8 juli 2016

Spanien, turistfällor och det äkta spanska livet...

Jag funderar över vårt spanska semesterliv efter att ha läst några resebloggar, att även i de såkallade turistfällorna längs spanska solkusten finns ens spansk vardag även om den inte känns lika genuin och autentisk. Jag tänker på Torrevieja, Fuengirola etc dit många svenskar åker. Jag är en av dem som säger Torrevärsta, som inte vill ha svensk meny eller umgås bara med svenskar men blir lika irriterad när någon tror svenskarna är fler än spanjorerna. Att det skulle finnas sämre/bättre eller rätt/fel Spanien. Allt är Spanien, här nere lever ju många på turismen. Det spanska vardagslivet som pågår bakom semesterkulissen.

Vårt sommarhus ligger längst ut på La Manga, i ett idylliskt vitt radhusområde med mest spanjorer, de flesta har bott här lika länge som oss, snart 30 somrar. Just nu hyr även några svenska barnfamiljer. De Svenska barnen tror Dani är spanjor, eftersom han pratar spanska och leker med sin pappa. Så får han tillfälle flera gånger att stolt berätta att han pratar två språk. Att hans mamma är svenska och pappa spanjor - Så fint!

Vi har varit i Cartagena när vädret varit svalare, blåsigare. Både på köpcentrat och tittat på rean (brukar köpa barnkläder/skor) och strosat runt i stan. Vi var även på ett litet lekland/nöjespark - Peke Park. Åkte karusell, båtar i en pool och körde rallybilar. Barnet älskade varenda sekund så jag budgeterar för ett besök i veckan, går visst att köpa rabattkupong online för 11 euro/2h (kostade mig 20euro)

Vad är "äkta" spanskt liv? Är det att prata spanska medan man leker i poolen, på stranden, åker och handlar och att ens pappa lagar paella, äta cruasan med sylt till frukost och titta på spansk tv. Vi lever ju ganska enkelt hemmaliv (om än utan jobb/förskola), hur skulle vi leva annorlunda om vi bodde här? Till nästa sommar ska jag nog anmäla barnet till nån sommaraktivitet, så han får intensiv spanskakurs. Spanienkurs. Borde kanske även vara här i augusti då alla släktingar har semester, flera har sommarlgh/hus. Leka med sysslingar. Jag tyckte förra augusti var för intensiv, för varm, för högljudd, för mycket folk men det är kanske det "äkta" spanska semesterlivet så som släktingarna lever det.

Barnet har spenderat mycket tid med sin pappa, mest badandes i poolen och det märks att deras relation utvecklas. Efter 5,5 år följer barnet äntligen med på egen fri vilja. Till Cartagena och hälsar på släktingarna. Vi har försökt tidigare Men det har slutat i krokodiltårar och de har antingen inte kommit iväg, fått vända tillbaka eller så har jag åkt med - jag har velat undvika trauma. Barnet har aldrig sovit över hemma hos sin pappa själv. Men det kommer nog snart då han redan pratar om att få sova över hos kompisar.

Vi har köpt en resa hit igen i september, kanske sista året *snyft skolplikt*. Förra sommaren hade jag även köpt julresan redan i maj pga billigt pris. Än har jag inte bestämt mig. Är sugen på att kombinera med Barcelona eller kanske Mallorca... Uppleva mer av Spanien! När jag bodde i Madrid åkte jag tåg hit (5,5h en väg) en helg per månad eller bilade ner hit 7,5-8h från Barcelona. Ja, jag vill upptäcka mer av Spanien tillsammans med min lille halvspanjor...

Veckans tips:
1. Discovering the planets inlägg om om andra resebloggares favoritinlägg: Resfredag, Turisterna, Come fly With me, 4000mil, Mary af Rövarhamn, Den andra resan...
http://www.discoveringtheplanet.com/resebloggarnas-egna-favoritinlagg-och-deras-mest-lasta/ Resa med barn är en av mina favoritsökningar just nu.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hej! Vi var på La Manga första veckan i juni eftersom min faster har lägenhet där. Nästan längst ut på tungan vid marinan där man kan ta båt till San Javier. Det vi gillade var att det var så lugnt eftersom ingen som inte bor där åker så långt ut. Kanske annorlunda i mitten av juli? Nära till lagun och till hav! Vi åkte och badade i Cabo de Palos där vi hittade en jättefin strand! Vi kommer absolut att åka tillbaka, när vi var där var det vi, en hel del norrmän faktiskt och spanjorer då. :)

Bella sa...

Så kul att ni var på La Manga! Ja, i hamnen Thomas Maestre är det mycket norrmän, vi bor ännu längre ut, nästan längst ut. I vårt område, när jag var liten/tonåring (20år sen) var det kanske 20 hus/lgh av 350 som köptes av svenskar.... Så nu är det en del svenskar/norrmän som hyr/bor men jag menade mer att som svensk ser/hör man mest svenskarna...

Tänkte på det ikväll med med turistfällor när vi gick på restaurang och insåg att det bara var norrmän och vi där, alltså vi går och äter kl. 20-22 (för min lille femåring ska vara vaken o pigg) medan spanjorerna äter första senare... Eller alla svenskarna på stranden under siestan och spanjorerna skakar på huvudet, speciellt alla som ligger och steker sig röda mitt på dagen... Eller att gå till stranden vid 18-19 när solen börjar gå ner och svenskar äter kvällsmat svensk tid... Ja, kulturkrockar! Vi lever i nån mellanting, äter frukost 10-11, lunch 14-15 och middag vid 21...

I augusti är det mest spanjorer då de har semester då, resten av sommaren är det mest spanjorer på helgerna och turister resten av tiden. La Manga anses väl inget "fint" resmål i Spanien, även om Mar Menor är kännt - allmänt så är nog Murcia ganska bonnigt... Men nu är ju mitt barns pappa härifrån vare sig jag tycker det är bonnigt eller ej så är det ju hans släkt, andra hem...