8 juni 2016

Utflykter, pyssel och picknick...

I helgen gjorde vi en fin solig dagsutflykt till Marstrand och ett mysigt besök hos vänner i Göteborgs Norra Skärgård. Barnet var överlycklig över att ha fångat 5 krabbor, åka dubbeldäckarbuss (bästa platserna) hem med fantastisk utsikt över skärgården och hela Göteborg. Klättra upp i en brandbil var också spännande (helt oplanerat, enbart tur). Två dagar med bra humör och härligt varmt sommarväder. På nationaldagen gick dock allt lite fel, hade tänkt picknick i Slottskogen men nej, det var helt enkelt inte vår dag så vi gick hem tidigare och jag städade!?! Skönt nu när barnet är så stor att han kan leka själv på gården och jag kan få en stund att plocka undan ensam och pusta ut.

Kvar på min "uppleva sommarSverige"-lista innan semestern finns Borås Djurpark (nu på fredag kombinerat med studentfirande - tyvärr är det regnprognos) och Liseberg (helst med en kompis till barnet, inte bara för att åka karusell utan mest för härliga glada stämningen). På måndag är det sommarfest på förskolan och barnet sjunger och övar sommarlåtar... Så fina barnsommarminnen för mig. Jag håller tummarna att han kommer vilja vara med på "scen"/trappan. Han brukar ju tyvärr vägra... Vad ska jag ta med som picknick? Picknick (pannkakor) på balkongen var succé (barnets idé). Att äta glass på en filt eller macka/banan/juice på en parkbänk, är visst inte tillräckligt mycket picknick enligt barnet så det ska jag försöka ordna - en riktig picknick i helgen. Färskpotatis och jordgubbar får det ätas mycket av de sista två veckorna...

Vi tog en promenad runt Ullevi i söndags under Håkankonserten och det var så trevlig social stämning. Solen var påväg ned, musiken ekade, publikens jubel och bara känna känslan av det glada sociala livet på gatan. Lovade mig själv dagen innan, när vi lyssnade från balkongen, att gå fler på konserter. Barnet är nyfiken på stora sociala tillställningar, som fotbollsmatcher, pratar även fortfarande om demostrationerna vi såg på 1 maj. Göteborg är nu fyllt av regnbågsflaggor för West Pride och han bara älskar dem. Älskar färg! De har målat regnbågsflaggor på förskolan så i helgen tänkte vi promenera runt i stan och uppleva den glada stämningen + Picknick!

Barnet har börjat tycka mer om att skapa, pyssla, pussla, bygga själv. På förskolan har de fått skapa egna små skulpturer/fantasidjur av grenar, pinnar, stenar. De har även testat på lite träslöjd (hamra/spika). Han älskar ju sandlådan och gräva med grus/stenar. Inomhus får han "gräva" med pärlor/torra bönor. Jag funderar just nu på vad jag kan hitta på för roliga hemmapyssel under semestern, gärna med skräp/material vi redan har hemma (ej färdiga leksaker). Jag känner att jag borde skapa rutiner för att semesterdagarna ska gå smidigare. Film under siestan är ju en av mina nya idéer då det brukar vara de jobbigaste timmar då resten av familjen vill sova/vila siesta och det är alldeles för varmt, solen gassar på stranden och poolen är stängd. Att försöka hålla sig lugna och någorlunda tysta i skuggan mellan minst 14-17. Varenda dag.

Måla & Rita
Skapa med "skräp" (vattenflaskor, toarullar)
Vattenlek - skapa en bana, tratt + slang.
Bygga koja med kartonger, kuddar.
Kritor - rita upp bilbana på marken/kartong
Strandlek
Titta på spanska barnprogram (inte ha dåligt samvete utan se det som spanska lektion)
Se på film tillsammans
Läsa böcker, speciellt spanska
Fiska
Flyga drake
Lära barnet simma
Lära barnet cykla
Viktigast: Hjälpa barnet finna spanska kompisar!

Jag minns att jag älskade miniatyrstäder, skapa små världar med hus, människor, djur när jag var liten. På min pinterest DesignBella har jag sökt på hemmapyssel för barn och sparat i Creative Kids.

Veckans tips:
Kan inte ni tipsa mig denna veckan? Om bra böcker, sommarläsning? Vad ska ni göra/hitta på med era barn i sommar? Pyssel? Utflykter? Picknickmat? Vad har ni för semesterplaner? Tipsa mig om en intressant artikel/tidning/radio/podd? Vad ska ni laga/äta för mat i sommar? Vad drömmer ni om? Ja, vad som helst...

Själv drömmer jag, som vanligt, om egentid i skuggan med en bra bok...

19 kommentarer:

miriam sa...

Kanske något du redan tänkt på, men jag gillar bibliotek! Det blir dels utflykt, dels sätt att få böcker utan att behöva köpa och ibland finns information där om andra saker som händer, tex konserter. Blir lätt en rutin också, eftersom man måste tillbaka för att lämna igen böckerna man lånat. Hoppas ni får en riktigt fin sommar!

Tuvilda sa...

Pärlplattor! Finns att köpa på Ikea, kanske även i Spanien? Är han lagom stor för det? Man kan ju även göra halsband av sådana pärlor.

Läsa? Jan Lööfs saga om det röda äpplet? Danny bäst i världen av Roald Dahl, eller är han för liten? Kanske är den mer för typ sjuåringar?

Älgen trampe av Inga Borg. Plupp... Eller Astrid Lindgrens Emil i Lönneberga, Rasmus på luffen (lite spännande!)... Jag har tyvärr inte så bra koll på böcker för femåringar. Kanske någon "skattkammarbok" med många olika sagor i? De finns väl för olika åldrar, typ? Pettson och Findus - finns även på spanska att köpa i Sverige. Editorial Flamboyant har gett ut dessa har jag för mig: http://www.editorialflamboyant.com/es/

Mumintrollen? Finns som film dubbat till spanska också, kolla youtube! superkul! :)

Mer pysseltips: vika en loppa, plantera ett frö, baka en kaka, göra egen glass (googla recept), göra egen juice är la du lite inne på? Låtsasbaka... Eller baka chokladbollar. Baka bröd. Göra ett eget spel.

Leka bollekar kanske (inte under siestan) typ Hallihallå? Eller bara lära sig nya spanska bollekar (jag har ingen koll). Eller som min sambo gjorde med sin sobrino - gå på misiones secretos och "invadera" hotell som hemliga agenter, det tyckte han var superroligt!

Bygga sandslott.. Spela luffarschack, eller är han för liten? Rimma på ord? Sjunga sånger...

Bella sa...

Miriam: Jag älskar bibliotek, lånar 5 böcker per månad men mest till mig själv. Får börja ta med barnet!

Tuvilda: tack så jättemycket!!! Galet många bra tips!!! Wow! Ja, ska försöka leka lite spanska lekar, sånger etc.

Boktips till mig?

Bella sa...

Misiones secretas lekar han med sin pappa: de flyger iväg med flygplan och hans pappa berättar en historia. Morfar är även bra på att berätta historier och leka och väver in historia... Barnet lär sig massor.

Spel börjar funka, ska kolla vad det finns för spel att köpa i Spanien. Alfabetet och siffror är intressant. zatzy har vi spelat, memory, domino, uno etc.

Får går in här och läsa när jag behöver inspiration

Anonym sa...

Fyra veckors semester. Hyrt ett hus vid stranden vid kusten i Normandie för att det bara är 2 timmar med bil dit. En vecka med mormor och morfar i Sverige. Tvâ veckor oplanerade hemma i Paris med utflykter till museum och parker? men kanske att vi reser iväg nâgonstans ytterligare en vecka om vi hinner planera det till typ Menorca eller Korsika eller Sydfrankrike mest för att leva strandliv?
Lära barnet cykla.
Böcker jag har läst är deckare av Nicci French men vet inte om jag rekommenderar, och sedan lyssnar jag en del pâ P1s dokumentärer.
Pyssel och spel. Skriva bokstäver, klistermärken, rita, halsband, lera, och sällskapsspel har vi typ 12 stycken. Sâpbubblor. Biblioteket är guld. I Frankrike finns en genial grej "lekotek" där man kan lâna leksaker och sällskapsspel...
Barnet har även en speciell vecka med "sportfritids" eventuellt blir det tvâ veckor beroende pâ om det är bra.

Linda sa...

Så härligt med sommarplaner! Och vilken fantastisk försommar det varit! Vi har badat flera kvällar efter hämtning på förskola, underbart!
Sommaraktiviteter: vi åker också till Borås djurpark, en kortare cykelsemester med två barn i cykelvagn längs med Hallandskusten och tar in på bed&breakfast, i övrigt blir det korta utflykter till stranden/skogen, vi tar med lite picknick eller grillar något och stannar tills vi tröttnar.
Poddtips: Jag har precis börjat lyssna på Freakonomics Radio som jag gillar mycket, annars The Economist: Babbage eller Framgångspodden. Mina absoluta favoriter från gamla sommarprat är: Therese Cristiansson, Christian Falk, Johan Rockström och Kjell Enhager.
Boktips: Tisdagar med Morrie (en gammal bok med en fin story), och Ru av Kim Thúy
Ha en härlig sommar!
Tack för alla dina tips och idéer!
Linda

Bella sa...

Härligt det låter med Frankrike. Ångrar att jag inte bilade in i frankrike när vi bodde i Barcelona. Jag har lite tankar på att åka tåg/bila sydFrankrike /norra Italien om några år. Får nog börja med Spanien först. Paris/Disneyland ? Har ni varit där? Vad tycker ni? Jag funderade på att åka i våras men nu blir det Legoland i år istället då barnet älskar lego. Men Paris finns med i tankarna till nästa år. Jag har bara varit i Disneyworld Florida, Epcot etc men jag var nog ca 10. Vill inte göra saker varken för tidigt eller för sent liksom.

Deckare är inte riktigt min grej...

Sportfritids låter ju väldigt bra! Jag har funderingar kring att börja med en aktivitet till barnet till hösten och skulle gärna vilja ha en där han får testa olika sporter, har enbart hittat en med olika bollsporter men skulle gärna ha en med lite allt möjligt. Funderar även på en med dans, testa olika danser. Vi får se. Är inte helt säker på att jag orkar en aktivitet mellan 18-19 på vardagar... Speciellt i oktober/november om det är mörkt, kallt, regn etc. Känns som så många har inte bara en utan flera aktiviteter till barn i 4-7 år men jag har inte kännt att jag orkar det. Får tänka över sommaren... Jag tycker om att ha mycket oplanerad tid.

Bella sa...

Framgångspodden började jag lyssna på häromdagen efter tips. Sommarpratarna ska jag försöka minnas, de borde ju gå att lyssna på från Spanien? Ska kolla upp de andra poddarna - tack för tips!

Tack för boktips! Tänkte försöka köpa en hög pocket och släpa med mig till Spanien och hoppas på egentid. Iallafall en eller två dagar i veckan.

Tuvilda sa...

Den bok jag läste sist jag var i Spanien heter "Himmelsdalen" och är skriven av Marie Hermanson. Den tog iofs nog bara typ tre dagar att läsa för den var så spännande och bra.

Till den här Spanienresan tar jag med mig Ruiz Zafóns "La sombra del viento" som legat och väntat på mig sedan jag köpte den second hand när vi var i Barcelona i februari. Den är på spanska och det kanske blir lättare att läsa den i "dess naturliga miljö" jämfört med här i Umeå? Den utspelar sig i Barcelona.

Annars kanske Selma Lagerlöf eller Kerstin Thorvalls "Det mest förbjudna", eller Kerstin Ekmans "Hänselser vid vatten". Eller Haruki Murakamis "1Q84". Eller "Tage Danielssons paket". Eller Dostojevskis "Brott och straff". Eller Erlend Loes "Naiv. Super." Eller kanske "Mrs Dalloway", lite deppig iofs.

En annan bok på spanska som jag kan rekommendera är Jorge Bucays "Déjame que te cuente" - lättläst tyckte jag. Sagor som lär en något = sagor med sensmoral. Den finns även på svenska.

Marjaneh Bakhtiaris "Kalla det vad fan du vill" är ju underbar.

Eller så går du på serieromaner så som "Persepolis" eller någon av Annelie Furmark.

Ja, det är la typ det som jag har i min bokhylla... hehe. Ha en skön semester!

Tuvilda sa...

Alla Sveriges radios program går att lyssna på var du än är bara du har internet.

Bella sa...

jag brukar sträckläsa böcker, en per dag, de dagar jag har egentid. Det är det bästa enligt mig! När boken är så bra att jag enbart slutar läsa för att äta eller kissa ha ha.

Tack för boktips! Läste alla ruiz zafons för några år sedan... Väldigt kul med Barcelona och väldigt drömska, fanstasifulla...
Dejame que te cuente ska jag kolla upp. Borde läsa mer på spanska. Lovade även mig själv läsa böcker av författare som inte är typ svenskar/engelsmän/amerikaner.

Såg "palmeras en la nieve" häromveckan på Netflix. Läste den förra sommaren... Spanska storsäljaren som nu blivit film.

Jag skulle gärna läsa sydamerikanska författare... Har läst ganska mycket från mellanöstern/Indien senaste åren. Lite om Afrika. Ja, tycker om när det utspelar sig i andra delar av världen. Intressant med andra synsätt på livet!

Anonym sa...

sax, tejp, blyerts och sudda och vässa
skriva brev
ficklampa
vattenkrig?
kullerbyttor
Gud vad svârt det är att veta när man ska introducera vad? Barnet har kompisar som varit pâ Eurodisney men vi tycker han är för liten. 4,5 är han. De har sett star wars pâ bio... Eh what. Har lasersvärd. Spelar Mario Kart och fri tillgâng till padda och tv? Det stressar mig för jag känner mig inte redo alls... utan blir världens aptrâkigaste mamma som inte gillar att lâtsaskriga heller. Sedan har vi andra vänner som kör mycket regler hemma. Det stressar ocksâ. Och barnet har hamnat i nâgon slags fyraârstrots som är extremt tâlamodsprövande... Hoppas det blir lugnt hemma snart igen. Trodde utbrotten skulla vara slut nu...

Bella sa...

Skriva, måla brev, frimärke, posta och skicka till mormor har vi gjort i helgen.
Köpte även en hel rulle papper och barnet har målat en hel stad, gator, skola, polisstation etc
Kikare, förstoringsglas tycker min om.

Ja, nej är det för min och allt könsstereotypt. Nej till Spider-Man, Star wars, angry birds etc. Vad är mario kart? Låtsaskrig är jag så emot, emot allt våld. Det är nog min enda riktigt hårda regel. Nej till vapen, våld etc. Men vattenpistoler har han fått av sin pappa...
Jag hoppas att 5,5 är perfekt ålder för Legoland. Vi får se... Astrid Lindgrens värld skippar vi nog helt för barnet är ej intresserad alls av några av de kända filmerna karaktärerna. Men Disneyland kanske, men då en dag, bo i Paris, andra museum etc. Precis som jag gärna vill åka till London.

Jag funderar mycket på vilka filmer vi ska se. Jag älskade zootopia och den väckte bra funderingar och frågor. Annars ser nästan barnet bara på Barnkanalen men i sommar tänkte jag titta mer på film. Inside Out fick jag rekommenderad. Helt plötslig blir barnets värld så snabbt mycket större...

Min har börjat testa sin självständig, vill gå ut på gården själv, gå hem till kompisar, vara ensam... Vill stanna hemma när jag springer ner till tvättstugan i källaren. Jag försöker släppa mitt kontrollbehov.

Anonym sa...

Jag gillar inte heller riktigt att det är sâ mycket Disney men det beror lite pâ i vilka former. Jag vill inte förbjuda. Han har haft tvâ tröjor med Disney tryck. En under hösten och en under vâren eftersom det känns som att "alla" kompisar har det. Han har fâtt mâlarböcker med Marvel och Ninjago juniorlego och vi har sett Spiderman.
Jag skulle älska att gâ pâ Legoland. Här finns Asterix och Playmobil och lite andra mindre parker som vi vill testa först. Eurodisney ville jag vänta med eftersom det känns sâ gigantiskt och att det kanske är spännande att bo över natten och vara där i tvâ dagar och att han orkar uppskatta det. Men jag har inte själv varit där. Och ibland undrar jag om jag "bebisbehandlar" honom. Vi skulle ju lika gärna kunna gâ flera gânger och välja vilken del av parken vi gâr till.
Här gillas inte heller Astrid Lindgren särskilt mycket. Pippi "och sjörövarna" och Karlsoon pâ taket är filmerna han tyckt om.
Sedan finns det filmer jag introducerar, filmer han tycker om själv och som vi bâda tycker om. Och en del som jag tillâtit men efter en gâng censurerat eftrsom det känns som skräp. Det finns mycket underbar barnkultur sâ jag vill att han har chansen i alla fall att se lite allt möjligt. Vi lânar film pâ vârt fantastiska bibliotek. Det är därför det stressar att han kompisar själva surfar och tittar pâ tv eftersom jag har styrt mera och jag vill inte ställa närgângna frâgor till föräldrarna sâ att det inte lâter som att jag kritiserar. Jag är egentligen nöjd med mitt beslut men vill ju hitta en balans.
Vattenpistol känns okej men egentligen kan man ju stänka vatten och jaga utan att ha en "pistol". Det är jättesvârt. Har läst att man inte ska vara rädd för lekandet men att man ska se upp med att barn inte utesluter varandra eller behandlar varandra illa i alla olika lekar men att det inte behöver vara sämre att "kriga" än att leka mamma pappa barn om barnen respekterar varandra... Att även vilda lekar kan vara snälla lekar och att snälla lekar kan se snälla ut men att ett barn alltid utesluts eller blir överkört? Jag tycker det är svârt sâ vill bjuda hem de "nya kompisarna" som ju är lite äldre för att kunna ha lite bättre koll pâ hur det lâter när de leker. Eftersom han är född i november blir kompisarna som redan är dryga fem lite hans idoler. Jag hade kanske varit lugnare om han valt att vara kompis med barnen som är födda i slutet av âret och mycket barnsligare som han alltsâ tycker är "bebisar"...
Jag kan tipsa om ett par av vâra favoritfilmer som är lite mindre Disney. Mâste kolla upp vad de heter exakt.





Bella sa...

Har också läst det där att man inte ska vara rädd för lekandet men har så svårt för allt pistol, dödande etc. På förskolan är det några barn som slåss, bråkar, alltså t.o.m sparkar mot varandra och jag har fått säga till flera gånger. Mobbing. Att alla får vara med... Ja, det temat återkommer vi till ofta. Jag har lite svårt för att 5-åringen nu leker nästan enbart med 6-7åringar. Han växer upp lite för snabbt liksom.
Svår balansgång! Jag känner att min har utvecklats mycket senaste månaderna. Har går i gruppen med barn som börjar skolan nu till hösten och det märks... Jag har kännt mig stressad över att alla hans kompisar skriver/börjat läsa, men försöker lugna mig med att han är ett år yngre än de flesta.

Ja, tipsa gärna om film! Jag har en hög i sommarhuset från mina brorsbarn som jag tänkte vi kunde se i sommar. Jag vill inte heller förbjuda, tror det får motsatt effekt men jag riktar gärna intresset åt ett håll som jag tycker om. Jag köper nästan inga kläder med tryck eller leksaker som är könstereotypa alltså aktionfigurer etc. Tycker ej om Ninja turtles etc. Jag kan ju inte hindra någon annan som hans pappa att göra det. Även om jag fram till nu sagt nej till Star Wars.

Minns att jag var på en Asterix park i Frankrike. Jag köpte årskort till Universeum i Gbg och är väldigt nöjd med att kunna gå dit flera gånger och slippa stressa runt. Vara nöjd med det vi upplever liksom. Kanske ett tips för disneyparken. Ja, många åker ju till sådana parker med väldigt små barn nuförtiden. Jag var på Legoland som 7-9 åring tror jag... Min tycker inte om att åka karusell, först nu som femåring vill han testa. jag har ej tvingat honom heller.

Anonym sa...

Ja men Insidan Ut var ju en av filmerna jag tänkt rekommendera. Jättefin. Se den! Min granne Totoro, Ernest och Celestine, Toy Story och Shrek gillar vi hela familjen men det har ni kanske redan sett.

Anonym sa...

Och The Three Robbers (Tre rövare) http://www.svtplay.se/tre-rovare

Bella sa...

Tack för tips! Jag har sett toys story och shrek men inte barnet... tror de finns i sommarhuset. Min granne totoro har jag hört bra om!

Anonym sa...

Ernest och Celestine hette visst Viktor och Josefine pâ svenska.