5 aug. 2016

Äntligen är semestern över...

Så kramade barnet hejdå till sin pappa (1,5 månad till nästa) och vi lämnade ett svettigt, sommarhett Spanien för ett svalt, grönt Sverige. En veckas hemmasemester innan vardagslivet drar igång. En dag tog vi skärgårdsbåten direkt från Stenpiren och fick uppleva idylliskt skärgårdsliv med räkmacka. En dag gick vi till barnens zoo och plikta i Slottskogen och Sjöfartsmuseet. En annan dag Universeum med sysslingarna. Så har barnet lekt i timmar med alla sina saknade leksaker och kompisarna på gården.

Jag träffade en vän som jag kännt i 20 år, sen gymnasiet. Hon har precis blivit mamma och vi pratade om hur det förändrar en, vare sig man vill eller ej. Hennes fina lilla barn föddes med ett ovanligt syndrom. Vi pratade om att vara annorlunda, utseende och hur man ger sitt barn självkänsla, självförtroende. Att få ett barn som kommer genomgå flera operationer men aldrig se ut som alla andra. Jag förklarade för mitt barn, om hur man inte får peka, stirra, säga fula saker. Fint ändå, att få lära sig och ha kompisar som är annorlunda. Jag försöker verkligen tänka på att inkludera, bjuda in alla barn och inte låta barnet lära sig mobba eller acceptera mobbing.

På måndag börjar barnet sista året på förskolan. Jag har försökt förbereda honom att många av kompisarna inte går kvar, de har ju börjat skolan. Att han kommer vara äldst, störst. Att han måste vara snäll, kunna rätt och fel och hjälpa till. Ska bli spännande att få följa hur det här året förändrar och utvecklar honom, att inte längre vara minst i gruppen. Lite orolig är jag över att det nästan enbart är pojkar i hans åldersgrupp. Under våren var jag väldigt irriterad över "boys Will be boys"-attityder och flera gånger sa jag till (hej genusföräldern!) när jag tyckte det blev för mycket bråk och könsstereotypa lekar.

Vi såg Husdjurens hemliga liv på bio och jag tyckte den var för våldsam. För mycket "vi" och "dom", tror tyvärr inte barnet förstod slutklämmen när alla blev vänner. Han drömde mardrömmar på natten efter. Hundar är favoritdjur just nu, patrulla canina (paw patrol). I Spanien såg även barnet "Buscando a Dory" (hitta Dory) så nu har barnet sett många fler filmer än innan sommaren... och jag släppt lite på mina krav på vad jag vill att barnet tittar på. Miniorerna vill barnet gärna se men jag har sagt nej, precis som med angry birds. Hur tänker ni? Svår balansgång att låta barnet växa upp och uppleva saker. Jag vill inte förbjuda men så länge jag kan styra lite vad barnet ser och som påverkar honom. Tänkte börja med en ny liten tradition - fredagsfilm!

6 underbara men påfrestande semesterveckor är över och jag längtar faktiskt efter att få lämna den intensiva ungen på förskolan och promenera till jobbet på måndag. Det känns skönt att vara hemma, ensamma bara vi två. Borta bra men hemma bäst. Jag ska försöka hålla kvar i sommarkänslan med utflykter på helgerna. Om bara två veckor åker vi till Danmark, barnet har pratat hela semestern om Legoland så jag hoppas att det uppfyller förväntningarna. Tips på mysiga ställen till mig? Söker som vanligt på glutenfri vegetarisk mat och konst, design eller naturupplevelse.


Veckans tips:
1. Kan inte ni tipsa mig igen? Jag fick så himla många bra tips på pyssel, filmer, böcker, poddar etc.
http://backstageimodebranschen.blogspot.se/2016/06/utflykter-pyssel-och-picknick.html
Vad har ni gjort i sommar? Har ni läst, lyssnat, sett nått inspirerande? Saker som är kul att uppleva och göra med barn som börjar bli lite större? I somras testade vi minigolf, barnet hoppade studsmatta med sele, fiska, flyga drake, tittade på stjärnor annars var nog ficklampa den enklaste billigaste succén - att få smyga runt i mörkret och spana. Klister och målarböcker har hjälpt oss på flyg/bilresor och restaurangbesök. Barnet vägrade tyvärr ens försöka cykla utan stödhjul så det och lära sig simma står kvar på våran lista.

2. Boktips?
Bokklubben vid livets slut
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
Det vi inte visste var lycka
arvet efter dig
simma med de drunknade
Bad feminist

4 kommentarer:

Åsa sa...

Angry Birds hade verkligen ett oväntat budskap som var helt tvärtemot PK, noterade jag som svensk när vi var och såg den på bio med skolan här. Jag var nog den enda som tänkte det, men även det var nog mycket som gick de yngre barnen över huvudet. Jag skrattade lite ibland i alla fall. Nu lyssnar vi på Astrid Lindgren på Spotify när hon läser Mio min Mio, Ronja, och Bröderna Lejonhjärta tänkte vi också beta av innan sommarlovet är slut. De är ju både läskiga och sorgliga men de verkar gilla dem. De hade Bröderna Lejonhjärta på dagis också, högläsning soch dår var de bra fem, så de är väl härdade. Våra tjejer gillar Tintin också. Filmerna, böckerna, och böckerna med CD till är poppis.

Bella sa...

Jag har inte sett Angry Birds men tycker inte om det lilla jag sett... Tvärtemot PK?

Tyvärr tycker barnet inte alls om Astrid Lindgren, varken Pippi eller Emil. Vi var på Junibacken, i Stockholm och åkte sagotåg och han grät att han ville gå av och gömde sig halva resan... Inte alls lyckat! Han tycker inte om läskiga skrämmande saker alls. Jag kanske få börja öva, så han inte får en chock senare...

Mio min mio och bröderna Lejonhjärta vill jag gärna läsa eller lyssna på om några år. Tintin, vilken bra ide... Så reser han runt i världen. Ska kolla upp!

Anonym sa...

Nej till Miniorerna och Angry Birds. Vi har testat att "klättra i träd med sele". Det var jättekul. Det vill vi göra om. Kanske finns nâgot liknande i Sverige, eller en klättervägg? Vi ska testa lekland för allra första gângen tänkte vi? Cykla har vi klarat av. Men inte i backar eller i trafik ännu och vi har inte cyklat tillsammans... Och den lite argsinta pojken älskar friheten med att cykla. Men vi började med balanscykel och trehjuling och sedan tog det kanske tre tillfällen innan han hittade balansen pâ vanlig cykel. Nu ska han bara fatta hur man bromsar mjukt i backar och att inte ha för hög fart samt att han startar lite lustigt? Sparkcykel gillar han pcksâ, han har haft en med tre hjul. Simma däremot nej. Han kan paddla runt pâ egen hand med simpuffar men längre än sâ har vi inte kommit. Han gillar inte vattenrutschkanor. Blev rädd när han kom ut pâ djupt vatten. Simskola nästa sommar kanske?

Bella sa...

Balanscykel har barnet som han älskar, håller balansen bra och jag trodde det skulle gå lätt att lära sig cykla... Sparkcykel med två hjul har han med, åker till/från förskolan. Tyvärr har han cyklat ett år på cykel med stödhjul... Ja, vi får se...
Ja, simskola får det bli nästa sommar och nån mer aktivitet. Min har varit rädd för vatten, sen en olyckshändelse för några år sen. Men i somras lyckade vi iallafall komma över värsta rädslan och han simmade med simflytväst köpt på Decathlon eller ja, han tog sig framåt.
Vi ska till lalandia när vi är på Legoland, första gången på vattenland. Barnet älskade lekland när vi var där på barnkalas för ett år sen, vi hade t.o.m 5 årskalas där trots jag var så anti men det var barnets högsta önskan och bjuda in 15 barn till vår 2:a är ju inte aktuellt he he
Klättervägg har barnet testat men näe, är inte hans grej, precis som klättra i klätterställning.
Ja, jag får fortsätta fundera på aktiviteter vi kan testa...