14 aug. 2016

Vardag, böcker och mat...

Så dök jag ned i den ensamma vardagen, med lämning, hämtning och jobb däremellan. Helt slut på kvällen så jag har somnat med barnet kl. 21 och sovit till klockan ringer nästa dag. Det har regnat, blåst och bara varit 10-15 grader så höstkänslorna vällde över mig.

För att motverka dippen. Deppen. Lånade jag flera böcker. Jag började läsa "Konsten att njuta av livet" av Olof Röhlander. Vad är njutning för dig? Är det att få kura ihop i soffan med en filt, te och bra bok? Är det att släppa loss på dansgolvet? Är det att somna bredvid den du älskar? Är det att äta mat med familj eller vänner? Är det att planera och göra researcha? Är det havet, vinden i håret och varm sand? Är det att promenera till jobbet och få tid att andas? Är det att sova siesta? Är det att äta frukost ensam med en bra bok?

Boken fick mig att fundera över vad jag njuter av. Visualisera, återskapa minnen. Att längta, uppleva och sen minnas. Men även fundera över orimliga förväntningar. Perfektionism.

Låna böcker och läsa får mig må bra. Jag läser mest faktaböcker om kreativitet, flow, lycka, konsumtion och hållbarhet. En bok leder mig till nästa, ett TED-talk får mig att söka vidare och så följer jag mina egna tankar, funderingar och idéer och DET får mig att må bra. Att känna att jag utvecklas, lär mig nya saker och att vara påväg... Vart vet jag inte riktigt än?!?

Jag läste även Ekoenkelt- vägen till en hållbar livsstil. Antecknade: välja vegetarisk/vegan oftare, välja eko, välja miljömärkt. Minska matsvinnet. Byt ut städ/disk/tvättprodukter. Skippa sköljmedel. Smink, hud och hårvård (jag slutade slinga mitt hår). Rensa i livet och hemmet. Kapselgarderob eller fransk garderob (Göra färre genomtänka köp). Köp egen hållbar vattenflaska (+ te/kaffetermos). Promenera mer i skogen. Konsumera mindre, upplev mer och gör hållbarare val. Läs, titta, lyssna och lär dig mer.

Min kusin har flyttat närmare efter flera år utomlands och vi har träffats flera gånger senaste veckorna. Jag testade en månad utan kött för två år sedan, när vi semestrade ihop och sen dess har jag knappt ätit kött/kyckling alls. Hon äter sen flera år mest raw food och vegan. Vi pratade om hur små detaljer, konversationer eller möten kan förändra ens vanor. Jag blev så inspirerad av att tänka mer på näring i maten (än kalorier etc) men mest på hur tarmarna fungerar då jag länge haft problem med min gluten mage och IBS.

Jag skrev en lista på kylskåpet med varor jag vill äta mer av: ingefära, bovete, quinoa, mandlar, blomkål, citron, färska kryddor sen tidigare finns spenat, Avokado, brocoli, bär, linser, bönor, frön, kardemumma, kanel. Jag tycker det fungerar väldigt bra att sakta lära mig att t.ex äta mer färsk spenat - nu har jag det i sallad, på mackan, i soppor/grytor. Att baka mer själv är något jag skulle vilja göra mer, både bröd men även paj, muffins, bullar. Jag köper nu glutenfritt bröd från Schär men ja, glutenfria produkter har en massa konstiga ingredienser och är inte särskilt näringsrikt. Pizzabullar av bovete ska jag försöka göra som picknickmat.

Under semestern har vi ätit väldigt hälsosamt med fruktfrukost, fruktsmoothie, salladslunch (med minst 20 ingredienser), kalla soppor typ gazpacho och så varm mat på kvällen t.ex. Blomkål/brocoli och kikärtscurry, lasagne med linser/moussaka, chili sin Carne med bönor, rattatouille, grönsaker i ugn. Men sen vi kom hem... Laga mat har liksom hamnat långt ner i priolistan så jag är fast i frukost till kvällsmat-träsket. Hej vardag!

Veckans tips:
1. Trendenser skapade ett inlägg om olika inredningsstilar och trender i svenska inredningsbloggar. LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability) väckte min nyfikenhet.

LOHAS "Det är individer som vill njuta av livet utan att det sker på någon annans bekostnad. Men de är yngre och mer konsumtionsbenägna. Det är en ny generation som vill leva livet fullt ut, ta för sig, vårda sin kropp och sitt utseende utan att skämmas. Samtidigt är miljö och hållbarhetsfrågor viktigt, för vissa en självklarhet. De strävar efter rättvisa och jämställdhet på arbetsplatsen och anser att arbetet är en väsentlig del av livet, men inte allt. De gillar design, mode och att resa, men vill samtidigt ta ansvar. De handlar och reser mer etiskt och hållbart än genomsnittet och köper hellre ett kvalitetsplagg än ”nya toppar varje vecka”. Denna grupp unga, främst kvinnor."

På lohas.se hemsida länkades även till flera rapporter
Strategiska trender i globalt perspektiv
KRAV rapporter

2. Hållbar utveckling är ett av mina stora intressen just nu så jag lånade några böcker på biblioteket.
EKOENKELT- vägen till en hållbar livsstil, Pernilla Johansson. Har man läst hennes blogg EkoEnkelt så kanske inte det känns så nytt men en bra sammanfattning hur man kan leva mer hållbart i olika delar av sitt liv t.ex mat, städning/tvättning, garderoben/shopping och resor. Små val och nya vanor som gör skillnad. Tipsar om hennes "veckans ekoutmaning", med massor med bra tips. Förra veckan om att dela med sig t.ex. låna ut/ge bort böcker eller skänk bort barnets urväxta kläder (jag skänker både till vänner, stadsmissionen och till förskolan (regnkläder som extra).

Hållbar utveckling - livskvalitet, beteende och teknik, Håkan Gulliksson och Ulf Holmberg har jag bara ögnat igenom men den väntar till nästa lediga stund. Att låna och läsa böcker gör mig glad.

3. "Råvarorna är färska, lokala och följer säsong. Ät mer grönsaker, linser och bönor. Basen är vegetarisk och man äter inte kött varje dag. De äter långsamt och äter sig nästan mätta - alltså äter man 20-30% mindre än vi vanligen gör. De stressar så lite som möjligt. Det bästa är att meditera eller ta en eftermiddagstupplur varje dag. De lever i soliga klimat, och D-vitamin är mkt viktigt för friskhet o hälsa så ta tillskott av D-vitamin på vinterhalvåret. De rör sig på ett naturligt sätt, motion i vardagen. Ta trapporna, ta en promenad, ställ bilen och använd cykeln." Källa: Den blå maten - recept för ett långt och lyckligt liv, Niklas Ekstedt och Henrik Ennart
Lev så att livet känns meningsfullt.

4 kommentarer:

Bortugal sa...

Grönkål!! Supernyttigt tydligen! Linnea i USA hade ett bra recept på en sallad med grönkål. http://linneaiusa.com/2016/03/21/varldens-basta-kale-sallad-promise/ Den var god även utan parmesan och med granatäpple som jag hade på.

Jag brukar också göra smoothies på grönkål, apelsin, citron, avocado och ingefära. :)

FREEDOMtravel sa...

Visst är det lite trögt när vardagen kommer igång. Önskar att jag också kunde säga att vi ätit supernyttigt under semester, men det kan jag inte... Vi träffade förresten bloggerskan bakom Trendenser häromdan när vi lyssnade på en föreläsning med henne (då hon bland annat nämnde de här olika stilarna). Kul! Har skirvit om det här: http://www.freedomtravel.se/2016/08/storbloggerskan-bakom-trendenser-pa-stora-nolia/

Bella sa...

Bortugal: Ja, grönkål har jag ätit på restaurang men faktiskt inte köpt hem. Va god smoothiereceptet låter - den får jag testa!

FREEDOMtravel! Så kul att ni träffat Frida! Jag var på en föreläsning med henne om hållbar inredning förra hösten - så inspirerande! Spännande hur det funkar att leva på sociala medier/blogg.

Anonym sa...

Mer promenader mer grönsaker. Mindre industrilagad mat. Det vill jag ha som mål. Känns som om barnet ätit kelloggs muffins och pasta hela sommaren. Mackor och thé åt jag till kvällsmat hela min barndom. Om man varierar pålägg och har lite sill och grönsaker till tror jag det är ok ändå och mamma tyckte det var så smidigt. Inredning tycker jag man kan hitta fint secondhand. Kläder till mig själv är svårare tycker jag där köper jag alltid nytt men barnkläder är ju perfekt att återvinna. Smink är jag ganska bra på. Använder alltid upp det jag köper. Men tyvärr är det inte ekologiskt. Klart det egentligen är en onödig produkt och har jag solglasögon är jag ofta osminkad ute men att vara osminkad på en middag känns fortfarande svårt.