20 jan. 2017

Skolval, framtiden och jul i Spanien...

Det är fredag kväll, jag sitter trött i soffan och funderar om jag ska se en film eftersom barnet somnade redan klockan 19:30 (efter en lång dag som började kl. 05). Tankarna snurrar efter en vecka då vi besökt 3 olika kommunala skolor. Sakta börja det sjunka in att livet är påväg att förändras, än en gång. Min lille bebis ska börja skolan. Hallå, vart försvann småbarnsåren? Nostalgin Över de senaste 5 åren med gångavstånd till förskolan, promenader varje dag till jobbet. Att kunna vara ledig lite som jag vill, lång semester. Att småbarnsåren snart är ett minne. Det var liksom bara hit jag planerade, livet med lägenheten utan barnrum.

Jag hör hur de berättar om F-5 (förskoleklass till femman), de kommande 6 åren av vårat liv. Snart fyller barnet 6 år och ja, första tredjedelen av barndomen är förbi, småbarnsåren. Tre olika skolor skapar flera olika framtidsvisioner. Borde jag flytta närmare, till en lägenhet med barnrum? Har jag råd? Vågar jag? Tänk om... Jag känner mig otrygg, inför framtiden som ensamstående mamma. Allt ansvar, ingen som stöttar. Finns där för mig om, när, allt rasar.

Jag vet inte om jag varit lyckligt naiv, men med allt som händer i världen, i min familj och att barnet blivit större känns det som jag blivit väckt. Jag har en känsla att jag kommer minnas de här åren som de bästa i mitt liv (hur jobbiga småbarnsåren än har varit), att få jobba och umgås med mina älskade föräldrar. Barnet frågade häromdagen när de kommer dö, "de är ju så gamla..." Att tanken slår mig så hårt - troligen innan du växt upp, innan du tar studenten. Att de bara kommer vara barndomsminnen i ditt liv...

Vi hade det fantastiskt skönt i Spanien under julhelgerna. Vi var ute från soluppgång till solnedgång nästan varenda dag. Lugna sköna dagar utan krav eller stress. Jag firade både jul och nyår väldigt otraditionella på en solig terass i mysbyxor utan smink. Precis som jag vill ha det, med familj, skratt, musik och god mat. Vi verkade alla vara nöjda med jul i sommarhuset så det kanske blir en ny tradition. Kanske blir det så barnet associerar jul. Barnet fick en julklapp var av oss vuxna, precis lagom. Han fick en enda julklapp av tomten, en billig (30euro) drönare, som han lekte med sin pappa och tio tills de flög bort den ut på havet.

Jag lovade att skratta mer, dansa mer, mysa mer, läsa mer, umgås mer, uppleva mer under 2017. Årets ord: balans! Att försöka jonglera livet bättre med barn, jobb, egentid. Att inte bara vara någons mamma.

Vi firade Reyes med en heldag i ett barnfamiljsfyllt Cartagena och som alltid med högtider med höga förväntningar blandades lycka o glädje med gnäll och en mamma som ibland bara ville skita i allt (Det är liksom inte min tradition, kan inte den andre berätta historien om de tre kungarna etc). Alltid jag som får dra det svåra, jobbiga ansvaret och den andre som bara vill plocka ur det enkla, roliga ur föräldrarollen. Det krävs mycket av mig för att få det att fungera. Att munkavla mig, att inte välja irritation, ilska och bråk. Att försöka tilltala barnet på spanska så pappan hör. Att skita i att barnet ser för mycket på spanska barnprogram, äter för mycket snabbmat och att "kvalitetstiden" med pappan spenderas på ett shoppingcenter i leksaksbutiker. Grrr!

Att vara den där perfekta pedagogiska mamman som försöker göra lärorika utflykter som t.ex. samla skräp på revet och stranden. Att försöka lära barnet i allt vi gör, svara på alla frågor och ja, fundera, planera, organisera, bestämma, välja... Så tröttsamt! Men jag försöker acceptera, sakta inse att det kommer inte bli som jag önskar. Delat ansvar.

Att besöka skolor väckte min inspiration, att lära barnet mer. För vad lär barn sig i skolan? Under närmaste månaderna kommer vi (jag) fokusera på att öva på alfabetet, bokstäver, uttal, läsa, siffror, räkna. Barnet är väldigt nyfiken och intresserad. Jag ska låna några böcker om att börja skolan. Jag funderar över logopediska övningar som grimaser, bubbla, gurgla och samla på ljud, gissa ljud, klippa o klistra bokstäver. Spela spel med frågor. Fler tips? Jag samlar idéer i mappen creative kids på pinterest (DesignBella heter jag)

worldschooling känns fortfarande väldigt inspirerande och jag har köpt/lånat flera böcker med kartor, Atlas, flaggor men även ta det vidare och prata om olika väder, säsonger, naturen.

2,5 månad kvar av vinter, mörker, kyla och jag försöker drömma om alla utflykter vi ska göra i vår. Jag vill till Köpenhamn, Österlen, Madrid, just nu lutar det åt London istället för Paris i min fantasi... Att planera fram till barnet ska börja skolan, att fundera över hur vi ska göra efter skolstart, om det blir Spanien på novemberlovet i höst. Påsk och sommarresa är redan bokad. Ja, jag tycker om att planera. Kontrollmänniskan i mig tycker det är lite jobbigt att inte veta. Att framtiden är ett nytt kapitel, ett oskrivet vitt blad.

12 kommentarer:

Åsa sa...

Jobbigt men spännande! Det kommer att bli bra!

Tove sa...

Kolla här:

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/forskoleklass

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/laroplan

Colombialiv sa...

Jag slås alltid av hur himla fantastisk du verkar vara på att ständigt vara den större människan av er två föräldrar. Hur mycket du sväljer. Jag är bara djupt imponerad, det är så stort av dig, det kan inte vara lätt <3

Bella sa...

Tack Colombialiv-Annika! Dina ord gjorde min kväll igår. Jag försöker verkligen, för Danis bästa men... speciellt i perioder där jag skulle behöva egentid och tålamodet är dåligt så känner jag mig så less på allt. Barnet börjar ju förstå mer och jag kommer nog vara ganska ärlig... Inte snacka skit men han märker ju allt jag gör liksom (som att betala). Han känner mig så väl, märker minsta förändring i mitt humör.

Näe, det är verkligen inte lätt... att bråka om exakt samma saker, igen och igen och inte få nån respons. Tyvärr verkar deras relation bli sämre och jag försöker förklara att man vinner barns förtroende med tid. Att han kan inte komma in och försöka uppfostra (med skrik/hot etc) bara för att han har så dåligt tålamod... han förlorar sin son... snyft!

Anonym sa...

Oj det vore väldigt värdefullt för mig om du berättar lite om vad ditt barn lär sig i svenska skolan och hur de arbetar där.
Jag kan berätta vad mitt barn (som ju är 5) lär sig i franska skolan. Han har lârt sig att hâlla i en penna. Han kan rita gubbar och slott och solar och träd. Han kan skriva alla stora bokstäver och ganska mânga smâ. Han kan kopiera ord. Han kan skriva sitt eget namn i "skrivstil". Men han skriver och läser baklänges ibland, eller spegelvänt ibland. Han har träffat "skolsyster" som kollade hans uttal och tyckte han behövde öva pâ franska "j" (och pâ svenska tycker jag han behöver lära sig mer skorrande "r"). Han kan räkna till 100 pâ franska om han fâr lite hjâlp annars kan det bli sextio-tio... (jätteimponerande tycker jag för de räknar ju sâ konstigt pâ franska ;o) Pâ egen hand kommer han kanske till femtio om han har tur. Han kan mânaderna, veckodagarna men han fattar inte ârstiderna sâ bra, eller i vilken följd dagar och mânader är, han har inte grepp om tiden ??? Han kan inte klockan. Han kan addera en liten smula och tycker det är roligt att spela "den försvunna diamanten" där vi försöker räkna med pengarna. Han lär sig sânger utantill och ramsor. De tränar pâ grönsaker och "yrken" bland annat som ordförrâd. Han cyklar och gungar själv. Och vi har börjat med att öva lite fotboll och skridskor. Han kan inte hoppa hopprep. Han kan inte simma. Han kan inte sparka sparkcykel. Han gâr inte balansgâng utan att hâlla i handen. Tycker det är läskigt? Om han väljer själv tycker han balanscykeln är härligast. Han gillar inte att promenera lângt. Max tre kilometer eller fyra kanske. Vi vet inte riktigt hur vi ska motivera honom men vi försöker med mycket korta promenader istället ??? Han kan nästan vissla men inte knäppa med fingrarna. Han kan inte knyta sina skor. Och behöver hjälp vid toalettbesök. Vi har plockat fram lite av bebisböckerna och sâ läser vi lângsamt tillsammans och pekar pâ orden i boken. Han kan känna igen ett par stycken ord men har absolut inte fattat "läskoden".
Fröknarna här ville helst inte att föräldrar skulle jobba för mycket hemma eftersom de har sitt eget arbetssätt. Däremot har de rekommenderat speciella övningsböcker och vill gärna att vi repeterar det som redan gjorts. Nivân i klassen skiljer mycket mellan januari och decemberbarnen. Jag har ju tyckt illa om franska skolan, men just i âr har han en helt fantastisk fröken och skillnaden är enorm. Tycker däremot fortfarande illa om fritidspedagogerna och deras arbetssätt, men tycker även det handlar om att grupperna helt enkelt är för stora.
Barnet har haft kvartsamtal och betyg tillsammans med sin fröken. Typ 100 punkter med färdigheter som han har väl godkänt eller godkänt i.

Bella sa...

Ska svara lite längre senare men jag lånade "att börja ettan, föräldrabok om skolan"
https://www.majema.se/att-ga-i-ettan och tyckte den var jättebra, de bskriver svensk skolplan, vilka ämnen de lär ut i skolan och tips på övningar... de har lite gratismaterial på hemsidan

Bella sa...

Varken små bokstäver eller skrivstil har de lärt sig på förskolan utan stora bokstäver och övat på att skriva sitt eget namn. Min skriver ofta åt fel håll. Även siffror och räkna till hundra kan han, hemma övar vi på 10, 20, 30 etc. Min börjar intressera sig för klockan, kan veckans dagar men inte månader. Årstiderna har han koll på. Sånger och ramsor gör de väldigt mycket. Experiment gör de ofta, speicellt med vatten. Bubblar med sugrör i olika saker. Min har svårt för G, K och några andra konsontanter men logopeden trodde de skulle gå över av sig självt men vi övar hemma med Praxisalfabetet (googla!) hur bokstäver låter. Vi leker mycket memory, bokstäver hemma... Min försökte hoppa hopprep igår för typ första gången han lyckades... han cyklar ej själv (älskar sin lilla balanscykel), kan inte simma men hålla sig flytande med hundsim. Jag försöker räkna enkelt med fingrarna när han frågar. Tänkte räkna med lego. Han kan nästan hela alfabetet men har inte fattat läskoden... men det kommer nog snart. Jag har anmält honom till hans första aktivtetet i vår, dans delvis för att prova på lära känna ny lärare, nya barn etc.

Jag ska skriva ett inlägg om boken ovan, då jag antecknade många tips.

Bella sa...

Jo, han tycker om att låtsasläsa och låtsasskriva...

googlade och fann

http://www.larandelek.se/baskunskaper-2/vagen-till-spraket/

http://www.larandelek.se/baskunskaper-2/matematik/

Bella sa...

Boktips: Min lille älskar de här tre böckerna
Vad gör dom i skolan? Richard Scarry (fann på loppis)
Smarta små upptäcker skolan
Hur funkar det?

Bella sa...

Min behöver öva på självständighet, sätta på sig strumpor (rätt), dra upp dragkedja, torka efter toalettbesök, han äger inga skor med knyt - då de bett om detta på förskolan.

Han tycker om att rita, han ritar ritningar på hur saker ser ut, hus, båtar, bilar etc. massor med detaljer och mycket fantasi. Han ritar och berättar liksom en historia. Berätta historier, hitta på historier var också ett tips jag läste. "Tänk om... "

Anonym sa...

Men vad coolt. Det känns väldigt lika trots uppväxt i olika länder. Vad tryggt att barns utveckling är lika, vi kanske inte ens kan misslyckas ;o) Bra länk om att lära sig läsa den ska jag komma tillbaka till.

Anonym sa...

Och boken var ju helt fantastisk. Spännande. Den ska jag läsa och blev inspirerad till att se om det finns liknande i Frankrike.