska klumpigt pâ modern svenska tycker jag sâ jag vet inte riktigt hur jag gör där... Pâ franska blir det ganska naturligt att "be om tillâtelse att lämna bordet". Känns lite gammeldags pâ svenska men det tycker jag funkar. Vill inte att barnet ska springa runt. Vilket han absolut inte gör. Vet inte om han behöver be om tillâtelse dock. Kanske räcker med att säga att han ätit färdigt. Nu är det snarare jag som frâgar om han ätit färdigt vilket ju funkat hur bra som helst.
Sedan har vi pratat om att om han vill stâ upp och kissa, att han ska lyfta ringen och lägga tillbaka. Av mer hygienskäl för jag tröttnade pâ att ha kiss över toalettringen sâ det känns vettigt... när han var mindre satt han alltid ner och kissade. Nu vill han inte det för sâ gör ju inte de andra killarna i skolan...
Ja och hälsa pâ gäster sâklart. Extremt viktigt här i Frankrike att hÄlsa och vi övar fortfarande kindpussande. Ett helt regelverk att kindpussa och HUR man kindpussar, ja till och med för barn. Man kindpussar bara vänner och familj och man behöver inte ta i hand och det ska ju vara "en lagom puss". Sâ just "artighet" har vi pratat lite om.
Sedan har vi pratat om att lära barnet grunder i matlagning (senare men det gör vi redan sedan tidigt) och att lära sig simma snart kanske?
Jo och att jag vill att han hjälper till duka av sin tallrik kanske. Vi fâr väl se.
En annan grej vi pratade om är "hâlla upp dörren". Kan tolkas väldigt olika i Frankrike Sverige. Oj oj oj om en man hâller upp en dörr för en kvinna i Sverige ---för att hon är kvinna? Men i Frankrike ska man ju gärna hâlla upp dörren ât ALLA och speciellt chefer, äldre, kvinnor o s v... Lämna plats till andra pâ bussen.

Linnea sa...

Hej!
Jag gillar verkligen dina inlägg, alla är tänkvärda och bra tips dessutom.
Jag läste Ägodela boken i veckan, fann den sådär bra. Om du inte läst boken The Minimalists (tror den heter så) kan jag verkligen rekommendera den. Lånade den på biblioteket här i Göteborg för ett litet tag sedan. Den boken fann jag riktigt intressant och den berörde mig. Fick mig att tänka ett varv extra kring många självklara ting.

Själv handlar jag ytterst lite, försöker tänka på vad som är viktigt, är 95% vegetarian och det är härligt att få följa någon som är inne i samma bana.

Allt gott!

Bella sa...

Anonym: Ja, det här med vett och etikett är ju verkligen skillnad mellan länder. Jag kan tycka att det blir för strikt i Spanien speciellt med att barnen inte får smutsa ned sig, leka fritt etc. Men samtidigt försöker jag lära barnet respekt mot sina morföräldrar som inte orkar med stök, skrik och allt måste gå lite lugnare tempo. Jag tycker så mycket om att mitt barn umgås mycket med sina morföräldrar.

Kindpussar tycker jag är väldigt trevligt, speciellt mot äldre släktingar men samtidigt kan jag inte tänka mig tvinga barnet när det inte vill. Vi hade disskutioner om det i julas med att kindpussa grannar etc och jag glömmer ibland bort det och anses som otrevlig. Men jag kan verkligen förstå barnet som inte vill pussa gamla gubbar med dova höga röster (röker/luktar illa). Men jag säger alltid till att han ska krama/pussa mina föräldrar hejdå för att öva.

Ja, regler hemma håller jag på att fundera på. Jag servar nog för mycket och borde be barnet hjälpa till mer. När barnet var mindre tyckte han om att hjälpa till men inte längre. Tur är att de på förskolan lär barnen mycket "it takes a village, to raise a Child" - enormt stöd känner jag från förskolan.

Matlagning tycker jag är jätteviktigt! Vi har börjat baka lite hemma och det tycker barnet är jättekul. Jag vill verkligen att han ska bli jämställd och kunna ta hand om sig själv. Mitt barn får ju vara med mig i allt jag gör då det bara är jag, så han är ju med och handlar mat varenda gång, följer med till tvättstugan/hänger tvätt etc.

Bella sa...

Linnea: Jag läste "The Minimalists" bok i höstas men kände nog att jag läst det mesta redan efter jag följt bloggen länge men absolut läsvärd. Boken Essentialism - the disciplined persuit of less tyckte jag var riktigt bra o tänkeväckande och den tog nog över då jag läste båda böckerna samma vecka.

Ägodela tycker jag nog är intressant mer ut ett samhällsperspektiv. Jag jobbar ju på arktikektkontor och gör markanvisningstävlingar där vi försöker få med mycket samhällstrender som odling, kollektiva ideer, sociala mötesplatser, appar, bilpool etc. Hur vi kommer leva och bo i framtiden.

Kul att du gillar!