23 aug. 2016

Kulturkalas, Legoland, Lalandia Aquadome, Randers Regnskog och Skagen...

Vilken intensiv rolig vecka, jag har försökt summera för att minnas...

Barnens kulturkalas i Trädgårdsföreningen, en ljummen solig eftermiddag i Göteborg - Vi skapade en robot av en kartong, en ballong, lock, rep etc. Vi gjorde en krona av papper, band, fjädrar etc. Barnet målade på en stor duk. Vi köpte flera barnböcker för 5kr styck (Hur funkar det, bildlexikon)och barnet fick välja en leksak eller två. Vi hade picknick med foodtruckmat (glutenfri vego) och åt glass.

Vi återvände dag två efter förskolan då vi målade på frukter och tryckte på tyg, testa flera olika färgglada pyssel men roligast var akrobatik cirkusföreställningens. Barnet skrattade så mycket! Vi tyckte det var så kul så vi bestämde oss att gå dit en sista tredje eftermiddag för att kunna snickra en bil (pga lång kö). Barnet är i perfekt ålder 5,5 år för pyssel och barnaktiviteter. Fredagskvällen avslutades med kräftskiva med släktingar.

Så var det äntligen dagen då vi skulle ta den stora båtfärjan till Danmark. Så många gånger som vi tittat på färjorna i Göteborgs hamn och pratat om en dag då ska vi göra det. Båtresan var spännande, vi såg hela Göteborgs hamninlopp och undersökte alla hörn. Barnet fann ett fotbollbordspel som vi spelade länge. Båtresan 3,5 h gick smidigt och vi åt brunchbuffe (ja, jag vet inte om det var värt det, ingen mat under resan var det) men det gjorde att tiden gick och barnet fick i sig lite ägg, korv, köttbullar, pannkaka och frukt.

Bilresan var jag lite orolig för då barnet lätt blir åksjuk och tycker verkligen inte om att åka bil så jag planerade in ett stopp efter halva tiden, första 1,5h sov som tur barnet.

Randers Regnskog var verkligen värt snabbesöket. Väldigt häftigt att smyga runt med hängbroar, grottor och se all grön växtlighet. Varmt och skönt där inne då det regnade. Barnet älskar djur, är nyfiken och frågar. Jag har läst kritik om djurparker men känner att det är ett bra sätt att lära barnet om djur och natur. I Sverige och Danmark känner jag att djuren mått bra. Hur tänker ni?

Vi kom fram till vår stuga i Lalandia, väldigt fin fräsch stuga med bekvämligheter som diskmaskin, micro, tvättmaskin etc. Barnet tyckte det var så mysigt och väldigt kul att kunna springa ut i trädgården etc. Eftersom vi bor i lgh känns ju stuga spännande. Jag tycker om att ha kök och kunna handla och laga mat, äta frukost hemma och kunna fixa och ta med mellanmål. Lalandia kändes väldigt billigt kommersiellt (har inte varit i LAS Vegas men uppbyggd fasadkänsla), med butiker, restauranger etc men barnet tyckte det var kul i leklandet och allt är ju gjort för barn med minigolf, bowling etc.

Lalandia Aquadome - vi avslutade dagen med 1,5h på vattenlandet. Första gången på vattenland och det var en succé, lite kallt i vattnet enligt mig trots uppvärmt men så kul med små vattenrutschbanor för mindre barn, vi sprutade vatten på varandra, hoppade i vågor och testade bada i poolen utomhus. Det finns stora rutschkanor men de åkte vi inte. Jag har lite svårt för badhus, duscha i öppna duschar (skolminnen?) men vi kommer säkert testa åka till något badhus i Sverige, kanske Stadsparksbadet i Borås (som mina föräldrar ritat).

Legoland - börjar med att säga att barnet älskar lego och duplo, han blev glad över papperskorgar med legofigurer;) Vårt huvudmål var miniland, där kända städer är uppbyggda i lego och barnet älskade det. Han var i extas! Vi studerade alla städer och detaljer noggrant, av våra 4 timmars besök spenderades halva tiden i miniland. Vi gick runt hela parken och åkte några attraktioner t.ex. ett tåg som åkte runt, träskbåtar som åkte snabbt, piratskepp som sprutade vatten, brandbil som släkte eld. Vi hade tur med vädret och lite folk så ingen kö men vi åkte inga bergodalbanor trots att barnet är över 120 cm. Han vill inte, tycker de ser läskiga ut.

Givskud zoo safari - efter 4 soliga timmar på Legoland kom en störtskur och vi kände oss nöjda så vi tog bilen, åkte fel ute på danska landsbygden och fick se några pittoreska byar. Givskud Zoo är en djurpark där man åker runt i sin egen bil eller en safaribuss. Djuren går fria. Det regnade men eftersom vi satt i bilen så var det ett lyckat besök ändå. Ja, mina föräldrar sa att det kändes lite som när de var på safari i Afrika men utan all väntan för att se djur... Ja, jag är medveten att det inte samma sak att se vilda djur.

Efter två nätter i stugan var det dags att börja hemresan. Mycket trevligare och mer praktiskt att bo i stuga än på hotell speciellt när man reser med barn så om ni planerar Legolandresa - bo i stuga!

Morföräldrarna ville gärna se Den gamle by i AArhus så vi stannade där för ett ca 2h stopp påvägen upp mot fredrikshavn och Skagen. Väldigt välbevarad gammal by från 1700-1900 talet med små butiker, uppklädda skådespelare och vi åkte häst och vagn. Vi hann med en liten snabbrundtur i Aarhus men sen bar det iväg mot Skagen. Barnet sov i två timmar så bilresan gick smidigt.

Skagen - jag hade höga förväntningar på skagen och jag vet inte om det beror på att resan dit tog lite längre än väntat, vädret var sisådär eller att barnet började hosta illa men jag blev lite besviken. Själva staden Skagen med många gula hus var fin (men kommersiell) och inte alls så pittoresk som t.ex. Marstrand. Vi åkte ut till grenen men nöjde oss att se havet från utkiksplatsen. Det är långt ut, ca 3km och vädret var inte riktigt på vår sida utan det blåste kallt och regnade. Varken barnet eller mormor orkade gå och vi kände att tiden inte riktigt räckte till att åka ut med traktorbussen.

Så var denna intensiva veckan slut. Vi tog kvällsfärjan hem till Göteborg och idag pustar vi ut hemma med en VAB dag. Barnet har väl träffat för många barn senaste veckan så någon smittade honom med hosta/snuva men vi behövde nog båda en lugn dag (om man nu kan kalla den lugn med ett piggt men hostig barn). Så lyckad långweekend i Danmark. Jag tänkte att det här var en "en gång under barndomen"-resa men nu är jag inte lika säker...

Veckans tips:
1. Via instagram såg jag en bild från bloggen Lugn och Fin som var så himla träffande angående kreativa människor som känner att alla andra är så himla bra medan du själv är värdelös och överflödig. In och läs!

2. Trendenser-Frida om målbilder och ikigai samt den intressanta länken som fick mina tankar att snurra. Ja, jag får försöka fylla i tankemodellen och se vad jag kommer fram till. Första funderingarna handlade om kreativa barn & kultur, göra research och samla idéer - Hej pinterestberoende (DesignBella heter jag)

2 kommentarer:

Tuvilda sa...

Coolt att de har ritat Stadsparksbadet i Borås! Där var vi och badade någon gång om året när jag var liten. Lagom långt bort från Göteborg. Jag gillade det verkligen!

Vilken fin semestervecka ni verkar ha haft! Det låter verkligen lyckat. Jag har också varit på Legoland och på nån safari nära (säkert samma) en gång när jag var typ 5-7 år... Minns inte riktigt. Men det var coolt tyckte jag.

Bella sa...

Ja, det känns lite surrealistisk så många byggnader mina föräldrar ritat/inrett som kommer finnas kvar långt efter de. Varbergs Kurort & Kusthotell i Varberg har mina föräldrar också renoverat och byggt upp. Jag har ju gjort en bok där vi samlat alla projekt som en summering.

Vi var bara lediga under helgen och studiedag på måndag. Vi var på Kulturkalaset efter jobbet/förskolan men det kändes nästan som semester pga det fina vädret.

Legoland var succé!

Nu har jag tyvärr vabbat hela denna vecka, båda två sjuka så om förra veckan var höjdpunkt så denna veckan... Ja, var sjuk med sjukt barn är verkligen värst, sämst, skit... He he nu fick jag klaga lite.