16 maj 2016

Minnen och livets röda tråd...

Vi spenderade söndagen på Sjöfartsmuseet och jag kunde inte låta bli att tänka på den röda tråden. För några helger sedan var vi på Volvo museet och fastnade länge på Volvo Ocean Race delen. Vi studerade världskartan. Flaggorna. Båtarna som startade i Alicante, runt världen och gick i hamn i Göteborg.

Livets röda tråd. Göteborg, La Manga, Barcelona, Cartagena. Hamnstäder. Havet!

Barnet har haft flera förskoleutflykter till museum senaste veckorna (t.ex. Utställningen "Tillsammans" på Världskulturmuseet) och det gör mig så glad att han växer upp i Gbg centrum och får ta del av kulturutbudet. Hur det väcker en massa frågor och funderingar. Alla dessa frågor. Jag försöker svara.

Barnet tittar på Äventyr i tid och rum (barnprogram där de reser i världen). I ett avsnitt åker de till Spanien. Tjejen har flamencoklänning, pojken spelar gitarr. De säger Olé/señorita i var och varann mening. Så svårt det är att beskriva kulturella skillnader, speciellt för barn utan för många fördomar. Dani säger att han aldrig sett någon i sån klänning i Spanien...

Under vår skärgårdsutflykt förra helgen pratade barnet om att vilja köpa en båt. För pengarna i spargrisen he he. Vi pratade om att bo på en båt. Husbåt. Att kanske sova i morfars båt nån gång. I helgen pratade vi om att bo i en husbil, stuga, tält etc. Jag funderar över barndomsminnen. Skapa barndomsminnen.

Barnet höll sig vaken och tittade på första låtarna i Eurovision. Jag älskade Melodifestivalen som barn. Musik. Dansa. Vi hade egen omröstning hemma. Minns att jag vann när Carola vann. Barnet frågade om flaggorna. Blev glad över Sveriges och Spaniens flagga. Jag blev glad över den kollektiva globala glädjen. Världsmedborgare.

Fina minnen från den här sommarvarma veckan när barnet badade i fontänen. Lekte kurragömma på gården. Barndomskompisar. Hur jag gärna skulle vilja att mitt barn får kompisar han känt hela uppväxten. Att välja skolan där vännerna går. Till nästa höst.

De kommande åren. Låg- och mellanstadiet. Som kommer forma mitt barn. Vad vill jag att vi ska göra, upptäcka, resa? Bli självständig. Lära sig läsa, skriva, räkna, cykla, simma... Mitt ansvar. Alla läxor. Allmänbildning. Svara på alla frågor. Läsa böcker. Varje dag.

Börjar sakta planera inför sommaren. Semestern. Fruktfrukost, salladslunch, varm vegomiddag. Lära barnet simma. Cykla. Tänker att vi kan titta på filmer under siestan. Vi har säkert 20 disneyfilmer även mina gamla VHS. Att få visa och berätta om världen för mitt barn. Som en svamp suger han upp information.

Vi pratar om eget rum. Att vilja samsova. Att flytta till större lgh. Att inte bo kvar bland kompisarna. Om hur andra lever. Mamma, pappa, barn-normen. Om att jag inte vill ha fler barn. Om att spara pengar. Prioritera resor till Spanien. Sakta inser jag att det snart är vi. Vi som tillsammans kommer drömma, planera och bestämma. Om livet.


Veckans tips:
1. Bloggens arkiv t.ex. Maj 2009. Min svärmor gick hastigt bort i lungcancer. Det förändrade mig. Att rensa ut ett (svär)föräldrahem. Bilder från Cartagena. La Manga. Marstrand. Varberg. Mig i min lilla butik. Dagens outfit bilder. Minnen.

Läste även Gbg till Bcn via Madrid letandes efter "den röda tråden"... kreativitet, design, mode, Spanien, hav, strandliv, storstäder. Kultur. Utflykter. Resor.

2. "I den här delen av utställningen ligger fokus på känslor och uppmärksamhet. Hur visar vi vad vi känner och vad vi vill? Människors språk handlar om mer än bara ord - hur förstår vi varandra genom kroppsspråk, ansiktsuttryck, tonläge och blickar? Vi visar vad vi vill och hur vi känner oss på olika sätt och det finns många andra sätt att prata tillsammans än med ord. Människor använder bland annat ansiktsuttryck, kroppsspråk och olika tonlägen, på olika sätt. Har jag förstått vad du behöver?" /Från Världskulturmuseet om Tillsammans. Så intressant med tanke på barns språkutveckling speciellt som två eller flerspråkiga. Att lära sig tolka olika kulturella skillnader i olika länder.

3. Bortugal om FB skillnaden mellan Sverige och Portugal får mig att fundera över mitt FB-flöde: "Vilken intressant spaning! Mitt flöde är en blandning av svenska och spanska vänner och jag märker verkligen av det du skriver ovan om kitschiga citat etc och bilder på tårtor, kötträtter etc med fula dåliga foton som inte ens ser goda ut (ser ut som sjuttio/åttiotal kokböcker, färg på fotona!). Jag märker dock en förändring på bara senaste året på fler feministiska genus åsikter från spanjorerna. Speciellt om debatten att kunna kombinera arbetsliv och mammaliv. Sociala medier sprider mycket åsikter… Jag har slutat följa många äldre spanska släktingar för jag tröttnade på alla helgon, katolska traditionella värderingar…" Analys från er utlandssvenskar? Politiskt okorrekta eller svenska PK-åsikter? Är det (för) mycket träna, springa maraton, nyttig mat, hälsosam livsstil från svenskarna?

1 kommentar:

Åsa sa...

Jag fick en kommentar från Portugalgruppen på facebook om mitt inlägg. "Jag märker ingen skillnad alls mellan facebook i Sverige och här i Portugal. Same same!" en tjej som flyttat ned och nu också har en hel del portugisiska vänner på fejjan. ?? Konstigt om det inte var någon skillnad på fejjan när kulturen är olika? Fin röd tråd du hittat med hamnstäderna! Klockrent!