11 sep. 2016

Stress, havet och resor...

Hur orkar du så långa perioder utan egentid eller avlastning? Undrade en ny vän. Frågan dröjde sig kvar och när jag läste en bok om stress, kom svaren om vad jag lärt mig om mig själv. För mig är viktigast att jag lyssnar på kroppen och prioriterar sömn, vila och bara vara. Jag försöker att varva ner på kvällen tillsammans med barnet och går och lägger mig tidigt (senast 22). Jag gör lite yoga och avslappningsövningar i sängen. Mina promenader till och från jobbet är så viktiga för att få tid att tänka (vet inte hur jag ska klara mig utan de nästa höst?). Jag lyssnar på musik och dansar! Så försöker bli bättre på att vara snäll mot mig själv, sänka mina höga krav, känna tacksamhet och äta mat min mage mår bra av. Om jag slarvar med mat eller sömn så funkar inte vardagen.

Jag har inga planerade aktiviteter under veckorna. Jag har funderat på knatteskutt eller bolltrix till barnet men känner att nog inte orkar med en aktivitetet mellan 18-19 en vardag. Jag hämtar barnet 16, han brukar leka på gården eller med kompisar i 2-3h timmar, sen äter vi mat och börjar varva ned... Vi får se till våren men då gärna en där barnet får prova på både bollsport, gymnastik och dans. Denna veckan gjorde vi även en utflykt efter förskolan. Åkte Älvsnabben i Göteborgs hamn och vinkade hejdå till Tall Shipss Regatta. Jag försöker hålla koll på kulturella aktiviteter och ta med barnet. Han älskar folkfest på gatorna.

Sommarvärmen håller sig kvar så för att krama ur det sista åkte vi ut till skärgården igår. Vi tog dubbeldäckarbussen och fick bästa platserna både dit och hem med en fantastiskt panaramavy över Göteborg. Rekommenderar verkligen åka (turist)buss med barn. Vi åkte kommunalt ut till norra skärgården och trots en timmas bussresa så njöt vi båda av utsikten. Vi hälsade på vänner, klättrade på klippor, fiskade krabbor och åt lax. Barnets nya favoriträtt?! Jag tror att den jobbigaste tjöta om mat/äta perioden är förbi *håller tummarna*. Så skönt även för min skull då jag kanske efter 5,5år kan börja njuta av varje tugga istället för att slänga i mig kall mat.

Havet är årets tema i barnets grupp på förskola. De arbetar ju sen tidigare med grön flagg med fokus på vatten. Men nu har de tagit ett steg längre och visade en inspirerande mindmap. Havet. Vattenexperiment. Återvinning. nedskräpning. Liv i vatten. Djur. Växter. Geografi. Språk. Båtar. Museilektion. Kultur. Utforska. Jag fick en ide till att göra en egen variant hemma. Länder, städer, flaggor, språk, naturens underverk, kända byggnader, mat, djur, dans... Lånade två böcker på biblioteket till barnet: Atlas för äventyrare av Lucy Letherland och Städer- upptäck världen med 30 illustrerade stadskartor. Älskar ju själv storstäder så började drömma mig bort och planera för framtida resor.

Så är snart första 6,5 veckorna utan egentid förbi och vi åker 10 dagar till Spanien. Jag har funderat en del över att jag säger att jag är ensam, ensam med barnet. Han har själv påpekat att jag är ju inte ensam, jag har ju honom;) Vi är ju tillsammans. Jag känner mig ju inte ensam men saknar någon att dela ansvaret med. Ju större barnet blir inser jag att den jobbigaste småbarnsperioden är förbi. Nästan nostalgisk blir jag även om jag varken vill tillbaka eller göra om resan med ett nytt barn. Sista året på förskolan väcker känslor då jag bara mentalt planerat hit. Nästa kapitel är ännu helt oskrivet och jag kan välja förändring...

Efter många funderingar är hösten lite mer planerad. Två weekendresor till närmare städer istället för en längre bort och det blir jul, nyår och Reyes i Spanien i år igen.

Cartagena: Cartagineses y Romanos är Cartagenas stora årliga historiska fest. I år tänkte jag åka dit flera gånger då verkligen hela staden har feststämning, många är utklädda och barnet är större. Det mesta börjar ju inte förrän framåt kvällen/natten men om han sover siesta i bilen så orkar han nog. Jag berättar mer nästa vecka.

Alicante: Eftersom våran resa hem går väldigt tidigt på morgonen så bor vi på hotell i Alicante två nätter. Det ska bli kul. Ska söka lite på vad vi kan göra där. Mina föräldrar har bjudit ner några vänner så vi vill försöka visa dem runt.

Höstens två weekendresor med barnet blir:
Stockholm i okt/nov: Tekniska museet, Polismuseet (igen), Tom Tits Experiment, Skansen?

Köpenhamn i december: Tivoli, julmarknad, julklapp till mig själv på HAY eller ILLUM, Louisiana, Sjöfartsmuseet i Helsingör / M/S Museet for Søfart , Designmuseet i CPH?

Jul/Nyår/Reyes i sommarhuset på La Manga med mormor & morfar och min syster o hennes spanska kille. Jag ville verkligen inte fira ensam i år (förra året blev så deppigt) så jag väntade ut resten av familjen och är så glad då barnet får träffa både sin pappa, fira Reyes i Cartagena och vi firar jul/nyår tillsammans allihopa i sommarhuset. Det har vi inte gjort sen jag bodde i Madrid 2000-2003. Ett besök i Madrid tänkte jag ge mig själv i julklapp, troligen tillsammans med barnet o hans pappa (som kommer jobba där).

Nu ska jag packa och städa för om några dagar åker vi till ett sommarvarmt Spanien.

Veckans tips:
1. "Lånat och läst"-listan:
Duktighetsfällan - en överlevnadsbok för prestationsprinsessor. Om stress, utmattning, prestationsångest och karriärshets. Att finna balans mellan egna krav och lusten samt förmågan, istället för att söka bekräftelse genom prestationer.
Matmyten : vetenskapen om vår mat Om tarmfloran och forskning. Eftersom jag har haft problem med magen och tarmarna (Celiaki + IBS) hela mitt vuxna liv så tycker jag det är intressant med vad jag kan göra för att må bättre. Jag mår ju enormt mycket bättre sen jag är striktare med kontaminering av gluten och försöker äta så ren (naturligt glutenfri) mat som möjligt, mestadels vegetariskt.
Lyckomyten : en arg bok om lycka Vi söker lyckan i resor, konsumtion, kost, pengar, karriär, träning, terapi, mindfulness. Livsstilskarusellen med status, identitet, ideal och jämförelse i sociala medier. Smal, snygg, smart, stark, självständig och social - oj, så enormt höga krav det är på unga kvinnor!

2. "Vill låna och läsa"-listan:
Modeslavar - den globala jakten på billigare kläder
Livet & Patriarket, Peppe Öhman
Food pharmacy : En berättelse om tarmfloror, snälla bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat.

3.Jag har sett flera tips om Fraktad (Freightened) på SVT play "Varifrån kommer din skjorta? 90 procent av allt vi köper är tillverkat i andra världsdelar. En osynlig armada av gigantiska containerfartyg ser till att billiga varor når fram till köpsugna konsumenter. Men fartygens besättning arbetar ofta under slavliknande förhållanden. Och med allt större båtar följer större utsläpp och andra miljöproblem. Så vad kostar den där skjortan - egentligen?" Skynda att se, ligger bara ute tills 21 sept. Ekoenkelt tipsade också om den och flera andra dokumentärer i dokumentärfilmsmys. Jag tänkte själv prioritera film och poddar till min egentid i Spanien nästa helg.

5 kommentarer:

Casa Annika sa...

Så mycket att se fram emot! Härligt!
Hoppas att Spanienresan blir bra. Ska bli roligt att läsa vad den historiska veccan är.
Vad händer nästa höst? Varför blir det inga promenader till arbetet då?

Bella sa...

Ja, Cartagineses y Romanos är verkligen värt ett besök om man tycker om romartiden. De har många teaterföreställningar både ute i det fria och på mindre scener. Mest kännt är Hanibal och Isolde (?) Bröllop, då ett riktigt par gifter sig fast på romerskt viss. Ja, Dani tyckte det var spännande förra året. De är nog lite som feria med många tält med mat och dricka och så många karuseller.

Nu bor vi precis bredvid förskolan så jag går och lämnar Dani och sen går ca 20 min till jobbet. Men nästa höst börjar han skolan och närmaste skola ligger 25-30 minuter bort om vi går, 10 minuter med spårvagn och sen kan jag gå men bara då 5 minuter till jobbet eller så väljer jag skola längre bort och då blir det 20 minuter med spårvagn+ buss och ja, jag skulle känna gå tillbaka men då tar det 1h att lämna minst. Ja, jag vet inte men har lite ångest att det inte ligger nån skola på gångavstånd.

miriam sa...

Vad roliga planer för hösten och vintern!

Anonym sa...

Cykelvagn kanske ? Det önskar vi oss hett men funkar inte så bra i Paris där vi bor nu men de är kanske för gamla . Ja gymnastik eller dans skulle jag vilja testa till barnet nästa år om jag kan hitta. Han är lite sen just vad gäller balansen och jag läste i någon sporttidning att gymnastik passar ganska bra i femårs åldern för kroppskontroll . Han har svårt med balansgång och hoppa på ett ben. Dans inbillar jag mig bara är tjejer här i Paris alla pojkar går på judo och tennis ? men man vet ju aldrig så skulle vilja testa det innan han blir större och vägrar. Jag vill tänja lite på gränserna ? Han börjar bli så noga med kläder och kompisar nu att jag vill utmana lite fast jag tror det är lönlöst. I år ska han gå på en aktivitet på lördagen som blandar allt möjligt. Så får vi utvärdera till nästa år. Vi hoppas kunna träna kanske springa eller simma eller promenad under tiden han är på sin aktivitet ?
Skulle så gärna vilja äta antiinflammatoriskt.
Vi försöker också lägga oss vid 22 och vilken skillnad efter ett par bra nätter men oftast sitter vi uppe och pratar och är slutkörda. Vi har slutat dricka vin nästan helt. Inte för att det inte är gott men att vi vill känna oss piggare. Godis äter vi inte heller men just komma i säng, äta mer grönsaker och träna mera. Det kämpar vi med. Svårt att få in i vardagen. Hittar någon ursäkt...

Anonym sa...

Åh och jag älskar polismuseum eller haha barnet gör det. Han tycker om skansenakvariet också där man kan klappa en orm. Det är dyrt? Tekniska tyckte vi var mindre bra men jag tror vi kanske besökte utställningen i fel ordning. Barnet tyckte om att bygga med stora mjuka klossar och åka rutschkana ? Det andra var lite för avancerat ? Junibacken gillar vi, speciellt sago tåget men ofta är det väldigt fullt med folk och lite för många barn som verkligen rusar runt och skriker men har man tur och det är lugnare tycker jag om det.