5 apr. 2016

Skapa barndomsminnen...

Så är vi hemma efter 2 veckor i Spanien med vårkänslor och långa utedagar i solen, på stranden, vid havet. Min syster o hennes spanske kille var också där och de är så bra, positiva aktiva förebilder. Barnet följde glatt med dem ut i vår lilla gummibåt och ville även titta länge när de åkte SUP (stand up paddle), barnet och jag testade förra sommaren... De spelade badminton, tennis, gjorde yoga etc. Jag är ju verkligen ingen aktiv träningsmänniska, jag skulle hellre spendera varje dag i en solstol/soffa/säng med en bra bok/film. Men barnet älskar att röra på sig (som många barn) och tycker det är så roligt nu att få prova på olika sporter. Jag tvingar mig själv att försöka bli en aktivare förebild, jag spelar boll på stranden, tar långa upptäckarpromenader, började lära barnet cykla. Svarar ja till mer. Barnets pappa köpte fiskespö och en drake att flyga i vinden.

Älskar när vi upplever saker tillsammans, små som stora saker. Utflykter, resa med barnet. Upptäcka platser och se hur de lär sig nya saker. Hur han utvecklas och växer upp framför ögonen på mig. Skapa barndomsminnen. Stunder som formar honom, tillsammans med morfar, mormor, moster + hans spanska tio. Min syster pratar ju också flytande spanska, bor i Barcelona och jag kände en sån härlig familjelycka av att vara tillsammans. Många två-flerspråkiga omkring barnet och han lär sig massor med nya ord, språket flyter på bra. Han fann egna jämnåriga spanska kompisar och det gjorde mig alldeles varm i hjärtat när han frågar på spanska om han får vara med och leka. Mitt barn pratar spanska! *korsar mental mållinje*

Mobilkameran är överfull, tog säkert 500 bilder på två veckor... ca 50 st värda att framkalla. Jag behöver nog en fotograferings-detox igen;) Jag tittade igenom flera gamla fotoalbum från när vi var små. Mina föräldrar har ett album per år sen 70-talet. Så fint att få följa sig själv under barndomen. Jämföra utseende. Mina unga föräldrar. Kläderna, inredning, barndomshuset. Alla bilresor i Europa. Hur mycket minns ni, från vilken ålder?

Jag har funderat en del över livet jag skapat till oss. Livet som blev utan att det var tänkt så. Det jobbiga i att försöka förklara varför vi lever som vi gör. Med en pappa på långdistans. Varför hans mamma o pappa bråkar hela tiden. Att försöka munkavla mig själv (mot att kritisera allt, hela tiden) när barnet är med, så han inte tror det är hans fel "Ni bråkar om mig". Så han inte behöver växa upp och höra hans mamma prata skit om hans pappa hela uppväxten även om det är svårt att inte ta upp att jag behöver egentid (hur förklarar man för en 5-åring att man behöver tid ensam utan att såra barnet?), att jag vill ha sovmorgon, ta en promenad själv, åka o handla ensam, slippa planera för mat/mellanmål till barnet, glömma ta ansvar för några timmar.

Barnet börjar bli så stor, förståndig, ansvarfull. Han kommer ju få sin egna relation med sin pappa men jag är så trött på att försöka skydda honom mot besvikelser (pga pappan), att trösta när pappan är "dum" men även torka tårar när han saknar honom. 11,5 vecka ensam med barnet väntar mig fram till midsommar då vi åker till Spanien igen. 3 månader utan att barnet träffar sin pappa...

Veckans tips:

1. Svenska ICON Magazine, köpte senaste numret på flygplatsen och har läst, fått idéer, funderat och inspirerats. Speciellt av Innovation, "kvalitet, tradition, hantverk, unikhet och service räcker inte. framtidens varumärken måste ha innovation högst på agendan" Trendanalysföretaget Kjaer Global rapport låter intressant om att "skapa upplevelser som är mer än produkten, berika människors liv, skapa meningsfull hållbar konsumtion, leverera essens, inte överflöd och var innovativ."

2. Tänkte läsa om lite böcker i min bokhylla. Börjar med "Tjäna pengar och rädda världen"... Det finns så mycket som lockar mig med att driva företag, socialt entreprenörskap, skapa någonting 'Världen ropar på ditt engagemang'. Vill även läsa "Let My people go surfing". Boktips? Läste en bra tjock bok om näringslära (på spanska) och skulle gärna vilja läsa fler...

3. Inspirerande dokumentär om stjärnarkitekten Zaha Hadid på K Special, SVT play (hon avled i veckan). Jag älskar den moderna futuristiska surrealistiska arkitekturen, sen att Zaha är kvinna (från Irak) som tagit sig till toppen av arkitektvärlden. WOW så inspirerande och imponerande. På Pinterest DesignBella samlar jag bilder som inspirerar mig, just nu mycket i mappen URBAN/SUSTAINABILITY.

4. Simplicity Leads To Happiness In Children (And Here’s How to Do It) 1 CONQUER THE CLUTTER (remove toys), 2 SIMPLIFY INFORMATION, 3 KILL THE SCREENS, 4 LANGUAGE OF LOVE, 5 ADD SIMPLE PLEASURES, 6 SIMPLIFY THE RHYTHM OF LIFE, 7 MINIMISE SCHEDULES, 8 GO OUTSIDE.

April, ny månad ny utmaning - Att uppskatta vardagen. Jag har blivit bättre under våren på att inte längta bort, att inte hela tiden vänta, räkna ned till nästa resa, nästa gång jag förhoppningsvis får lite egentid. Att försöka vara här och nu. Göra det bästa av situationen och finna ett sätt att få dessa långa ensamma perioder att fungera utan att jag stupar på mållinjen. Prioritera tid för mig att samla tålamod via böcker, film, yoga, dansa, lyssna på musik, skriva, sova... men även att uppskatta det lilla i livet nu när våren kommer, att titta på blommor, promenera, picknick i parken, glass på en parkbänk i vårsolen, åka på dagsutflykt, upptäcka nya platser i Göteborg etc.

4 kommentarer:

miriam sa...

Hej! Jag är så dålig på att kommentera, men nu tar jag mig i kragen. Tack för din blogg, jag tycker den är så fin och intressant. Bra med tipsen! Ska försöka bli bättre på att kommentera! Lycka till med allt!

Casa Annika sa...

Vilken fin text.
Det låter länge att vara ensam ända till midsommar, men det är en fin tid som väntar nu. Våren och sommaren. Utflykter. Picknick.

JohannaN sa...

Svar: Men åh tack för finaste och bästa peppen! <3 Känns så magiskt på något sätt att få fin respons för en idé som en själv tyckt varit bra väldigt länge. Men en vet ju aldrig, bara för att jag och Jennie gillar det behöver ju ingen annan tänka likadant.

Så himla bra tips! Kan avslöja att upplägget av boken har utgått från Slow Fashion-uppropet i form av att det börjar med problembeskrivning (ångest i form av överkonsumtion o de smutsiga baksidorna) och sedan är största delen av boken fylld med konkreta tips. Där ex "köp bra kvalitet"-kapitlet innehåller en materialguide ex. Hoppas o tror du ska gilla den!

Gunilla Ander (som skrivit Bomull) kommer ut med en bok på Ordfront samma månad som oss om just modeindustrins baksidor - tror det är typ som en reportagebok. Är jättepeppad på den! Tänker att den är lite som din idé? För den är ju sjukt bra just den idén! =)

KRAM!

karinistan sa...

Jag glömmer så lätt bort att njuta av vardagen, och att inte tro att det krävs jättesaker för att barnen ska bli nöjda. Att stanna kvar och leka på skolgården en timme efter hämtning älskar de, gå till biblioteket, ta en annan väg hem än den vanliga. Igår gick vi och köpte blomjord och frön som vi planterade ute, kostade inte många dollar men barnen tyckte att det var superkul att få välja två olika sorters växer som de sedan fick plantera (får hoppas att vi lyckas få upp något ur jorden bara...).

Jag tror att det är jätteviktigt att få barnen att inse att man behöver tid för sig själv. Med dottern är det lätt eftersom hon kan sätta sig och läsa i en timme utan problem. Med sonen är det lite svårare, han brukar iofs sitta och titta i Bamse-tidningar men det funkar bara om han är på humör för det. Jag brukar säga åt mina barn att jag älskar dem mer än mitt morgonkaffe, utom just när jag dricker mitt morgonkaffe för då behöver jag mitt lugn och ro. Lite harsh, men de har tagit det bra. De kom skrattande till mig när de hittade en kaffekopp i Legosetet som sonen fick på sin födelsedag och sa att det var fler än jag som behövde kaffe.